بلاتکلیفی جدید برای متقاضیان خرید خودرو از سامانه یکپارچه

بلاتکلیفی جدید برای متقاضیان خرید خودرو از سامانه یکپارچه

دومین طرح فروش خودرو با مکانیزم صف در 30 فروردین 1402 کلید خورد که سه خودروساز خصوصی، مدیران خودرو، کرمان موتور و فردا موتور، شرکت سایپا موتور را در این دور از عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه همراهی کردند. نامزدهای خودروهای مونتاژی در دور جدید پیش فروش محصولات شرکت خودروسازی با چالش جدیدی مواجه شده اند و همین مشکل آنها را بلاتکلیف کرده است.

دور دوم پیش فروش محصولات خودروسازان با مکانیزم غیر قرعه کشی در فاز اول افتتاح حساب نمایندگی به نیمه رسید. نامزدهای خودرویی هنوز به مرحله انتخاب محصول یا مرحله دوم نرسیده اند، بلاتکلیفی در تعیین قیمت محصولات مونتاژ شده گریبان گیر آنها شده است. مناقصه گران محصولات سه خودروساز خصوصی حاضر در این طرح فروش نمی دانند محصولات مونتاژ شده در نهایت به چه قیمتی می رسد.

اختلاف شورای رقابت با مدیران خودروسازان خصوصی همچنان ادامه دارد و ادعاهای متناقض در این زمینه باعث سردرگمی متقاضیان خرید محصولات مونتاژی از سامانه یکپارچه فروش شده است.

سه خودروساز خصوصی کرمان موتور، مدیران خودرو و فردا موتور مجموعاً 12 خودرو را پشت ویترین سامانه یکپارچه فروش صمت در نظر متقاضیان قرار دادند.

مدیران خودرو با عرضه شش محصول در صدر جدول عرضه خودروسازان خصوصی قرار دارند. این خودروساز کرمانی آریزو 6 پرو اکسلنت، آریزو 5 توربو IE LF، تیگو 8 پرو پریمیوم، ایکس 55 پرو آی ای، ایکس 22 پرو توربو آی ای، ایکس 22 پرو با گیربکس اتوماتیک را به طرفداران خود پیشنهاد می کند.

خودرو فردا و کرمان موتور نیز هر کدام با سه محصول در طرح فروش صمت دوم هستند. کرمان موتور سه محصول خود جک S3، جک J4 و جک J7 را وارد طرح پیش فروش مکانیزم جدید دم کرده است. فردا موتور همچنین SUBA M4، T5 و SX5 را در اختیار متقاضیان قرار داد.

شورای رقابت 27 اردیبهشت امسال فرمول تعیین قیمت محصولات تولیدی خودروسازان خصوصی را منتشر کرد. بر اساس این روش قیمت گذاری شاهد بودیم که قیمت خودروهای مونتاژی نه تنها افزایشی نداشت، بلکه کاهش هم داشت. انتشار لیست قیمت برخی از محصولات سبد محصولات خودروسازان خصوصی نشان داد که قیمت واحدها در محدوده 100 میلیون تا 800 میلیون تومان کاهش یافته است. البته فراموش نکنیم که مدیران خودروساز خصوصی در پایان بهمن ماه سال گذشته قیمت محصولات خود را در این کارخانه افزایش داده بودند.

طبق اعلام شورای رقابت، این افزایش قیمت بدون مشورت انجام شده است. از این رو اعضای هیئت رقابت با همین استدلال مبنی بر افزایش خودسرانه قیمت ها توسط مدیران خودروسازان خصوصی اقدام به محاسبه قیمت محصولات مونتاژی کردند. نتیجه جلسه شورای رقابت قیمت گذاری مونتاژ باعث شد تا قیمت این خودروها با 100 میلیون تومان کاهش به 800 میلیون تومان کاهش یابد. البته اعضای شورای رقابت اعلام کردند که قیمت های جدید در مقابل سود 17 درصدی شرکت های خودروسازی خصوصی تعیین شده است.

این قیمت ها به مذاق خودروسازان خصوصی خوش نیامد و بلافاصله مذاکراتی را برای بازگرداندن قیمت ها آغاز کردند. دیروز مصاحبه ای از مدیرعامل کرمان موتور منتشر شد که در آن ادعا شده بود شورای رقابت به نوعی با خودروسازان خصوصی وارد شده است.

مدیرعامل شرکت کرمان موتور گفت: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در این جلسه اعلام کرد که نرخ پایه ارز در محاسبه قیمت های اعلامی شورای رقابت 28 هزار و 500 تومان است و برای اعمال نرخ فعلی 43 هزار تومان باید. برای انجام محاسبات جدید و افزایش در محاسبات جدید، دستمزد در سایر موارد باید لحاظ شود.

سامان فیروزی افزود: همچنین مقرر شد در صورت تفاوت بین قیمت جدید محاسبه شده شورای رقابت با قیمت خودروسازان خصوصی در بهمن ماه 1401، شرکت های خودروسازی یک سال فرصت داشته باشند تا قیمت های خود را به شورا نزدیک کنند.

این مدیر یک خودروساز خصوصی تاکید کرد: اگر شورا بر مواضع غیرکارشناسی خود اصرار دارد، باید مسئولیت کاهش تولید و تعطیلی خودروسازان بخش خصوصی را نیز بر عهده بگیرد.

با این اظهارات فیروزی به نظر می رسید شورای رقابت از موضع خود عقب نشینی کند اما سخنگوی شورای رقابت اظهارات مدیرعامل کرمان موتور را تکذیب کرد. اسماعیل شجاعی گفت: یک خودروساز اعلام کرده است که بر اساس توافق با شورا بر اساس قیمت بهمن ماه 1401 خودروهای خود را به فروش می رساند که این برداشت خودشان از دستورالعمل شورا است. شورای رقابت از تصمیم خود دست برنداشته است.

متقاضیانی که قصد دارند هفته آینده در مرحله دوم فروش خودرو با مکانیزم قرعه کشی خودرو، خودرو را انتخاب کنند، بلاتکلیف هستند و نمی دانند محصولات مونتاژ شده با چه قیمتی عرضه می شود، آیا خودروهای مونتاژ شده با قیمت های قبلی عرضه می شود یا خیر. آیا مدیران خودروساز خصوصی علیرغم میل درونی خود خودرو با قیمت های رقابتی عرضه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید