بودجه 1401 شهرداری تهران; به تدریج، اما بسیار خوش بینانه

ساعت: 18:21
تاریخ انتشار: 14/04/1400
کد خبر: 1803030

بودجه 1401 شهرداری تهران با افزایش 51 درصدی سهم اعتبار، برای حوزه های مرتبط با خدمات و تعهدات این نهاد بسیار مناسبتر است که بسیاری آن را بسیار خوش بینانه می دانند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شبکه خبری تهران نیوز: شهرداری تهران با ارائه خدمات بسیار گسترده در تمامی ارکان مرتبط با زندگی مردم، خدمات متنوعی را به شهروندان ارائه می کند.

کلان شهر تهران با توجه به پایتخت بودن کشور با کمبودها و نیازهای گسترده تری در حوزه حکمرانی شهری مواجه است که از مهم ترین آنها می توان به متخصصان در حوزه حمل و نقل عمومی و کمبود شدید ناوگان، ترافیک، آلودگی اشاره کرد. هوا و عدم تعادل آنها شاهد توسعه متوازن بین شمال و جنوب شهر هستند.

اکنون در شرایطی که رهبری فعلی شهر انتقادات زیادی را نسبت به عملکرد شورای سابق و مجموعه شهرداری فعلی در این مدت مدنظر قرار داده و معتقدند در برخی حوزه ها باید به اندازه چند سال پشت سر و پشت سر قوه مجریه کار کرد. کار، باید ببینیم شهرداری در سال آینده چقدر در تحقق اهداف موفق خواهد بود.

حمل و نقل عمومی؛ دارنده رکورد اعتباری

شهردار تهران امروز در جلسه رسمی صحن شورا لایحه قانون بودجه 1401 شهرداری را تقدیم شوراها کرد. دلار آمریکا داد.

حوزه های خدمات شهری، فرهنگی و اجتماعی به ترتیب 7 تریلیون و 857 میلیون و 5 تریلیون و 307 میلیون جلد از بودجه اختصاص داده اند که سهم شهرسازی و معماری معادل هزار و 971 میلیون جلد و بخش ایمنی و امنیت است. و مدیریت بحران دو هزار و 688 میلیون تن برآورد می شود.

همچنین در بودجه سال آینده شهرداری 20 هزار میلیارد و 943 میلیون تن وام در حوزه مدیریت توسعه و هوشمندسازی شهری اختصاص داده و برای این منظور پیش بینی کرده است.

آنها نسبت به بودجه بسیار خوشبین هستند

یکی از اعضای شورای شهر تهران گفت: بودجه 1401 تهران نسبت به 1400 51 درصد افزایش یافته است.

ناصر امانی با تاکید بر اینکه بودجه 1401 تهران بسیار خوش بینانه تلقی می شود، گفت: موضوعی که برای افزایش ناگهانی بودجه 1400 نسبت به سال آینده مورد انتقاد قرار می گیرد، موضوعی تکراری است اما باید دید که منابع اعتباری برای تحقق آن وجود دارد. .

وی گفت: منابع اعتباری برای هر یک از بخش های بودجه روی کاغذ قابل مشاهده است، اما سوال مهم این است که این وام ها در شرایط فعلی اقتصادی تا چه حد قابل اجرا هستند.

وام های شهری در تضاد با رکود ساخت و ساز است

یکی از اعضای شورای شهر تهران گفت: به عنوان مثال یکی از موضوعاتی که در بودجه 1401 تهران مطرح شد افزایش 73 درصدی اعتبارات منطقه شهرسازی بود، بودجه ای که با توجه به رکود در تهران و کشور بحث برانگیز است.

امانی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون تنها 4 هزار و 300 پروانه ساختمانی در تهران صادر شده است که در طول 5 سال گذشته سالانه بیش از 40 هزار پروانه در سال صادر شده است، در حالی که پروانه های ساختمانی حدود 10 درصد کاهش داشته است. مورد سوال هستند.

وی تاکید کرد: یکی از مشکلات اساسی بودجه افزایش ناگهانی سقف بودجه بدون توجه به شرایط و امکان اجرایی آن است که با این تفاسیر اگر رکود در کسب و کار و ساخت و ساز در تهران به همین منوال ادامه یابد. باید گفت برنامه ریزی بسیار خوش بینانه تلقی می شود و اجرای آن محل ابهام و تردید است.

مغایرت بودجه با بخشنامه وزارت کشور

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: یکی دیگر از ایرادات بودجه در نگاه اول این است که در دو سطح از جمله ردیف مبالغ وام و تبصره ها و مجوزهای اخذ شده توسط شورای شهر دیده می شود.

امانی افزود: این در حالی است که ارقام بودجه در بند تبصره ها و مجوزها مشخص نیست و سقف اعتباری نیز وجود ندارد که با بخشنامه وزارت کشور مبنی بر تعیین تعداد تبصره ها و افزودن آن به ردیف های بودجه مغایرت دارد.

وی تاکید کرد: یکی از دلایل افزایش 1400 تومانی بودجه نسبت به سال قبل این است که با اجرای بخشنامه بودجه وزارت کشور و اضافه شدن تبصره هایی به ردیف ها منابع بودجه افزایش چشمگیری داشته است.

یکی از اعضای شورای شهر تهران گفت: اکنون اگر در بودجه 1401 این اتفاق بیفتد، رقم نهایی بودجه بسیار بیشتر و بیشتر از آن چیزی است که شهرداری تهران اعلام کرده است.

امانی گفت: به این ترتیب این خلاصه ای از ایرادات بودجه و زخم های مشهود شهرداری است که یکی از مصادیق آن مشخص نبودن میزان وام در تبصره هاست.

وی گفت: در مجموع به نظر می رسد لایحه بودجه 1401 شهرداری تهران منطقی و منطبق با اتفاقات و شرایط مالی و اقتصادی کشور نیست و باید اصلاح و بازنگری شود.

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید