به قطرات آب به عنوان لحظات زندگی احترام بگذارید / کیمیاگری فعلی را به آینده منتقل کنید


ساعت: 10:59
تاریخ انتشار: 1401/03/19
کد خبر: 1854625

آب کلید زندگی انسان است و اگر هدر برود جایگزینی ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصادنیوز، ایران کشوری خشک و نیمه خشک است که در سال های اخیر روزهای زیادی کم بارندگی داشته و به گفته کارشناسان منابع آب زیرزمینی نیز به حدی کاهش یافته که در بسیاری از نقاط کشور خاک آرام شده و دیگر کار برای احیای منابع زیرزمینی در حال انجام است.

این بدان معنی است که این یک نگرانی عمده برای مهم ترین منبع حیات، یعنی آب است. به گزارش کشور، استان کرمانشاه نیز با این مشکلات مواجه است. به گفته کارشناسان آب منطقه ای غرب، تمامی دشت های استان از نظر برداشت آب در وضعیت بحرانی قرار دارند، برنامه ریزی دستگاه های ذیربط مانند شرکت آبفا، جهاد کشاورزی، آب منطقه ای غرب و غیره. البته فرهنگ سازی صحیح مصرف آب توسط شهروندان گام بسیار مهمی در جلوگیری از هدررفت آب است.


6bca3564 29df 47df b32f f269925a31ac خبر خاکستری


با شستن کوچه ها و معابر آب را هدر ندهید

افضلی یکی از اهالی رودکی به مرصاد نیوز گفت: پارسال آب معینی داشتیم و چند روزی بود که فشار آب اصلا خوب نبود. وقتی آب نداشتیم، بیشتر از آن قدردانی می‌کردم، چون کاری از دستم بر نمی‌آمد.»

وی افزود: وقتی آب قطع شد نتوانستم غذا بپزم. لباس های بچه هایم در ماشین لباسشویی مانده بود. مدام دعا می کردم با این بی آبی هیچ مهمانی به خانه ام نیاید. از آن روز به بعد، قدر آب را بیشتر می‌دانم.»

این شهروند کرمانشاهی خاطرنشان کرد: مدام از همسر و فرزندانم شکایت می کنم، شیر آب را کمتر باز کنید، دستشویی بروید، شیر آب را باز نکنید، صرفه جویی خوب است. آب آشامیدنی به خانواده دیگری می رسد. چون بارها شنیده ام که یکی از همسایه ها می گوید آب خانه ما تحت فشار نیست.

وی ادامه داد: البته الان تابستان است. مردان و زنان زیادی را می بینم که در کوچه مشغول شستشو هستند. خدای ناکرده با آب خوردن این کار را نکنید. آب آشامیدنی را هدر ندهید. کوچه را هزار بار شست و شو می دهند و ماشین و مردم می گذرند «نعمت خدا را اینطوری از دست نده، حیاط و کوچه را چطور با آب آشامیدنی می شوی، چند نفر از همسایه ها هر روز این کار را می کردند، چند نفر را یادآوری کردم. بارها، آنها ناراحت بودند، من نه.


4f6b5c00 39de 4bbb bc8a f093e8a477d0 خبر خاکستری


در تولید آب حدود 1050 لیتر در ثانیه کمبود داریم

علیرضا کاکاوند در گفت و گو با خبرنگار مرصاد با اشاره به وضعیت نگران کننده آب شرب کرمانشاه گفت: برای شهر کرمانشاه حدود 5 هزار لیتر در ثانیه تولید آب نیاز داریم.

مدیر عامل آب و فاضلاب استان کرمانشاه افزود: همچنین ذخیره مخازن ما باید 250 هزار متر مکعب باشد تا مردم در 24 ساعت آب داشته باشند.

وی گفت: اما در حال حاضر 3 هزار و 950 لیتر در ثانیه تولید آب داریم یعنی حدود 1050 لیتر کمبود تولید آب داریم.

کاکاوند گفت: سرانه مصرف آب در کرمانشاه 250 لیتر به ازای هر نفر است که نسبت به مصرف سرانه ملی در استان بیشتر است.

مدیرعامل شرکت آبفای استان افزود: برای ترویج فرهنگ صحیح مصرف آب برنامه های زیادی به ویژه در بین دانش آموزان اجرا کردیم و بسیاری از برنامه ها مجازی حتی برنامه های تشویقی برای مشترکان کم مصرف بود.


44b546d6 a11a 4bc5 a7d9 89dea512cb6e خبر خاکستری


تمامی دشت های استان در وضعیت بحرانی قرار دارند

محمودرضا شهلایی در گفت و گو با خبرنگار مرصاد نیوز با بیان اینکه در استان کرمانشاه 12 سد با مخزن ذخیره یک میلیارد و 350 میلیون مترمکعبی وجود دارد، گفت: در حال حاضر حدود 777 میلیون مترمکعب آب در سدهای استان ذخیره شده است. این میزان معادل 58 درصد حجم آب های استان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه افزود: این تا سال گذشته در همین تاریخ حجم ذخیره مخازن ما 885 میلیون مترمکعب بود و این رقم 10 درصد از حجم ذخایر آب می کاهد.

وی خاطرنشان کرد: حدود 18 هواپیمای آموزشی در استان داریم که از این تعداد 16 هواپیمای ممنوعه بحرانی و 2 فروند هواپیمای شیان حسن آباد و روانسر سنجابی شرایط بحرانی را پشت سر می گذارند و شرایط خوبی را تجربه نمی کنند.

شهلایی گفت: برداشت های نامتعارف و کشت محصولات پرآب از جمله برنج و ذرت خسارات جبران ناپذیری به سفره های آب زیرزمینی وارد می کند و بر تعداد دشت های ممنوعه استان افزوده است.

وی افزود: با توجه به کم بارشی که در سال جاری با آن مواجه بوده ایم، هیچ یک از سدهای استان سرریز نشده است.

کرمانشاه استانی کوهستانی است که در دامنه سلسله جبال زاگرس قرار دارد و هزاران سال است که از آب های کلک رودخانه ها برخوردار بوده و توانسته دشت های حاصلخیز و سرسبز را در اختیار داشته باشد. اما با گذشت زمان وضعیت دشت ها بدتر و بدتر شد به طوری که امروز تمام دشت های کرمانشاه ممنوعه است و کم آبی و شوری لب هایشان را خشک کرده است.

به گفته کارشناسان شرکت آب منطقه ای غرب، از 23 منطقه مورد بررسی در استان، 16 منطقه کاملا بحرانی و دو منطقه دیگر شامل دشت حسن آباد، دشت کاله شیان و دشت روانسرسنجابی در وضعیت بحرانی ممنوعه قرار دارند.

به دلیل برداشت غیرمتعارف و بی رویه از آب های زیرزمینی، این دشت ها در وضعیت بحرانی قرار دارند، بنابراین در برخی نقاط علاوه بر احتمال شور شدن خاک، غرق شدن زمین دور از انتظار نیست.

در حال حاضر اصلاح میزان آب مصرفی از چاه های دارای مجوز می تواند در مصرف آب مفید باشد، چرا که می توان با تهیه و نصب کنتورهای هوشمند بر میزان مصرف آب نظارت و کنترل کرد و در عین حال مصرف کنندگان را متقاعد کرد که بیش از حد تعیین شده نباشد. سقف مجاز به برداشت آب از چاه است.

علاوه بر این، متاسفانه حفر چاه های غیرمجاز یکی دیگر از مشکلات است و مسدود شدن این چاه ها در دستور کار آب های منطقه قرار گرفته است، البته کارکنان حفاظت از دشت ها علیرغم برخورد نامناسب با عاملان و حتی تهدید جان آنها در چاه های غیرمجاز. کمی برش نزنید

برداشت نادرست از منابع آب زیرزمینی باعث خشک شدن لایه ها و فرو رفتن زمین می شود، مشکلی که اخیراً در بسیاری از استان ها مانند همدان شاهد آن بوده ایم.

کاشت محصولات آبی مانند برنج، ذرت و هندوانه یکی از دلایل آسیب به دشت ها و منابع آبی استان است. البته آب منطقه ای سال هاست که نسبت به این موضوع هشدار و مخالفت می کند، اما نیاز به حمایت و نظارت قوی سایر دستگاه ها دارد که متاسفانه در برخی موارد امکان پذیر نبوده است.

زمانی که از وضعیت نامناسب دشت های استان و کمبود آب صحبت می کنیم، اشاره می شود که در سال 1377 سیلابی رخ نداده است، در صورتی که سیل به سرعت و در حال حرکت است و زمان بر است تا به زمین برود. طرف دیگر، نفوذپذیری خاک. همچنین در برخی مناطق متفاوت است و در بسیاری از نقاط بسته به نوع خاک اصلا نفوذ آب رخ نمی دهد.

شرکت آب منطقه ای منابع آبی خود را مدیریت می کند و نمی توانیم پیش بینی دقیقی داشته باشیم که آیا سال آبی آینده بارندگی خواهد بود یا خیر زیرا اگر بارندگی خوب نباشد اولویت ما تامین آب شرب است و باید منابع را تامین کنیم. بتوانیم اولویت هایمان را برآورده کنیم.

سال هاست که شرایط نامساعد آبی بیان شده و زنگ خطری به صدا درآمده است، اما متاسفانه امروز می بینیم که همه دشت های ما از خط قرمز عبور کرده و بحرانی هستند.

بیشترین ضایعات مربوط به کشاورزی و کشت محصولات پرآب مانند برنج به ویژه در شرق استان است. البته آب های منطقه ای نزدیک به سه سال است که کشت برنج در استان را ممنوع کرده و به انواع کشاورزی در این منطقه وارد شده است زیرا به منابع آبی ما آسیب جدی می زند.

به گزارش مرصاد، یکی از راه های مدیریت مصرف آب، فرهنگ سازی بستن به موقع شیر آب در خانواده است تا بتوانیم با نوشتن توصیه های مناسب و قرار دادن آن در کنار شیرها، این مشکل را در بین اعضای خانواده نهادینه کنیم.

همچنین بهتر است میوه ها و سبزیجات را ابتدا به مدت 20 دقیقه در ظرفی خیس کنید و سپس آبکشی کنید و با قرار دادن ظرفی زیر غذای شسته شده، آب آن را جمع آوری کرده و در گلدان یا باغچه منزل خود آبیاری کنید. . برای استفاده.

همچنین از جریان آب برای باز کردن یخ غذای منجمد استفاده نکنید، برای آب کردن یخ غذای منجمد کافی است از چند ساعت قبل عمل کرده و آب سرد مورد نیاز خود را در تابستان در یخچال نگهداری کنید تا بنوشید. آب سرد نیازی نیست شیر ​​آب را برای مدت طولانی باز بگذارید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید