بودجه جشنواره «تئاتر فجر 41» مشخص نیست/ تئاتر شهر اولویت ماست


ساعت: 16:42
تاریخ انتشار: 1301/05/24
کد خبر: 1890159

فراخوان و مراسم رونمایی از پوستر چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با حضور دبیر جشنواره و مدیرکل هنرهای نمایشی برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مراسم افتتاحیه دعوت از چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر صبح امروز دوشنبه 3 مردادماه با حضور کورش زارعی دبیر جشنواره و کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی در تالار مشاهیر برگزار شد. مجموعه تئاتر شهر.

این مراسم با پخش آیاتی از کلام الله مجید و سرود جمهوری اسلامی ایران با اجرای علیرضا ساعدی آغاز شد.

در ابتدا دعوتنامه جشنواره با حضور کاظم نظری و کوروش زارعی رونمایی شد و سپس نظری پس از تبریک روز خبرنگار به خبرنگاران محل را ترک کرد.

کاظم نظری که در پنج ماه گذشته از زمان تصدی سمت مدیرکل هنرهای نمایشی هیچ جلسه رسانه ای برگزار نکرده است، پیش از خروج از برنامه با مطالباتی از سوی خبرنگاران برای برگزاری نشست رسانه ای مواجه شد که به آنها قول داده بود در این نشست با خبرنگاران دیدار کند. دفتر او همیشه به روی خبرنگاران باز است.

زارعی در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه حضرت زینب(س) به عنوان یک رسانه وقایع کربلا را برای اینکه چیزی تحریف نشود، عنوان کرد و اظهار داشت که همه ما مدیون ایشان هستیم و اگر حضرت زینب(س) نبود. واقعه کربلا در کربلا می ماند. و رسانه ای نبود.

وی ادامه داد: جلساتی که طی یکی دو روز گذشته با اصحاب رسانه داشتیم ادامه دارد و در ادامه از پیشنهادات و انتقادات سایر هنرمندان و پیشکسوتان نیز بهره مند خواهیم شد.

دبیر چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر افزود: در فراخوان تغییراتی ایجاد شده و یکی دو بخش حذف شده و بخش دیگری با نام دیگری در جشنواره حضور دارد. طی اتفاق نظری که با هنرمندان دوره‌ها و شهرهای گذشته داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که جشنواره در سال‌های اخیر شور و هیجان قبلی را ندارد. من خودم محصول جشنواره تئاتر فجر بودم و با مشکلات آن آشنا هستم.

زارعی درباره حذف بخش نقد و بررسی گفت: تمایلی به دیدن نمایش هایی که در طول سال اجرا می شد وجود نداشت و معمولا گروه ها بی انگیزه بودند و با همه گروه ها در جشنواره شرکت نمی کردند، بنابراین برای بازگرداندن شور و شوق و تمایل به جشنواره امسال تمامی آثار تولیدات جدید و در بخش استانی برگزیدگان استانی در جشنواره حضور دارند. البته بخش ویژه ای برای هنرمندان پیشکسوت داریم و نمایش های پرمخاطب سال قبل نیز به دعوت منشی در این بخش نمایش داده می شود. در این دوره قرار است آثاری را رونمایی کنیم که سال آینده در کشور روی صحنه می روند.

وی بیان کرد: امسال برای اولین بار داوران، داوران و داوران برخی از ادارات را معرفی کرده ایم که اتفاق جدیدی است. بودجه جشنواره هنوز به ما اعلام نشده و به همین دلیل دعوتنامه را دیر اعلام کردیم. تمام تلاش ما این است که بودجه خود را از دوستان بالادستی بگیریم چون شرایط بسیار سخت شده است و من به عنوان بازیگر و کارگردان تئاتر شرایط نامناسب اقتصادی را می دانم.

این هنرمند خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم از اروپا یا خاور دور آثار بین المللی خوبی را دعوت کنیم باید هزینه زیادی را متحمل شویم. به هر حال بحث بودجه چالش بزرگی است که ما با آن روبرو هستیم و امیدوارم دوستان وزارت ارشاد به حرف های من گوش دهند زیرا در غیر این صورت نمی توانیم آثاری با کیفیت بین المللی دعوت کنیم و حتی بین المللی را بعدا تعطیل کنیم. می گویند کوروش زارعی بخش بین المللی جشنواره را تعطیل می کند مثل سال های گذشته تئاتر شهر اولویت ماست و سهم بچه های شهر از تهران بیشتر خواهد شد.

زارعی درباره حضور گروه های شهری در جشنواره توضیح داد: قول نمی دهم اما امیدوارم خدا کمکم کند و بتوانم چند روز دیگر گروه های شهری را در جشنواره نگه دارم تا تبادل و انتقال بهتر انجام شود. تجربیات می تواند اتفاق بیفتد. تلاش ما بر این است که سمینارهای خوبی با حضور اساتید برجسته کشورهای دیگر برگزار کنیم. همچنین سعی می کنیم همه افکار و سلیقه ها را در جشنواره بگنجانیم، البته کیفیت و ساختار آثار به اندازه موضوع و محتوا اهمیت دارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چگونه می توان شبهه تک قطبی بودن جشنواره را برطرف کرد و همچنین درباره حضور آثاری که پیش از این پخش شده اند و به نظر می رسد قبلا برای شرکت در مسابقه تولیدات جدید دعوت شده اند؟ گفت: تاکید می کنم در جشنواره امسال به جز آثاری از اساتید تئاتر و نمایش های معروفی که به کیفیت جشنواره کمک می کنند و در بخش ویژه غیر مسابقه ای اجرا می شوند، آثار تکراری به نمایش در نخواهد آمد.

وی ادامه داد: در مورد نمایشی که آن روز فراخوان حضور بازیگران در جشنواره را داشت، باید بگویم که اصلا آنها را نمی شناسم و قاطعانه می گویم حتی اگر بهترین نمایشنامه دنیا باشد، اما قبلا به صورت عمومی ارائه شده است، جایی در جشنواره من وجود نخواهد داشت.

زارعی یادآور شد: امسال بین 30 تا 40 اثر در بخش مسابقه خواهیم داشت. جشنواره فجر نشست ایده های مختلف است و شاهد تنوع شیوه ها و دیدگاه های مختلف خواهیم بود. تنوع سلایق اصل جشنواره است و برای ما کیفیت، مضمون و محتوا و عمل در چارچوب فراخوان لحاظ می شود و هر هنرمندی که در این راستا اقدام کند در نظر ماست.

وی یادآور شد: زمانی که از قم در جشنواره شرکت کردیم، همه می گفتند قمی ها آمده اند و همه ثواب را خواهند برداشت و همین طور هم شد. در آن زمان 5-6 نمایش خصوصی اجرا می کردیم تا نظر بهترین منتقدان و تماشاگران تئاتر را جویا شویم و همین باعث شد تا نمایش های ما به موفقیت برسد. بنابراین پیشنهاد می کنم که گروه ها نیز همین رویه را انجام دهند.

زارعی در خصوص امکان حضور هنرمندانی چون محمد رضایراد، نگمه ثمینی، روح الله جعفری و دیگر چهره های تئاتر در جشنواره شما، گفت: با توجه به دعوت نامه برای شرکت همه سلیقه ها امکان شرکت در جشنواره وجود دارد و حتی دعوت کردیم. آقای قرفیس به عنوان یک سلیقه و ظاهر آکادمیک متفاوت بود که در ابتدا آن را پذیرفت اما به دلیل هجمه ها از آن کنار کشید. از همه دوستان استقبال می شود اما اگر بودجه مناسبی داشته باشم می توانم از هنرمندان پیشکسوت برای شرکت در این دوره دعوت کنم. این موضوع بودجه کمی دست و پایم را بسته است اما قطعا هنرمندان مطرحی را به جشنواره دعوت خواهم کرد. به هر حال من رزومه و سمتی در تئاتر دارم که خیلی مهمتر از سمت مدیریتی ام است، بنابراین نمی خواهم جلوی دوستان و همکارانم بایستم. ارتقای کیفیت قالب و ساختار قطعا پس از ارائه جشنواره مورد توجه گروه ها قرار خواهد گرفت و با پذیرش محتوا دیگر مشکلی برای ارائه عمومی وجود نخواهد داشت.

وی درباره زمان برگزاری جشنواره گفت: جشنواره از 4 آذرماه با بخش تئاتر رادیو آغاز می شود و در روز اول باخمن اختتامیه بخش های مختلف از جمله مسابقه نمایشی، تئاتر رادیویی، پژوهشی و مسابقه عکس و پوستر، صحنه است. اجراها برگزار می شود و یازدهم بهمن جشنواره چهلمین خواهد بود و اولین آن به پایان می رسد، بنابراین جشنواره امسال تداخلی با جشنواره فیلم فجر نخواهد داشت.

زارعی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: به منظور قدردانی از هموطنان عرب زبان بخشی از پخش بخش بین الملل به زبان عربی در اهواز برگزار می شود. همچنین قرار است تعدادی از اجراهای جشنواره در شاهین شهر اصفهان اجرا شود.

دیدگاهتان را بنویسید