به چالش کشیدن کارگردانان با مشکلات معیشتی/ به کارهای مستهجن مجوز نمی دهیم

ساعت: 15:20
تاریخ انتشار: 1400/08/29
کد خبر: 1785804

رئیس سازمان سینمایی در نشست با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس گزارشی از مشکلات و چالش های سینمای ایران ارائه کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد هزائی رئیس سازمان سینمایی با حضور در مجلس شورای اسلامی گزارشی از وضعیت، مشکلات و چالش های سینما، مشکلاتی چون محتوای ضعیف فیلم های تولید شده، تحولات سینمای کشور، قوت هنر غیررسمی ارائه کرد. دولت، نظارت و برنامه ریزی توسط وزارت ارشاد و نیازهای اعضای کمیسیون فرهنگی.

خزاعی با بیان اینکه عرصه سینما چالش برانگیزترین حوزه حاکمیتی در عرصه فرهنگ و هنر است، گفت: بی شک رسانه های سینمایی بسیار تأثیرگذار، نافذ، نافذ و متمرکز هستند و به دلیل گستره تأثیرگذاری از اهمیت بالایی برخوردارند. و کارکردهای اجتماعی و فرهنگی.» علیرغم دانش قبلی و تجربه ملموس، در یک ماه گذشته همکارانم در قالب کارگروه های تخصصی و شورای مدیریتی با تمرکز بر مشکلات و چالش های سینما، آسیب شناسی و ظرفیت را بررسی کردند و سعی کردند علت آن را با توجه به این موضوع پی ببرند. تغییر مدیران در دوره های مختلف در این حوزه چندان شاهد تغییر و جهش نیست.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به لزوم بازنگری و تغییر آیین‌نامه تولید و تولید، ارزیابی، تحلیل حوزه‌ها و ساختارهای عملکردی و انطباق با الزامات فرهنگی و کشوری، افزود: در دور قبلی به مدت چهار سال پیش رفته‌ایم. با این حال، قوانین ساخت و نمایش ما بر اساس تاییدیه های سه دهه پیش است و ما قطعاً باید آن را تغییر دهیم.

وی با اشاره به محدودیت منابع و اعتبارات سینما گفت: متاسفانه منابع سینما در کشور به دلیل تاثیرگذاری این رسانه و انتظارات جامعه و مسئولان بسیار اندک است. گردش مالی سینما تا حد زیادی برای بسیاری از شرکت ها و اصناف نامرئی است و بیشتر این منابع صرف هزینه های جاری و اداری می شود و حفظ تولید فیلم مستلزم منابع و ظرفیت بیشتری است.

به گفته وی، در دنیای امروز و در شرایط تضاد رقابت و تقابل با غرب، تکیه بر ارزش‌های بزرگ انسانی، اخلاقی، انقلابی و اسلامی در بستر سینما بیش از پیش ضروری است.

هزائی با اشاره به اینکه سینمای ایران از استعدادها و نیروی انسانی خوبی برخوردار است، گفت: خوشبختانه سینمای ایران به امکانات اندک و بودجه کم خود می بالد و کارگردانان آثار خوبی خلق کرده و نقش مهمی در ارائه فرهنگ ایرانی به دنیا داشته اند. و جوایز زیادی کسب کرد.

وظیفه ما حفاظت از هنرمندان و کارگردانان است

وی با بیان اینکه سینمای ایران در کنار رشد علمی و نظامی مهم ترین هویت و ویژگی بین المللی ما بود، گفت: این بدان معنا نیست که به نقطه ایده آل و مطلوب رسیده ایم. برخی از تولیدات سینمایی قابل دفاع نیستند و شامل خانواده ایرانی و مسلمان نمی شوند. البته از این پس مجوز ساخت و نمایش آثار ضعیف و زشت را نخواهیم داد، زیرا سینمای ایران یک سینمای فرهنگی، فکری و خانوادگی است.

خزاعی تاکید کرد: راه پیش روی سینما بسیار امیدوارکننده است و با توجه به برنامه ریزی ها، تعاملات و افق های پیش بینی شده طی چهار سال آینده در حوزه تولید، حمایت از کارگردانان و توسعه زیرساخت های فیلم، اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه مردم خواهان تماشای فیلم های سالم هستند و تلاش می کنیم این خواسته را برآورده کنیم، گفت: ما مخالف فیلم در حوزه های سیاسی یا ژانرهای دیگر نیستیم اما دیگر فیلم های مبتذل در بین تولیدات نخواهیم داشت. با وجود اینکه سازمان سینمایی در حال حاضر با تولیدات دپوی زیادی مواجه است که مشکلات و کاستی های آنها باید مدیریت شود، اما در دولت جدید هیچ مجوزی برای ساخت فیلم های مبتذل و مبتذل صادر نمی کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در زمینه صدور مجوز برای تولید و فرافکنی با هنرمندان شفاف خواهیم بود، ادامه داد: اگر طرح مشکل داشته باشد، اگر به طور کامل اصلاح شود، مجوز تولید گرفته می شود. به درد نمیخوره

خزاعی تاکید کرد که وظیفه ما حفظ هم از هنرمندان و هم شرایط سینما و هم از گفتمان انقلاب است.

وی از اصلاح آیین نامه شوراها، نهادها و جشنواره های مختلف خبر داد و افزود: احیای سینمای خانواده محور را یکی از رسالت های مهم سازمان سینمایی در دوره جدید می دانم. او اخلاق را می دانست.

ضرورت بازسازی و دگرگونی سینما، لزوم حرکت بر ریل انقلاب و ایجاد پویایی انقلابی در تمامی بخشهای سینما و هنر مطابق با نقشه راه گام دوم انقلاب، تحول ساختارها، تحکیم فضایی نوین. نیروی کار، توجه جدی به موضوعات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، دیپلماسی فرهنگی و منافع ملی و حمایت از فیلم های اجتماعی و کمدی با مضامین بهداشتی و خانوادگی از جمله سخنانی بود که رئیس سازمان سینمایی در این گزارش بر آن تاکید کرد.

معاون فرهنگی و ارشاد اسلامی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مصدومیت‌های کرونا گفت: کرونا مانند سایر فعالیت‌های فرهنگی و اقتصادی به سینماها و اکران فیلم‌ها ضربه زده است. متاسفانه این روزها تعداد زیادی از مدیران مجروح شدند. آنها با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.

وی با انتقاد از فضای نادرست درآمدهای مردم در سینما و همچنین مشکلات مالیاتی حول و حوش دستبند، گفت: واقعیت این است که تنها تعداد کمی از سلبریتی ها، تعداد انگشت شماری، می توانند از نظر مالی خوب و بیش از نود و پنج درصد باشند. فعالان و کارگردانان در تمام طول سال شغل ثابتی ندارند و با بیکاری، فقر، بی ثباتی اقتصادی و رفاه نسبی دست و پنجه نرم می کنند.

خزاعی ادامه داد: قوانین مالیاتی نباید به گونه ای باشد که معیشت اکثریت قریب به اتفاق فیلمسازان کم درآمد را خدشه دار کند چرا که این قشر آسیب بیشتری خواهند دید. پیشنهاد می کنم کمک کنید قانون مالیات هنرمندان بازنگری و اصلاح شود.

رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر تمرکززدایی تهران و لزوم توجه به شهرها و تحقق عدالت فرهنگی، گفت: یکی از مراکز مهم سینمایی فعال در شهرستان ها در حال حاضر دفاتر انجمن سینمای جوانان است. امکانات خوبی است و باید برای حمایت از استعدادها و ظرفیت شهرها و استان ها تقویت شود و منابع و بودجه کافی برای تقویت آنها در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر سرانه ساخت فیلم در هر شهر حدود 10 هزار جلد برای هر نفر است که با این بودجه امکان ساخت فیلم وجود ندارد در حالی که پیش بینی می شود سالانه حداقل 20 فیلم با موضوعات مختلف بسازیم. . در استان ها و این مستلزم وجود بودجه مشخص است. حمایت و همراهی با خانواده فرهنگ، هنر و رسانه کشور و حمایت از توسعه و تعالی فرهنگ به عنوان یکی از منویات برتر مقام معظم رهبری، نیازی محسوس و اجتناب ناپذیر است که با بررسی و شناسایی خلأها و کاستی ها مرتفع خواهد شد.

رئیس سازمان سینمایی گفت: مجلس شورای اسلامی و کمیسیون فرهنگی می توانند سینما را در تامین منابع بیشتر و شناسایی کانال ها و کانال های قانونی برای تحقق عدالت فرهنگی و سینمایی در مناطق و استان های مختلف کشور کمک کنند تا اقتصاد سینما می تواند شکوفایی و شکوفایی استعدادها و رشد و ارتقای محصولات سینمایی را بهتر کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید