احتساب بودجه شهرداری 56 هزار میلیارد تن با افزایش 1401/51 درصدی بودجه شهرداری

زمان: 13:17
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۸
کد خبر: 1801594

لایحه بودجه 1401 شهرداری تهران با رشد 51 درصدی نسبت به سال جاری با رقم 56 میلیارد و 869 میلیون تن تقدیم شورای شهر تهران شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علیرضا زاکانی در تشریح جزئیات بودجه سال آینده تهران گفت: لایحه بودجه 1401 اولین بودجه شهری است که تدوین و تقدیم شورای شهر تهران شده است. سال گذشته بودجه به 37800 میلیارد تن رسید که این رقم 48800 میلیارد تن بود و با تغییرات بعدی متعهد شدیم برای اجرای آن گام برداریم. افق درآمدی حدود 32.5 تریلیون تن تا 33 تریلیون تن تا پایان سال خواهد بود.

وی افزود: به دلایل مختلف نیازمند کار جدی و تحول هستیم. برخی اخبار و کاستی ها برای ما خاطره ای از گذشته است و برخی دیگر بدهی هایی است که تا پایان سال و پس از آن نزدیک به 60 هزار میلیارد تن به بانک ها بدهکار هستند. با کل بدهی به پیمانکاران «به 85 هزار میلیارد تن می رسد.

شهردار تهران ادامه داد: در نظارت بر اتوبوسرانی کاستی هایی وجود دارد، چهار سال پیش دوستانی با 7 هزار اتوبوس مدیریت شهری را تحویل گرفتند و امروز با 2250 دستگاه اتوبوس تحویل ما دادند. رقمی که حدود یک سوم نیاز شهر را پوشش می دهد. کمبودها در کنار بدهی ها ویژگی های جدیدی را برای ما در شهر ایجاد می کند که نیازمند گام های بلندی برای تحول است. آنچه امروز در لایحه بودجه ارائه شده ویژگی های خاص خود را دارد و متناسب با رویکردهای اجرای مدیریت شهری تنظیم شده است.

شهردار تهران ادامه داد: در این لایحه تداوم پروژه ها و سیاست های ارائه شده به شورا در قالب 4 راهبرد، 12 سیاست و 90 پروژه کلان مورد آزمون قرار گرفته است. سیاست های ابلاغی شورا در خصوص بودجه و رسیدگی به برنامه سوم نیز با وجود کم کاری ها و انتقادات جدی در تدوین لایحه بودجه مورد بررسی قرار گرفت.

وی تاکید کرد: تلاش کردیم تحول روح و جسم شهر را آغاز کنیم. ما در بسته تحول در قالب پروژه ها به این موضوع نگاه کردیم و سرفصل بودجه را در دو قسمت دیدیم که یک قسمت به ویژگی های بودجه سال آینده و بخشی دیگر به تعهدات ما می پردازد.

وی با اشاره به اینکه 56 هزار و 869 میلیارد تن وام در بودجه سال آینده دیده شده که نسبت به بودجه امسال 51 درصد افزایش داشته است، افزود: این سقفی است که برای آن برنامه ریزی شده است. بخشی دیگر از بودجه مجوز می خواهد که برای مشارکت های نظارتی ارائه خواهیم کرد. پروژه هایی که به 10 تریلیون تن اعتبار نیاز دارند. اما امکان فعال سازی بودجه سالانه این پروژه ها وجود ندارد، بنابراین بر اساس مجوزهایی که دریافت خواهیم کرد، نسبت به فعال سازی این طرح ها از طریق مشارکت اقدام خواهیم کرد.

وی ادامه داد: مجوز شارژ 8 پروژه در 8 هزار مجتمع در 44 هزار هکتار در سطح شهر را داشتیم. در سال های گذشته فقط یک نقطه یعنی هتل بارگیری می شد. به جایی رسیدیم که 5 هکتار است که در هر کدام می توانیم هتل بسازیم. این 5 پروژه که نیازمند ده ها میلیارد تن سرمایه گذاری است از مشارکت تا افتتاح شهر اجرا می شود و با توجه به شرایط زیربنایی این امکان وجود دارد. از سوی دیگر معتقدیم باید پروژه هایی مانند تعریض بزرگراه یادگار را با توجه به تملک هایی که نیاز دارد دنبال کنیم.

به گفته وی پروژه های بزرگ پروژه های بزرگ محسوب می شوند. پروژه هایی مانند توسعه بزرگراه صیاد-آزادگان نیز نیازمند فرصت های سرمایه گذاری است. اما امکان تامین اعتبار برای این پروژه ها وجود دارد، این پروژه ها در بودجه لحاظ نشده است، اما نام آنها دریافت مشارکت و سرمایه گذاری برای این پروژه های بزرگ با اخذ مجوز است، بنابراین باید گشایش برای شهر تهران فراهم شود. .

شهردار تهران تاکید کرد: بودجه دو سطحی داریم که در یک سطح به طور قطع 56.8 میلیارد تن فولاد تقدیم شورا شده است و در سطح دیگر به صورت تبصره ای درخواست مجوز کرده ایم تا بتوانیم. می تواند پروژه های بزرگ را اجرا کند.

وی با تاکید بر رشد 51 درصدی بودجه سال آینده، افزود: بخش عمده این رشد یعنی حدود 15 تریلیون تن در قالب مالیات های عمومی شامل حوزه عمران شهری است که در حال ایجاد تغییرات در آن هستیم. . متأسفانه ساخت و ساز شهر را به پایان رسانده ایم.» از مرداد 1377 شرایطی ایجاد شد که صدور مجوز به یک ششم آخر می رسد و این در شرایطی است که باید شناخت درستی از شهر داشته باشیم. شهرستان دارای 4560 هکتار بافت فرسوده و 12 هکتار بافت ناپایدار است که باید دست به دست هم دهیم و قفل ها را از سطح شهر برداریم تا شاهد تحقق کار جدی باشیم.

وی ادامه داد: مالیات بر ارزش افزوده به 4 درصد رسیده است و با توجه به تورم در سال آینده قطعا فرصت خوب و مهمی در این زمینه به ما داده خواهد شد. مطمئناً شرایط کشور برای سال آینده متفاوت خواهد بود و شاید این فرصتی برای ارائه شرکت های شهرداری تهران باشد. ما 167 درصد املاک و امکانات را در شهرداری داریم که باید در تولید و رشد به آنها توجه کنیم، بنابراین نقطه شروع تغییر باید در شهرداری تهران باشد. در حالی که در گروه پیشرو ما 55 درصد درآمدها رشد و انتقال دارایی های مالی منفی 14 درصد به دلیل اوراق مشارکت خواهد بود. نوع توزیع درآمدهای عقب مانده در حوزه شهرسازی با افزایش 72 درصدی و افزایش 32 درصدی سایر تسهیلات و اوراق مشارکت، قطعاً می توان به تحول شهر پی برد. بنابراین از نظر درآمدی به دلایل مختلف معتقد به تحقق درآمدهای پیش بینی شده برای شهرستان هستیم.

وی ادامه داد: از دلایل تحقق درآمدهای پیش بینی شده می توان به کاهش تاج و رونق شهرستان، پیش بینی رشد 8 درصدی برای کشور، سیاست های تشویقی در حوزه ساخت و ساز، رشد پایدار اشاره کرد. . درآمد مربوط به افزایش مالیات بر ارزش افزوده است: «این در نهایت منجر به افزایش نظم و بهره وری در شهر می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید