بوم نقاشی خدا در کهگیلویه و بویراحمد / بویراحمد و دنا فرصت طبیعت گردی در نوروز + عکس و جزئیات


ساعت: 19:58
تاریخ انتشار: 1400/12/15
کد خبر: 1813514

نوروز فرصتی برای مردم ایران اسلامی برای تماشای شمال کشور به سمت جنوب و تصویر زیبای خدا در کهگیلویه و بویراحمد است.

به گزارش راه دانا به نقل از زاگرس صبح امروز، استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از زیباترین استان های کشور است که به کشور چهار فصل سال شهرت دارد.

این استان دارای هشت شهرستان (بویراحمد، دنا، گچساران، کهگیلویه، بهمئی، باشت، چرام و لنده) است. در حالی که برخی مناطق سردسیر کهگیلویه و بویراحمد پوشیده از برف است، در فاصله 100 کیلومتری طبیعت مناطق جنوبی این استان سرسبز در چشم بازدیدکنندگان دیدنی است.

اگر بخواهیم برخی از زیبایی های کهگیلویه و بویراحمد را به تصویر بکشیم جایی بهتر از این همه زیبایی نخواهیم دید. میهمان امروز قاب گردشگری صبحگاهی زاگرس 14 نقطه از دو شهر سردسیری دنا و بویراحمد است.


پیست اسکی کاکان یکی از بهترین پیست های اسکی کشور


61bfda32 4b7c 44d9 8ad1 86aecb9579d5 خبر خاکستری

باور کنید یاسوج دارای پیست اسکی است و مهمتر از آن پیست اسکی کاکان (دنا پیستا) یکی از بهترین پیست های جنوب کشور است. تقریبا تا پایان بهار دامنه های کوه دنا پوشیده از برف است و می تواند مقصد خوبی برای علاقه مندان به ورزش های زمستانی باشد.

با 18 کیلومتر پیاده روی از شهر یاسوج می توانید به راحتی به روستای کاکان برسید. در میان دامنه های کوه دنا. چه اسکی باز باشید و چه نباشید، گذراندن یک روز برفی در این پیست و تماشای طبیعت زیبای روستای کاکان می تواند سفری خاطره انگیز و هیجان انگیز را برای شما رقم بزند.

پیست اسکی دنا در زمستان و بهار پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بی شماری است که آخر هفته خود را در کوه های زیبای دنا می گذرانند. این پیست معمولا تا پایان بهار باز است و هر ساله تمرینات ویژه اسکی را برای علاقه مندان به ورزش های زمستانی برگزار می کند.

در این پیست می توانید به راحتی از تجهیزات ویژه اجاره اسکی مانند چوب، تخته، کفش و … استفاده کنید. و این یکی از بهترین دیدنی های یاسوج است

تنگه تامرادی، سرزمین آبشارهای بکر و چشمه های طبیعی در یاسوج


558c4174 313d 4281 b8bc fbe45b247f1d خبر خاکستری

نمی شود به یاسوج رفت و تنگه تامرادی را ندید. اگر تا به حال به یاسوج رفته اید و تنگه تامرادی را ندیده اید. هر چه زودتر برای سفر خود به یاسوج برنامه ریزی کنید.

چشمان خود را ببندید و خود را در جاده های باریک و پر پیچ و خم تصور کنید. به جایی می روید که جنگ های زیادی در آن رخ داده است، از جنگ آریوبرزن و اسکندر مقدونی گرفته تا جنگ کیلهرس و رضاخان. مکانی پر از آبشارهای بکر و چشمه های طبیعی.

تنگه تامرادی یکی از معروف ترین و زیباترین دیدنی های یاسوج است و در 50 کیلومتری مرکز شهر قرار دارد. حتما از روستای حسین آباد که در ابتدای تنگ قرار دارد دیدن کنید. این روستا یکی از روستاهای باستانی ایران است و آرامگاهی از دوران هخامنشیان در آن قرار دارد که آن را به یکی از قدیمی‌ترین بناهای دیدنی یاسوج تبدیل کرده است.

روستای کریک، جنوب ماسوله در دیدنی های یاسوج


a2aa5027 1970 473f 97cc 48fcacf0aedb خبر خاکستری

پس از طی 25 کیلومتر در جاده یاسوج به سی سخت به روستای تاریخی کریک می رسید. اگر شما هم مانند من علاقه خاصی به گردشگری روستایی دارید به هیچ وجه بازدید از این منطقه گردشگری را فراموش نکنید. روستایی با معماری استثنایی در میان دره های سرسبز و در امتداد منطقه ییلاقی سی سخت. در امتداد رودخانه ای که از میان آن می گذرد و تاکستان هایی که روستا را احاطه کرده اند. می توانید ساعت ها زیر سایه گردو بنشینید و به منظره روستا خیره شوید و از آب و هوای معتدل و دلپذیر لذت ببرید.



معماری روستای کریک بسیار شبیه معماری ماسوله است. در این روستا خانه ها پلکانی است و اطراف روستا پر از درختان سیب و گردو، تاکستان ها و شالیزارها است.

پارک ساحلی در دیدنی های یاسوج


1a4d0ce0 2a80 475e 8ae5 48c5c265aead خبر خاکستری

پارک ساحلی یاسوج که در ورودی جنوبی شهر قرار دارد می تواند مکان مناسبی برای گشت و گذار و تفریح ​​باشد. این پارک تفریحی و توریستی 14 هکتاری در کنار یکی از رودخانه های بزرگ یاسود به نام رود بشار قرار دارد و به همین دلیل به یکی از بهترین مکان های دیدنی یاسود تبدیل شده است.

در ضلع جنوبی این پارک شهربازی یاسوج قرار دارد که می تواند لحظات خوشی را برای خانواده رقم بزند. به راحتی می توانید شب را در این کوچه زیبا بگذرانید. سکوها و آلاچیق های مسافران در سراسر پارک دیده می شود.

آبشار یاسوج


4c161347 8d01 4bd8 b5b0 f37fd29deefd خبر خاکستری

آبشار یاسوج به عنوان اصلی ترین مکان دیدنی یاسوج شناخته می شود و بدون شک یکی از زیباترین آبشارهای ایران است و با فاصله کمی از مرکز شهر یاسوج به راحتی در دسترس مسافران و گردشگران است. سرچشمه این آبشار بزرگ کوه زاگرس است و در ارتفاع 10 متری از سطح زمین قرار دارد.



مسیر منتهی به آبشار یاسوج پر از نهرها و رودخانه هایی است که به صورت مارپیچ در میان صخره ها و مراتع سرسبز جریان دارند. باغات میوه و مناظر طبیعی و بکر این منطقه در فصل بهار و پاییز مضاعف می شود و هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. با پیاده روی حدود 2 کیلومتر از مرکز شهر یاسوج و بازدید از طبیعت بکر، آب و هوای فوق العاده و مناظر طبیعی این مکان می توانید به راحتی به این آبشار بی نظیر برسید.

دشت سرطان، سرزمین هزار چشمه در میان دیدنی های یاسوج

با 60 کیلومتر پیاده روی از شهر یاسوج به طبیعتی زیبا و بکر به نام دشت راق می رسید. مناطق سردسیر با میانگین ارتفاع 2800 متر از سطح دریا. سرزمینی با لاله های وارونه در همه جا، ایجاد یک چشم انداز شگفت انگیز. منطقه ییلاقی دشت رک یکی از جاذبه های گردشگری یاسوج است که نمی توان به راحتی از آن گذشت. دشتی سرسبز که 1000 هکتار وسعت دارد و مملو از چشمه های طبیعی و گیاهان خودروسازی است.


94f35f90 512a 4def b285 435eea535bd7 خبر خاکستری

این منطقه بین دو کوه به نام های کوه باریک و کوه گوچی قرار دارد و از شمال به میاناتگان و زنگوا، از جنوب به دلگان و نرماب، از شرق به چنار و از غرب به رودخانه سادات منتهی می شود. این مکان با وجود آب و هوای بی نظیر، چشمه های فراوان، پوشش گیاهی متنوع و طبیعت شگفت انگیز، به یکی از جاذبه های اصلی شهر یاسوج تبدیل شده و هر ساله میزبان گردشگران و طبیعت گردان بی شماری است.

غار ده شیخودنا 135 میلیون سال قدمت دارد



پس از طی مسافتی حدود 45 کیلومتر از یاسوج به قسمت پاتاوه دنا می رسید. در فاصله 2 کیلومتری روستای دهشیه غار آهکی شگفت انگیزی قرار دارد که مربوط به دوره دوم زمین شناسی است و بیش از 135 میلیون سال قدمت دارد. این غار که در سال 1368 به طور اتفاقی توسط چوپان ده شیخی کشف شد و به عنوان یکی از شگفت انگیزترین غارهای ایران شناخته می شود، علیصدر 2 نام داشت.

غار ده شیخدنا بیش از 6 کیلومتر عمق دارد و یک غار آهکی کاملا طبیعی است که با هفت گالری و راهروها و مسیرهای مختلف مشرف به قندیل های آهکی مختلف، منظره ای باورنکردنی ایجاد کرده و چشم هر بیننده ای را خیره می کند.


e630a038 c078 44d0 96a1 32733d75ff8e خبر خاکستری


تنگ مهریان مهری ماندگار در یاسوج

در فاصله 5 کیلومتری شهر یاسوج و در محل تلاقی رودخانه های آبونهر و مهریان مکانی منحصر به فرد وجود دارد که می تواند تجربه ای شیرین از سفر به یاسود باشد. می توانید در سایه افرا بنشینید، به غرش رودخانه گوش دهید و از آب و هوای خنک و دلپذیر لذت ببرید. تنگ مهریان به دلیل وجود صخره های بزرگ و بکر همه ساله میزبان کوهنوردانی از سراسر ایران است.


252a588c 91a5 47d3 8c6b 0d5f0b175a2e خبر خاکستری

این مکان دارای امکانات مناسب برای تفریح ​​مسافران و گردشگران از جمله فروشگاه، رستوران، پارکینگ عمومی و … می باشد.


چشمه می شوی، چشمه ای اسطوره ای در دیدنی های یاسوج

چشمه میشی که به چشمه بشو نیز معروف است یکی از بناهای دیدنی یاسوج است که در اساطیر ایرانی نیز از آن یاد شده است.


6052f1b7 b485 4454 91c2 74d960f38376 خبر خاکستری

در افسانه ها آمده است که کیهسروف در این بهار با امیر اهورامزدا نشست و در غاری آرام گرفت.



چشمه میشی در 5 کیلومتری سی سخت قرار دارد و آب شرب منطقه را تامین می کند. آب این چشمه به قدری سرد است که در فاصله 800 متری از نقطه جوش نمی توان دست در آن نگه داشت. چشمه میش چشمه ای ثابت است و آب زلال آن هر رهگذری را خسته می کند. این چشمه از ارتفاعات دنا سرچشمه می گیرد و یکی از چشمه های مهم منطقه سی سخت است و آب باغات و مزارع این منطقه را تامین می کند.



قبرستان لاما با قدمتی 3500 ساله در مکان های دیدنی یاسوج



یکی از جاذبه های تاریخی یاسوج گورستانی با قدمت 3500 ساله به نام لاما است. این گورستان به طور تصادفی در سال 1979 کشف شد و تا به امروز بیش از 300 قبر پیدا شده است. بر اساس تحقیقات باستان شناسی، این گورستان متعلق به اقوام عیلامی و مربوط به دوره کوچ این قوم از این مسیر است. این مقبره ها در عمق 2 تا 4 متری زمین قرار دارند و در تاقدیس به کمک سنگ ساخته شده اند. در هر مقبره علاوه بر اشیاء مختلف، استخوان حیواناتی مانند گوسفند و اسب وجود دارد و در داخل تعدادی ظروف سرامیکی نیز بقایای قطعات استخوان قابل مشاهده است.


b794219d c519 4463 a8cb edabca4d1bc3 خبر خاکستری


طبیعت بکر دره آلمون



در 50 کیلومتری جاده یاسوج به نورآباد و در میان کوه دشتی بزرگ و سرسبز به نام دره المون وجود دارد. این دره پوشیده از درختان بلوط و لاله های وارونه است که منظره ای شگفت انگیز را ایجاد می کند. این منطقه به دلیل چشمه ها و آبشارهای متعدد آب و هوای مطبوع و معتدلی دارد و منظره ای شگفت انگیز و باورنکردنی ایجاد کرده است.


44d52030 7ff4 4b5b 9b5d 99f02dcffff5 خبر خاکستری


تماشای غروب خورشید در پارک جنگلی یاسوج



در شمال شرقی شهر یاسوج فضای سبزی به وسعت نزدیک به 1000 هکتار وجود دارد که به عنوان بزرگترین پارک جنگلی جنوب کشور شناخته می شود. پارکی متفاوت پر از درختان و گیاهان محلی این منطقه. پوشش گیاهی غالب این پارک را درختان بلوط ایرانی تشکیل می دهند که حدود 76 درصد از پوشش گیاهی آن را تشکیل می دهند.


41aab167 3908 48c2 a277 e69711b55507 خبر خاکستری
پارک جنگلی یاسوج که به پارک بزرگ کوهستان نیز معروف است، یکی از مهم ترین و محبوب ترین جاذبه های یاسوج است.

تماشای غروب خورشید را در این پارک به شما پیشنهاد می کنیم. منظره شگفت انگیز شهر یاسوج در هنگام غروب خورشید را هرگز فراموش نخواهید کرد.


دریاچه کوهگل با زیبایی خیره کننده در میان دیدنی های یاسوج

یکی از جاذبه های گردشگری یاسوج دریاچه های فصلی آن است. دریاچه های فصلی در این منطقه در پایان زمستان با گرم شدن هوا و آب شدن برف ها دچار سیل می شوند.


daed8bb4 081f 4bd7 ab37 523a7410974c خبر خاکستری

دریاچه کوهگل یکی از زیباترین دریاچه های این منطقه است. دریاچه ای به مساحت 5000 متر مربع و عمق 15 متر. کوهگل جدا از دریاچه بی نظیرش، دشتی پر از گل های زیباست. انواع گیاهان بومی مانند ریواس، نعناع، ​​بابونه، پونه کوهی و ‌ در این منطقه می رویند. علاوه بر این یکی از جاذبه های خاص این منطقه صفحه لاله واژگون است که سالانه افراد زیادی را به سفر به این منطقه ترغیب می کند. دلیل اصلی نامگذاری این منطقه به دلیل وجود چمنزارها و دشت های پر از گل های رنگارنگ است.




تنگه گنجه، گنجی در دل طبیعت


bdf56ef7 bbe7 437f 8fb1 0317f7ce6116 خبر خاکستری

13 کیلومتری یاسوج و در مسیر یاسوج به سی سخت یکی از جاذبه های اصلی این شهر است که از آن به عنوان گنجینه ای بی نظیر در یاسوج یاد می شود. این تنگه در دره ای با درختان بلند قرار دارد و هوا بسیار مطبوع و خنک است. عبور رودخانه که از بهم پیوستن چند چشمه به وجود آمده و در میان درختان افرا و بلوط حرکت می کند، منظره ای زیبا و دلنشین ایجاد کرده و این منطقه را به مکانی استثنایی گردشگری و تفریحی تبدیل کرده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید