بیانیه مشترک ایران، عربستان و چین درباره اوضاع غزه صادر شد

به گزارش خبرگزاری موج


اولین جلسه کمیته مشترک سه جانبه جمهوری اسلامی ایران عربستان عربستان سعودی و جمهوری خلق چین روز جمعه در پکن برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری عربستان (واس)، در این نشست مقامات چینی از جمله وانگ یی وزیر امور خارجه با روسای هیئت های ایران و عربستان دیدار کردند.

این نشست به ریاست دنگ لی معاون وزیر امور خارجه برگزار شد چین و با حضور «ولید بن عبدالکریم الخریجی» معاون وزیر امور خارجه عربستان و «علی باقری کنی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران برگزار شد.

در این دیدار اعضا نتایج مثبت احیای روابط ایران و عربستان سعودی، بازگشایی سفارت و همچنین دیدارهای دوجانبه به دست آمده با میانجیگری چین را مورد بررسی قرار دادند.

بیانیه مشترک ایران، عربستان سعودی و چین درباره وضعیت غزه

کشورهای سعودی-ایرانی نیز تعهد کامل خود را به اجرای توافقنامه پکن که در ماه مارس گذشته حاصل شد، اعلام کردند. طرف چینی همچنین تمایل خود را برای ادامه نقش سازنده خود و حمایت از تهران و ریاض در برداشتن گام‌های بیشتر برای تقویت روابط ابراز کرد.

سه کشور همچنین در خصوص ابعاد همکاری های سه جانبه در زمینه های مختلف گفتگو کردند.

در پایان این دیدار، ایران، عربستان و چین در بیانیه ای مشترک نسبت به ادامه وضعیت کنونی در نوار غزه ابراز نگرانی کردند.

در بیانیه مشترک آمده است: ما نسبت به ادامه وضعیت کنونی غزه به عنوان تهدیدی برای امنیت و صلح در منطقه ابراز نگرانی می کنیم.

این سه کشور همچنین بر لزوم “توقف فوری عملیات نظامی در غزه، ارائه کمک های مداوم به غیرنظامیان و مخالفت با جابجایی اجباری فلسطینیان” تاکید کردند.

حملات رژیم صهیونیستی به مردم و زیرساخت های غزه که 70 روز به طول انجامید، منجر به شهادت حدود 20 هزار نفر که بیشتر آنها کودک و زن بودند، شد.

بیانیه مشترک ایران، عربستان سعودی و چین درباره وضعیت غزه

این سه کشور تاکید کردند که هرگونه توافق در مورد آینده فلسطین باید مظهر اراده مردم فلسطین باشد و باید از حق مردم فلسطین برای تشکیل کشور و تعیین سرنوشت خود حمایت کند.

در نهایت شرکت کنندگان با ادامه این جلسات سه جانبه موافقت کردند و مقرر شد نشست بعدی در ژوئن 2024 در عربستان سعودی برگزار شود.

باقری روز پنجشنبه همچنین با ما جاشو معاون وزیر امور خارجه چین دیدار و درباره موضوعات مورد علاقه دوجانبه از جمله چگونگی ارتقای تعاملات و همکاری‌های ایران و چین در زمینه‌های مختلف بین‌المللی از جمله حقوق بشر و تروریسم، آخرین وضعیت، گفت‌وگو کرد. حاکم بر مذاکرات حل تحریم ها و راه پیش رو مورد بحث قرار گرفت.

معاونان وزرای امور خارجه ایران و چین همچنین ابعاد مختلف بحران کنونی غزه را مورد بحث و بررسی قرار دادند و بر ضرورت توقف فوری حملات و ارسال کمک های بشردوستانه به ساکنان بی دفاع غزه تاکید کردند.


آیا این خبر مفید بود؟