به روزی تاریخی در ایران نزدیک می شویم/ 370 فقط یک عدد برای کشور در نیمه راه نیست


ساعت: 15:31
تاریخ انتشار: 1401/08/17
کد خبر: 1909539

در آستانه رسیدن به روز بزرگی در تاریخ ایران هستیم، روزی که مردم شهری قدیمی و اصیل آن را جشن گرفتند، شهری که در یک روز 370 گل لاله پر را دفن کرد و در عصر همان روز به خاک سپرده شد. لاله های دیگر برای مبارزه با دشمنان این شهر او را پاک به جبهه ها بفرستید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ از اصفهان می گوییم، نامی که قدمتی دیرینه دارد، اما به این بعد تاریخی و بناهای متعدد محدود نمی شود، اصفهان سرچشمه استواری نام بلند ایران عزیزمان است، شهر زیبای شهادت است. .

صلابت و ایثار یا حماسه و ایثار واژه هایی است که برای ما زیبایی خاصی دارد، ما با آن ها بسیار آشنا هستیم و وقتی از حماسه و ایثار صحبت می کنیم، ناخودآگاه ذهنمان به سمت فداکاری شهدا، ایثارگران و جانبازان، مفقودین می رود. آنها برای وطن شالوده ای به جا گذاشتند و اکنون با یاد و نام آنها راه آنها را ادامه می دهیم که باید توسط نسل های آینده ادامه یابد.

مردم اصفهان در تاریخ استان و دیار خود روزی به نام «حماسه و ایثار» دارند، روزی که کاروان 370 شهید عملیات محرم از جنوب کشور وارد اصفهان شد و مردم این استان بی نظیر را رقم زدند. رویداد.


635d3dd1 1030 4c6b 98b9 bdabf615f757 خبر خاکستری

370 شهید عملیات محرم بر دوش مردم اصفهان تشییع و سپس هر کدام برای خاکسپاری به زادگاهشان اعزام شدند. 25 آبان روز بزرگ و خاطره انگیزی برای همه مردم اصفهان و مردم ایران است. بعد از سالها جدید است.

هوای پاییزی و دلتنگی برای بستگانی که به زودی پا به سرزمین مادری می گذارند که برای آزادی آن جنگیدند، بسیاری از جوانان جنوب به اصفهان بازگشتند و به آغوش خانواده هایشان، فرزندان همه مردم ایران هستند که فداکاری کردند. جان مردم و خاک وطن حفظ شد، حضور باشکوه مردم در تشییع 370 گل لاله اصفهان آنقدر باشکوه و دیدنی بود که امام خمینی (ره) در سخنرانی 12 آذر 1340 فرمودند: «جایی که در دنیا جایی مثل اصفهان پیدا می کنی؟» چند روز پیش 370 شهید تشییع شدند. همین ملت شهیدپرور به خدمت به اسلام ادامه می دهد.

عظمت و شکوه حضور مردم در این تشییع، اصفهان را در تاریخ ایران و جهان جاودانه کرد، مردمی که در دوران دفاع مقدس بیش از 23 هزار شهید به ارمغان آوردند و همواره در عملیات های مختلف حضوری موثر، پرشور و تزلزل ناپذیر از خود نشان دادند. و وقایع دوران جنگ تحمیلی نه تنها مردان میدان نبرد، بلکه خبره شهدا و رزمندگانی هستند که جان خود را فدا کرده اند.

مادران شهیدان محمدتقی و حمید ملک محمدی از جمله مادران شهدایی هستند که یکی از فرزندانشان در عملیات محرم به شهادت رسید، وی درباره شهادت فرزندش محمدتقی می گوید: زمانی که امام خمینی (ره) اعلام حضور کردند. از اجباری خط مقدم، محمد تاکی که تازه از جبهه برگشته بود، دوباره به جبهه رفت و در عملیات محرم سال 61 کشته شد. پسرم موقع رفتن به من گفت که اگر جنازه من برنگشت. ناراحت نشود زیرا آنچه در راه خدا داده اند پس نمی گیرند و سرانجام پیکر محمد تقی پس از 19 سال از شهادتش به اصفهان بازگشت.

به گفته شاهدان و کسانی که آن روزها عطر و بوی شهادت را در فضای شهر احساس می کردند، در هر خیابان اصفهان یک یا چند مزار شهدا بسته بود، هر محله تعدادی شهید داشت که فقط تعدادی از آنها به شهر بازگشتند. اصفهان و مساجد و تکایا و امامزادگان به یادمان شهدا تبدیل شده بود و شهر همچنان در انتظار شهدای دیگر بود، اما هیچ چیز نتوانست استقامت، مقاومت و شهادت مردم اصفهان را شکست، اما این آغازی بود بر رشادت‌ها مردم اصفهان در حراست مقدس.

زمزمه عزاداری سیدالشهدا از همه جا به گوش می رسید. نیروهای عراقی از ترس حمله رزمندگان ایرانی در ماه محرم در آماده باش کامل به سر می بردند و در پاییز 1340 چند تیپ و لشکر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش از جمله لشکر امام حسین (ع) اصفهان قرار گرفتند. برای اجرای عملیات محرم به منطقه عملیاتی موسیان منصوب شد.


شرح عملیات محرم:

31 آبان 1361 عملیات محرم با رامز یا زینب(س) در منطقه عملیاتی موسیان و شیرخانی زبیدات جنوب شرقی دلران به سمت غرب عین هوش با اهدافی از جمله آزادسازی ارتفاعات حمرین از طریق. جنوب از دلران و دسترسی به تأسیسات نفتی در خاک عراق و شهر زبیدات آغاز شد.

اهداف عملیات تا سحر محقق شد و پیوستن نیروها با موفقیت انجام شد. اما در منطقه درگیری دیگر به دلیل بارش باران و سیل شکاف ایجاد شد و رزمندگان سعی کردند از رسیدن دشمن به این نقطه جلوگیری کنند.

با روشن شدن هوا هواپیماهای عراقی با تمام توان حمله کردند و سعی کردند با پرتاب بمب و موشک عملیات را متوقف کنند و در همین حین نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران وارد صحنه شد و پاسخ مناسبی به نیروی هوایی بعث داد. رژیم

این عملیات چهار روز به طول انجامید و با خارج کردن 100 کیلومتری جاده دهلران – عین خوش از دید و آتش دشمن، امنیت شهرهای موسیان، پادگان دهلران و عین خوش، دشت اژه و روستاهای اطراف آن و آزادسازی کوه‌های موسیان، منابع نفتی بیات آزاد شد. و مخازن نفت زبیدات، ایستگاه پمپاژ و 70 حلقه چاه ایمن بخش 50 کیلومتری مرز و اسارت 3400 عراقی با موفقیت به پایان رسید.

در این عملیات بیش از 300 نفر از جوانان اصفهانی به شهادت رسیدند. چند روز بعد در چهارم آبان 1361 میدان امام خمینی (ره) اصفهان محل اجتماع 370 شهید بود. چاک چاک عزیزانشان را روی شانه هایشان دفن کردند.


10d75599 1257 4396 b09c ab05a28720ec خبر خاکستری

در آن روز فضای کافی برای حضور این شهدا در گلستان شهدای اصفهان وجود نداشت. به همین منظور جلسه ای با حضور شورای اجرایی، رئیس دادگاه انقلاب و هیئت رئیسه شهدای گلستان تشکیل شد و در این جلسه مقرر شد صاحبان خانه هایی که در جنوب بقعه پیامبر اعظم (ص) قرار داشت. جاشوا به یک مجتمع مسکونی متعلق به بنیاد مسکن و هتل کوثر منتقل خواهد شد.

کار جابجایی و تخریب منازل با کمک جهاد سازندگی، شهرداری و مردم انجام شد و 330 قبر برای تدفین شهدای عملیات محرم آماده شد اما اتفاق دیگری در بعد از ظهر همان روز باعث شد. مردم اصفهان در تاریخ حماسه و فداکاری ایران جاودانه ترند.

همان مردمی که صبح جوانان رشید خود را به خاک سپرده بودند، بعد از ظهر جوانان دیگر به جبهه حق علیه باطل رفتند تا خاطره عملیات را زنده کنند، به خاطر همین فداکاری ها بود که نام اصفهان در تاریخ پرافتخار ماندگار شد. ایران و انقلاب اسلامی

مقام معظم رهبری در مصاحبه ای در وصف اصفهان می فرمایند: «شنیدم هفت فرزند مادری را در اصفهان کشته اند و گریه نکرد. آیا کسی توانسته به او بگوید شما که هفت فرزند و سه داماد دارید شهید قانون هستید؟» بعد خانه تان را بفروشید و با جان و پول خود بروید پشت جبهه کار کنید، چه حرف و چه درسی می تواند داشته باشد. چنین روحیه ای در انسان ایجاد کند، بنابراین کار هیچکس نیست، بلکه فضای انقلاب و فضای انقلاب است که می تواند چنین معجزه ای داشته باشد.


******

اصفهان همیشه شهر حماسه ها بوده و شاید نتوان مثل او را پیدا کرد، آنها اهل انقلاب هستند و همیشه ثابت کرده اند که اساس نظام ناب جمهوری اسلامی خواهند بود و پیشرو خواهند بود. آبان 1361 تا آبان 1401 و همین چند روز پیش در مراسم 22 آبان در میدان نقش جهان حماسه آفریدند، تاریخ هرگز رشادت و فداکاری مردم دلیر و شهید پرور اصفهان را فراموش نخواهد کرد.

حماسه 25 آبان 1361 مردم اصفهان و تشییع 370 شهید در یک روز به عنوان روز حماسه و ایثار اصفهان شناخته می شود، اما این پایان حماسه و ایثار اصفهان نیست، نه تنها در پاسداشت مقدس. اما در تمام عرصه ها در این سال ها اصفهانی ها به خلق حماسه مشغول بودند. از حضور پررنگ در عرصه سازندگی کشور پس از دفاع مقدس تا قیام خشن مردم اصفهان در 17 دی 1387 علیه یاغیان و تدارک یوم الله 18 آذر تا حماسه و حماسه بود. حضور پررنگ مردم اصفهان در مقابل سفینه ها و مشروعیت بخشیدن به جمهوری اسلامی اصفهان همیشه درخشیده و خواهد درخشید و مردم اصفهان هرگز نگذاشتند 25 آبان آخرین حماسه آنها و حماسه آفرینش باشد. این سرزمین الهی به تاریخ می پیوندد و فراموش می شود، اما راه شهدا همیشه در شهر گنبدهای فیروزه ای ادامه یافته و گسترش یافته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید