بودجه 9 هزار میلیاردی مستمری بگیران کجا رفت؟

بودجه 9 هزار میلیاردی مستمری بگیران کجا رفت؟

در هر صورت، تغییر اندازه نتوانست شرایط را برای بازنشستگان آسان‌تر کند تا با تورم کنار بیایند و به اعتراضات خیابانی گسترده منجر شد. البته اگر نگاهی گذرا به افزایش قیمت کالاهای اساسی بیندازیم متوجه می شویم که مطالبات مستمری بگیران نیز دور از واقعیت نیست. باید دید این شکاف بین درآمد بازنشستگان و تورم چگونه می تواند جبران شود. در حاشیه همه این موارد، بودجه ۹ تریلیون دلاری اختصاص یافته به بازنشستگان نیز در هاله ای از بلاتکلیفی قرار دارد. تخصیص و توزیع بودجه تعیین شده بر عهده کدام نهاد است؟ آیا وظیفه مجلس و دولت پیگیری این موضوع است یا نهادهای اجرایی مانند شورای عالی بازنشستگان؟ این پرسش‌ها بهانه‌ای شد برای گفت‌وگو با حسن کوچویی، فعال کارگری.

حداقل تعهد دولت در قبال تامین اجتماعی پرداخت بدهی است
حسن کوه چای; این فعال کارگری درباره افزایش 38 درصدی دستمزد بازنشستگان گفت: دولت باید از این قشر از جامعه حمایت کند و خلاء تورمی را برای آنها افزایش دهد. کمک های فوق می تواند با بیمه صندوق بین المللی نفت تشکیل شود. با توجه به روند دریافت حق بیمه از سوی سازمان تامین اجتماعی، این سازمان باید به ازای هر 4 نفر یک مستمری بگیر مستمری بپردازد که این تعداد در حال حاضر بیش از 8 نفر است. وقتی تعداد سپرده های حق بیمه کمتر از مستمری بگیران و بازنشستگان باشد، سازمان تامین اجتماعی با مشکل مواجه می شود. بر این اساس، دولت حداقل باید هر چه در توان دارد برای حمایت انجام دهد. تسویه بدهی های گذشته به این سازمان. دولت در چند سال گذشته به این سازمان بدهکار بوده و در صورت پرداخت این بدهی ها، سازمان می تواند نفس راحتی بکشد.

تامین اجتماعی نیز زیر بار تورم سقوط کرده است
این فعال کارگری افزود: سازمان تامین اجتماعی نباید تورم طاقت فرسا و مدیریت سخت زندگی مستمری بگیران را به طور کامل جبران کند. سازمان ممکن است نتواند این افزایش دستمزد را جبران کند. در مجموع سازمان تامین اجتماعی توانایی پرداخت این میزان سپرده به مستمری بگیران را ندارد و نیازمند حمایت دولت است. سازمان توسط بیمه شدگان و کارفرمایان اداره می شود. یعنی شرکای سازمان این دو گزینه هستند و دولت هم در مواردی کارفرماست.

درآمد تامین اجتماعی جوابگوی نیاز مستمری بگیران نیست
کوهویی ادامه داد: دولت هیچگاه از سازمان تامین اجتماعی حمایت نکرد و فقط در مواردی نظارت داشت. دولت باید نظارت خود را به طور کامل و صحیح انجام دهد و حمایت کند تا بتواند بخشی از نیازهای سازمان را تامین کند. ممکن است سازمان با درآمدی که دریافت می کند نتواند پاسخگوی نیاز بازنشستگان باشد.

کانون عالی بازنشستگان باید بودجه تخصیص یافته را رعایت کند
کوخوی در خصوص نهادی که بر بودجه 9 هزار میلیاردی مستمری بگیران نظارت دارد، گفت: مستمری بگیران مرکز خود را دارند و از طریق آن باید بر تخصیص و توزیع این بودجه نظارت کنند. در کانون کارفرمایان و کانون عالی بازنشستگان نمایندگانی وجود دارند که طبق آیین‌نامه و دستورالعمل‌های خود باید از طریق مجلس، دولت یا سازمان تامین اجتماعی درخواست‌های بازنشستگان را پیگیری و محقق کنند.

وی افزود: وقتی دولت می‌خواهد مبلغی را پرداخت کند باید با نمایندگان خود در مراکز مرتبط مشورت کند و از طریق مراجع قانونی مانند دیوان عدالت اداری پیگیری کند. در صورتی که این موارد توسط دیوان عدالت اداری پیگیری شود، مشکلات پرداخت قابل حل است. اگر پیگیری های دیوان عدالت اداری جوابگو نباشد، می توانند از طریق مجلس اقدام لازم را انجام دهند.

بودجه تامین اجتماعی از کجا تامین می شود؟
کوچویی بالاخره خاطرنشان کرد: بودجه 9 هزار میلیاردی سازمان تامین اجتماعی رقمی نیست و درآمد آن بیش از این مبالغ است. این سازمان به راحتی می تواند این بودجه را از طریق شستا یا شرکت های تابعه آن به بازنشستگان دریافت کند. با توجه به نقل و انتقال سهام برخی مبالغ بلوکه و برخی مبالغ از این طریق تضمین می شود. علاوه بر این، دریافت ها و حساب های بانکی متعدد سازمان تامین اجتماعی نیز برای این سازمان نقدینگی ایجاد می کند که می تواند از مجموع این دریافت ها به بازنشستگان پرداخت کند.

دیدگاهتان را بنویسید