موج امتناع متقاضیان از خرید خودرو از سامانه یکپارچه آغاز شده است

موج امتناع متقاضیان از خرید خودرو از سامانه یکپارچه آغاز شده است

شورای رقابت قیمت های جدیدی را برای محصولات تولید شده توسط خودروسازان خصوصی تعیین و منتشر کرد. اعضای شورای رقابت در نشستی که برای تعیین قیمت خودروهای مونتاژی برگزار کردند، قیمت 28 محصول در خطوط تولید هفت خودروساز خصوصی و ایران خودرو را تعیین کردند.

به گزارش اکو ایران، نکته قابل توجه در قیمت های جدید این است که قیمت های اعلامی شورای رقابت نسبت به قیمت های قبلی افزایش چشمگیری داشته است. این مشکل می تواند مشوقی باشد برای بخش قابل توجهی از متقاضیانی که با ثبت نام مونتاژ خودرو در مرحله دوم فروش از طریق سامانه یکپارچه، از ثبت نام خود پشیمان شده و قصد انصراف از این طرح فروش را دارند.

قیمت گذاری همزمان محصولات مونتاژ شده در نوبت اول با اجرای دومین طرح فروش در سامانه یکپارچه با مکانیزم نوبت دهی باعث شد تا بسیاری از متقاضیان با توجه به قیمت های اعلام شده برای محصولات تولیدی، برای خرید محصولات این خودروسازان صف بکشند. توسط خودروسازان خصوصی91 خبر خاکستری92 خبر خاکستری

تحلیل متقاضیان پس از آن این بود که با توجه به قیمت گذاری خودروهای مونتاژی و وضعیت حقوقی این شورا، مدیران خودروسازان خصوصی چاره ای ندارند جز اینکه محصولات خود را با قیمت های جدید برای متقاضیان فاکتور کنند. اما موضع گیری خودروسازان خصوصی در برابر فرمول قیمت گذاری شورای رقابت باعث شد تا تحلیل متقاضیان اشتباه باشد. خودروسازان خصوصی معتقدند قیمت هایی که شورای رقابت در دور اول قیمت گذاری اعلام کرده زیان ده بوده و مانند دو خودروساز بزرگ کشور حاضر به فروش با ضرر نیستند.

شورای رقابت وقتی با مقاومت مدیران خودروسازان خصوصی مواجه شد، به نوعی موضع قبلی خود را کاهش داد. اعضای این شورا روز گذشته در جلسه ای قیمت کارخانه ای محصولات مونتاژ شده را بررسی کردند و نتیجه جلسه لیست قیمتی است که برای محصولات تولیدی خودروسازان خصوصی اعلام شد.

با توجه به احتمال انصراف برای خرید محصولات مونتاژی، گمان می رود به زودی مدیران دور سوم فروش خودرو از طریق سامانه فروش یکپارچه با محصولات مونتاژی و بدون حضور دو خودروساز بزرگ کشور در دستور کار قرار گیرند. .

البته مدیران صامت با برگزاری سومین طرح فروش هنوز مسیر سیستم مکانیزم صف یکپارچه صامت را اعلام نکرده اند و سوم اینکه به زودی فروش خودروهای مکانیزم غیر قرعه کشی نیز شامل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید