برزیلی مورد علاقه آبی ها: نکونام شایسته استقلال بود

به بهانه پایان لیگ، تغییر روی نیمکت استقلال و انتخاب همبازی قدیمی جیانواریو نکونام به عنوان سرمربی جدید آبی های پایتخت به سراغ این بازیکن سابق استقلال رفتیم و با او به گفت و گو نشستیم. در زیر مصاحبه با فابیو جانواریو را می خوانید:

* ابتدا می خواهیم درباره استقلال صحبت کنیم. استقلال لیگ بیست و دوم را در رده دوم به پایان رساند و در جام حذفی نایب قهرمان شد. فکر می کنی این نتایج فصل گذشته برای استقلال قابل قبول بود؟

همیشه انتظار داریم استقلال قهرمان شود و در صدر جدول باشد. این در حالی است که در فوتبال این امکان وجود دارد که سایر تیم ها نتایج بهتری نسبت به شما کسب کنند. فصل گذشته پرسپولیس یک پله بالاتر از ما بود. با این حال باید تلاش کنیم و تلاش کنیم راه بهتری برای قهرمانی پرسپولیس پیدا کنیم، چون حتی در لیگ برتر هم مشکل استقلال دربی بود. اگر استقلال می توانست در دربی را برد با شرایط بهتری برای قهرمانی بجنگد. باخت مقابل پرسپولیس در جام حذفی باز هم اتفاق افتاد. به نظر من پرسپولیس تیمی است که استقلال باید راهی برای شکست آن پیدا کند.

برزیلی مورد علاقه آبی ها: نکونام شایسته استقلال بود

* به نظر شما پرسپولیس شایسته قهرمانی در لیگ برتر بود؟

البته اگر به مقطع حساس لیگ نگاه کنیم که بازی های حساس از راه رسید و تیم ها باید پیروز می شدند، پرسپولیس بهترین عملکرد را داشت و توانست بازی های خود را برد. آنها هر زمان که نیاز به پیروزی داشتند این کار را انجام دادند، بنابراین آنها شایسته برد بودند. حتی در فینال جام حذفی نیز استقلال عملکرد خوبی داشت اما پرسپولیس منتظر ماند و از شانس خود برای برد نهایت استفاده را کرد. آنها شایسته قهرمانی بودند. در مجموع باید بگوییم که پرسپولیس در مهمترین قسمت مسابقات بهترین عملکرد را داشت.

* دربی های امسال را تماشا کردی؟

بله، همه بازی ها را دیدم.

* از نمایش دربی استقلال بگویید. مشکل استقلال چه بود که نتوانست هیچ یک از سه دربی را برد؟

ببینید اگر در مورد آخرین دربی لیگ برتر صحبت کنیم، این دیدار بسیار پرتنش بود زیرا هر دو تیم می دانستند که با پیروزی در این دیدار می توانند برای قهرمانی لیگ برتر بجنگند. برای همین می گویم داربی استرس داشت. وقتی این مسابقه را تماشا کردید، بازیکنان پاس های اشتباه زیادی به یکدیگر دادند. استرس موجود در بازیکنان باعث شد تا بازیکنان تصمیمات اشتباهی بگیرند. استقلالی ها در این بازی نتوانستند ذهن و تمرکز کافی را کنترل کنند. از نظر عاطفی تحت فشار بودند. اگر به دنبال دلیل نتایج دربی باشیم باید بگوییم که شاید سرمربی نتوانست استرس را در تیم کنترل کند، شاید سازماندهی تیم خوب نبود و در مجموع باید خیلی آماده می شدند. از نظر روحی و روانی برای دربی بهتر است.

برزیلی مورد علاقه آبی ها: نکونام شایسته استقلال بود

* اگرچه استقلال در مراحل پایانی فصل نتوانست نتایج خوبی کسب کند، اما هواداران استقلال خواستار ماندن ساپینتو در این تیم بودند. به نظر شما اگر ساپینتو در ایران بماند برای استقلال خوب است؟

وقتی در اینترنت درباره تجربیات گذشته ساپینتو جستجو می کنید، می توانید با شخصیت او آشنا شوید. او مردی قوی است که در کنارش هیجان زیادی دارد. وقتی به ایران آمد، وارد فرهنگ جدیدی شد. معتقدم ساپینتو توانست خود را با فوتبال ایران وفق دهد و فوتبال ایران را بشناسد. او می توانست رفتار بازیکنان را تشخیص دهد و حتی جو ورزشگاه ها را مدیریت کند. فکر می کنم یک سال برای آماده شدن و تطبیق با همه چیز کافی است. نمی دانم شاید اگر ساپینتو در استقلال می ماند بیشتر از سال اول فوتبال ایران را یاد می گرفت. شاید ساپینتو در فصل جدید بتواند بیشتر از قبل خودش را کنترل کند تا استرس کمتری روی بازیکنان داخل زمین وارد شود. فکر می کنم یکی از دلایل شکست استقلال در دربی همین بود. چون بارها ساپینتو در کنار دادگاه استرس و عصبانیت داشت. اما ممکن است این استرس و عصبانیت به بازیکنان داخل زمین هم منتقل شود. شاید اگر در استقلال به کارش ادامه می داد بهتر با شرایط سخت کنار می آمد.

برزیلی مورد علاقه آبی ها: نکونام شایسته استقلال بود

* اما حالا باید در مورد سرمربی جدید استقلال صحبت کنیم.

استقلال تیم خوبی دارد. اگر به گذشته تا الان نگاه کنیم همیشه این انتظار وجود دارد که استقلال تیم خوبی داشته باشد و در تمام جام ها برای قهرمانی بجنگد و در سطح بالایی باشد. همیشه این انتظار برای گرفتن بهترین نتایج از استقلال وجود دارد. همچنین سرمربی جدید استقلال بداند که سرمربی بهترین تیم آسیا شده است. نکونام در فولاد عملکرد بسیار خوبی داشت. اگر به عملکرد و نتایج نکونام در فولاد نگاه کنیم، او در این تیم کار بزرگی انجام داد و شایسته این بود که در یک باشگاه بزرگ فرصت کار پیدا کند. همچنین او فوتبال را به خوبی درک می کند و می داند چگونه فوتبال بازی کند. نکونام فرهنگ ایرانی را می شناسد و مهمتر از همه بازیکنان ایرانی را به خوبی می شناسد. این موضوع زمانی که او در فوتبال بود به خوبی مشخص بود و می توانست با تیم های دیگر رقابت کند. در مجموع نکونام همه چیز را در مورد فوتبال ایران می داند و گزینه بسیار خوبی برای استقلال محسوب می شود. در مورد مربی خارجی هم باید بدانیم که سرمربی باید در فوتبال ایران مسلط باشد تا همه چیز را از فرهنگ بازیکنان ایرانی و قدرت و عملکرد تیم های ایرانی بفهمد. هیچ اطمینانی وجود نداشت که اگر یک مربی خارجی به ایران بیاید می تواند به این شناخت برسد یا خیر. به همین دلیل معتقدم نکونام بهترین گزینه برای استقلال بود.

* علاوه بر این نکونام شخصیت بزرگی دارد که می تواند به استقلال کمک کند.

با آن هم موافقم. اجرای نکونام را زمانی که در فولاد بود دیدم. رفتار عالی او را به عنوان سرمربی دیدم. نکونام نگرش فوق العاده ای در زمین دارد. او واقعا مودب است. نکونام هواداران استقلال را به خوبی می شناسد و می دانم که استقلالی ها او را دوست دارند. نکونام انتظار داشت و شایسته حضور در یک تیم بزرگ بود. باید به او این فرصت داده شود و حالا فکر می کنم به نکونام فرصت بزرگی داده شده است.

برزیلی مورد علاقه آبی ها: نکونام شایسته استقلال بود

* سوال دیگری که داشتم درباره بازیکنانی است که امسال بازی کردند، بازیکنان خوبی مثل مهدی کایدی در استقلال، مهدی ترابی در پرسپولیس و شهریار مقانلو در سپاهان داشتیم. به نظر شما بهترین بازیکن امسال چه کسی بود؟

من برای پاسخ دادن به این سوال مشکل دارم. من همه بازی ها را ندیدم و فقط توانستم دربی و چند بازی خاص مثل جام حذفی را ببینم. انتخاب یک نفر به عنوان بهترین بازیکن منصفانه نیست.

* پس یکی را از استقلال انتخاب کنید.

برای من هم سخت است چون بالاخره سه چهار بازی دیدم. من مهدی کایدی را خیلی دوست دارم. او بازیکن باهوشی است و می داند چگونه موقعیت ایجاد کند. ارسلان مطهری هم خیلی باهوش است و بازی او را دوست دارم. من این نوع بازیکنان را دوست دارم و این بازیکنانی هستند که می توانند تیم را به سطح دیگری ببرند. اگر آنها در شرایط عالی باشند، می توانند تیم را به سطحی برسانند که شانس زیادی برای قهرمانی یا حتی مبارزه برای عناوین بزرگتر داشته باشند. تیم به بازیکنان بسیار باهوشی نیاز دارد که از نظر هوش، تکنیک و توانایی در سطح بالاتری نسبت به بقیه بازیکنان باشند.

برزیلی مورد علاقه آبی ها: نکونام شایسته استقلال بود

* می خواهم به تیم ملی بروم. گالنووی به عنوان سرمربی ایران انتخاب شده است که شما تجربه حضور با او را دارید. یادم هست در آخرین فصل حضورت در استقلال چند چالش با او داشتی که در نهایت به جدایی ات انجامید. به نظر شما تیم ملی با کلانوی می تواند نتیجه بگیرد.

امیر (کلانویی) را خیلی دوست دارم. اگر خارجی باشد که بخواهد از امیر حمایت کند، من هستم. من او را خیلی دوست دارم. امیر شایسته سرمربیگری تیم ملی ایران بود. انتظار دارم تیم ملی با امیر گالنووی نتایج خوبی کسب کند تا نام او در تاریخ فوتبال ایران ثبت شود. نمی دانیم می تواند یا نه، اما از او حمایت می کنیم. معتقدم او فوتبال ایران را می شناسد و آنقدر باهوش است که بازیکنان را مجبور کند بهترین کیفیت خود را نشان دهند. امیر می تواند تیم را برای کسب نتایج خوب تشویق کند. او رفتار بازیکنان ایرانی را می شناسد و همه راه های ممکن برای استفاده بهینه از یک بازیکن را می داند. از تیم تحت هدایت کلانوی انتظار نتایج خوبی دارم.

برزیلی مورد علاقه آبی ها: نکونام شایسته استقلال بود

* سوال آخر این است که همیشه می گویید قصد بازگشت به استقلال را دارید. کی قراره این کارو بکنی؟

زندگی تغییر کرده است. با این حال، من می خواستم مربی و مدیر شوم، اما زندگی تغییر کرد. وقتی به برزیل آمدم خیلی چیزها تغییر کرد. اکنون مهندس عمران هستم و به عنوان مشاور سرمایه گذاری و مدیر بازاریابی فعالیت می کنم. حالا اگر قرار است برای کسی زمین بازی کنم، باید خارج از فوتبال صحبت کنم. من می توانم خودم را به عنوان یک مشاور و مدیر بازاریابی توصیه کنم. با وجود اینکه الان از فوتبال خارج شده ام، آن را دوست دارم. من همیشه فوتبال را دنبال می کنم، سعی می کنم مسابقات تیم هایی را که در آنها بازی کرده ام به خصوص تیم های ایرانی را تماشا کنم. من در برزیل هستم اما همیشه اطلاعاتم را به روز می کنم و اخبار فوتبال ایران را دنبال می کنم. من حتی اخبار مربوط به تیم ملی ایران را دنبال می کنم چون عاشق فوتبال هستم. اگر در آینده فرصتی داشته باشم، دوباره ایران را خواهم دید. اگر دوباره به ایران بیایم دوست دارم داربی را ببینم.

برزیلی مورد علاقه آبی ها: نکونام شایسته استقلال بود

* من با سوالات تمام شده ام. اگر چیزی در مورد خودت، استقلال یا هر موضوع دیگری هست که نپرسیده باشم، حرف شما را خواهیم شنید.

من همیشه وقتی از برزیل با شما صحبت می کنم احساس خوبی دارم زیرا برای شما ارزش قائل هستم و به زمانم در ایران احترام می گذارم. بخشی از زندگی من در ایران بود. ایران در ذهن و قلب من است. ایران برای من خیلی خاص است. وقتی با من تماس می گیرید طرفدارانم پیام های زیادی به من می دهند و خوشحالم می کنند. من همیشه از ایران سپاسگزارم و یاد شما باعث افتخار من است. الان در برزیل هستم و متاسفانه دیگر نمی توانم فوتبال بازی کنم. متاسفانه زمان خیلی سریع می گذرد و من الان 42 سال دارم. من همیشه اخبار ایران را دنبال می کنم نه فقط فوتبال. مردم خارج از ایران تاریخ این کشور را نمی دانند. من سعی می کنم تاریخ واقعی ایران را به آنها بدهم تا شما را در موقعیت خوبی قرار دهند. هر وقت بشود برای تماشای دربی به ایران می آیم. مطمئن باشید وقتی به ورزشگاه آزادی بیایم و داربی را ببینم، بازی را می بریم، قول می دهم.

دیدگاهتان را بنویسید