برنامه تعمیرات اساسی تجهیزات واحد شماره 3 بخارنیروگاه شهید رجایی

مدیر نیروگاه بخار شهید رجایی قزوین خبر داد:

مدیر نیروگاه شهید رجایی قزوین گفت: تعمیرات اساسی تجهیزات واحد بخار شماره 3 نیروگاه شهید رجایی توسط متخصصان این نیروگاه در حال انجام است.

به گزارش خبرگزاری موج قزوین

حبیب شریفی مدیر نیروگاه بخار نیروگاه شهید رجایی قزوین در خصوص تعمیرات اساسی واحد بخار شماره سه گفت: پس از گذشت 65 روز از شروع تعمیرات این واحد، اکنون بخش بزرگی از تعمیرات این واحد. واحد در سه حوزه مکانیک، برق و ابزار می باشد که توسط کارشناسان این شرکت انجام شده و یا در مرحله نصب نهایی می باشد همچنین بر اساس پیشرفت کار پیش بینی می شود در کمتر از یک ماه آینده ، پس از اتمام کلیه فعالیت های تحت برنامه تعمیرات اساسی، این واحد مجددا آماده بهره برداری می شود.تولید برق باید پایدار باشد.

شریفی تصریح کرد: یکی از مهم ترین و مهم ترین تجهیزات تولید برق در نیروگاه ها، واحدهای توربین است که عملکرد مناسب با راندمان مناسب مجموعه توربوژنراتور، پایداری منبع تغذیه این واحدهای دیگ بخار را تضمین می کند که در حال انجام تعمیرات اساسی است. از واحد شماره سه از 250 مگاوات این نیروگاه که قرار است از زنجیره تولید خارج شود، توربین این واحد به همراه بقیه تجهیزات توسط متخصصان این شرکت تعمیرات اساسی شد.

شریفی تصریح کرد: پس از انجام عملیات دمونتاژ کامل توربین های HIP و LP شامل بازکردن پیچ های محفظه حرارتی و برداشتن محفظه های داخلی، جداسازی تیغه ها و یاتاقان ها و برداشتن روتورها، عملیات تخلیه بخار، نصب و اندازه گیری سیل جدید و همچنین نظافت، بازدید و تست غیرمخرب قطعات توربین به پایان رسیده است و خوشبختانه قطعات اصلی عاری از ایرادات اساسی بوده و پس از رفع عیوب جزئی آماده مونتاژ مجدد می باشند. بیشتر خدمات ذکر شده بر روی قطعات و قطعات توربین HIP و LP در محل بلوک انجام شده و برخی از قطعات نیز جهت انجام خدمات به تعمیرگاه نیروگاه ارسال شده و پس از جوشکاری، ماشینکاری و تعویض آب بند، مجددا این شرکت و هم اکنون مونتاژ و نصب تجهیزات را آغاز کرده است.

مدیر کارخانه بخار ادامه داد: همزمان تعمیرات اساسی تجهیزات «ژنراتور و محرک» آغاز شد و مراحل دمونتاژ، نظافت قطعات، بازرسی و نصب و نصب روتور، بلبرینگ، ثابت و پره های متحرک فن، خنک کننده ها و براکت های دو طرف ژنراتور به پایان رسیده است و فعالیت های نصب اکسایتر و بستن کانکتورها و اتصالات و انجام تست های پس از مونتاژ از دیگر فعالیت های باقی مانده در این زمینه می باشد.

شریفی بیان کرد: در این مدت فعالیت های نگهداری در دیگ بخار، داربست، سندبلاست و پاکسازی لوله های دیواری کوره، لوله های سوپرهیتر و ری هیتر انجام شد و پس از انجام عملیات ضخامت سنجی، تعویض لوله های معیوب انجام شد. بخشی از پیش بینی علاوه بر این، سختی شیرهای دیگ در حال تعمیرات اساسی است و پس از سندبلاست و تمیز کردن سطوح داخلی، تمامی شیرها، جبران کننده ها، دیوارها و عایق های معیوب در دودکش های خروجی از دیگ در حال تعمیر و بازیابی هستند.

وی خاطرنشان کرد: تعمیرات اساسی تجهیزات هیدرولیک توربین، سرو موتورها، محرک های هیدرولیک و پنوماتیک، پمپ ها، فن ها، انواع شیرها و همچنین تجهیزات دلتا کار و برج خنک کننده از دیگر فعالیت های انجام شده توسط متخصصین تعمیرات کارخانه است. و سایر قطعات و تجهیزات.

شریفی با اشاره به گستره فعالیت برنامه تعمیرات اساسی این واحد افزود: بخش بسیار مهم و گسترده ای از فعالیت های تعمیرات اساسی بیش از 4 هزار و 500 فعالیت مربوط به تجهیزات برقی و ابزار دقیق این واحد است و مهمترین آنها تجهیزات برقی که تعمیرات اساسی آنها توسط متخصصین تعمیرات برق نیروگاه انجام می شود، شامل الکتروموتورهای 400 ولت و 6600 ولت، قطع کننده مدار 400 ولت، رله و استارت، قطع کننده و رله 6600 ولت، ژنراتور، اکسایتر، ترانسفورماتور، شارژر، باتری ، و غیره. تجهیز واحد توسط متخصصین تعمیر نیروگاه پرنو انجام شده یا در حال انجام است.

مدیر کارخانه بخار با تاکید بر حساسیت بالای تجهیزات الکترونیکی و ابزار دقیق گفت: با وجود تعمیرات گسترده در این منطقه خوشبختانه بخش قابل توجهی از کار انجام شده و سایر کارها طبق برنامه در حال انجام است. که حائز اهمیت است.بیشتر کارها در زمینه تعمیرات ابزار دقیق شامل بازدید، تست و تنظیم انواع نشانگرها و همچنین بازدید، سرویس و تمیز کردن ضبط، کابینت و برد، دوربین و مانیتور کوره می باشد.

شریفی یادآور شد: بازدید، تست و تنظیم انواع کلید، فرستنده و کنترلر، آنالایزر اورهال و تعویض با نمونه خانگی، بازدید و سرویس آشکارسازهای شعله و شمع ها و بازدید، تمیز کردن، سرویس، تست، تعمیر و تنظیم. نقشه های الکترونیکی بلوکی یکی از فعالیت هایی است که توسط متخصصین در زمینه تعمیر نیروگاه ابزار دقیق انجام می شود.

لازم به ذکر است هر ساله به منظور اطمینان از بهره برداری از 13 واحد این نیروگاه برای تولید پایدار برق، واحدهای این نیروگاه با توجه به ساعات بهره برداری تحت تعمیرات اساسی، نیمه اساسی و دوره ای قرار می گیرند. و طبق دستورالعمل مربوطه 17 کار تعمیر در نظر گرفته شده است که از ابتدای مهرماه آغاز شده و تا پایان اردیبهشت 1403 ادامه خواهد داشت.



آیا این خبر مفید بود؟