برداشت مکانیزه برنج در 96 درصد شالیزارهای مازندران/ خودکفایی با حمایت کامل دولت از ارقام پرمحصول قابل دستیابی است.


ساعت: 11:30
تاریخ انتشار: 1301/07/12
کد خبر: 1901128

علی محمد رمضانی با بیان اینکه از مجموع 215 هکتار شالیزار مازندران، 207 هزار و 64 هکتار یعنی 96 درصد مکانیزه است. وی گفت: اگر کشاورزان معتقد باشند که دولت از ارقام پرمحصول حمایت کامل خواهد کرد، در آینده نه چندان دور به خودکفایی در تولید برنج خواهیم رسید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی محمد رمضانی در گفت و گو با بلاگ در خصوص میزان نهایی کشت و برداشت برنج در فصل برداشت فعلی در پایان فصل برداشت اظهار کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی که در هفته های اخیر داشتیم خوشبختانه برداشت برنج در مازندران رقم خورد. در اولین برداشت در 9 اکتبر 1401 به پایان رسید

وی افزود: از مجموع 215 هکتار از شالیزارهای مازندران نزدیک به 207 هزار و 64 هکتار مکانیزه حدود 96 درصد و حدود 7 هزار و 936 هکتار به صورت سنتی یعنی حدود 4 درصد برداشت شد.

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: با توجه به ابلاغیه انجام شده در خصوص مناطق دارای آب روان سالم از جمله رودخانه ها، سدها و چاه های مجاز به عمق کمتر از 10 متر، کشاورزان اقدام به کاشت مجدد نشاء می کنند. خوشبختانه کشاورزان بخش مرکزی این استان برنج‌خیز مانند شهرستان‌های بابل، عامل، فریدونکنار، محمودآباد، بابلسر و حتی بخش‌هایی از ساری و جویبار اقدام به کشت مجدد و کشت راتون کرده‌اند.

این مسئول ادامه داد: پیش بینی ما برای امسال این است که انشالله با وجود اولین برداشت راکون در شهرک عامل، برداشت کلی راکون رویش در روستا حداکثر تا اواسط مهرماه امسال آغاز نشود.

رمضانی تصریح کرد: از اواخر مهرماه برداشت مجدد در مناطقی مانند شهرستان های بابل و فریدونکنار که قبلاً کشت شده بودند آغاز می شود.

وی با اشاره به پیش بینی یک میلیون و 500 هزار تن برنج در فصل کاشت جاری گفت: مشاهدات میدانی حاکی از افزایش 20 تا 25 درصدی عملکرد کشت اول در سال جاری نسبت به سال گذشته و به دلیل مساعد بودن شرایط جوی است. و افزایش استفاده کشاورزان با توجه به قیمت مناسب کودهای پتاس و NPK نسبت گردش مالی ما نیز نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران گفت: امسال سطح کشت مجدد ما نسبت به سال گذشته حدود 19 هکتار افزایش یافته است و به نظر می رسد امسال با برداشت راتون و کاشت مجدد به سهم 40 تا 45 درصدی برنج کشور برسیم. .

این مسئول در خصوص قیمت برنج در بازار امسال خاطرنشان کرد: آخرین قیمتی که در رصد میدانی ما به دست آمده نشان می دهد ارقام طارم، هاشمی و بهنام از رونق بیشتری نسبت به سایر ارقام برنج برخوردار هستند و قیمت فعلی هر کیلوگرم رقم محلی 88 است. از شرق استان تا غرب استان هزار و 100 تومان است، البته باید بگوییم که یک کیلوگرم برنج در شرق استان می تواند 88 هزار تومان باشد، اما در بابل، آمل و محمودآباد کشاورز حتی با قیمت از 90 هزار تومان هم آماده فروش است. البته قیمت برنج در شهرهای غربی استان تا کیلویی 100 هزار تومان قابل خرید و فروش است.

رمضانی گفت: قیمت انواع پرمحصول هاشمی و طارم 88 هزار تومان، شیرودی 42 هزار تومان و فجر و ندا حدود 36 هزار تومان است.

وی تصریح کرد: دولت برای حمایت از کشاورزان باید ارقام پرمحصول را از آنها خریداری کند که این امر به عنوان الحاقی به طرح کشت قراردادی برای ایجاد رونق و توسعه و همچنین افزایش تمایل کشاورزان به کشت پرمحصول ضروری به نظر می رسد. انواع

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به کشت ارقام بومی در بیش از 147 هزار و 650 هکتار از مزارع برنج مازندران، گفت: کشت ارقام پرمحصول نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و از مجموع 60 هزار هکتار افزایش یافته است. کشت پرمحصول در سال گذشته امسال به بیش از 67 هزار هکتار رسیدیم.

این مسئول تاکید کرد: اگر دولت حمایت جدی و همه جانبه ای از ارقام پرمحصول انجام دهد قطعا سطح کشت ارقام پرمحصول در مازندران به چندین برابر سطح فعلی می رسد و گام بلندی در جهت خودکفایی برنج خواهیم برداشت. .

رمضانی خاطرنشان کرد: یکی از چالش های بزرگ ما عدم حمایت همه جانبه از ارقام پرمحصول در کنار عدم واردات برنج خارجی است. حداقل این تقاضا وجود دارد که حتی در هنگام واردات برنج خارجی، این سیاست که در ظاهر مغایر با انواع داخلی است، رعایت شود تا از اختلاط برنج جلوگیری شود.

وی یادآور شد: اگر کشاورزان معتقد باشند که دولت از ارقام پرمحصول حمایت کامل خواهد کرد، در آینده نه چندان دور به خودکفایی در تولید برنج خواهیم رسید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید