تاریخچه برنج خوری در ایران/چگونه گذشتگان از سرمای برنج خلاص شدند


ساعت: 19:20
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۳
کد خبر: 1889903

برنج را می توان قدیمی ترین گیاه خوراکی و مهم ترین منبع غذایی مردم دنیا پس از گندم دانست. این گیاه 14000 ساله راهی طولانی را برای رسیدن به شکل کنونی خود طی کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ کشت برنج از زمان ساسانیان در ایران رواج داشته و البته یک غذای ملی نیست که در تمام نقاط ایران مصرف شود. در طول قرون بعدی انواع برنج در ایران کشت شد و کشاورزان ایرانی به مرور ارقام جدیدتر و بهتری ساختند که مورد پسند ایرانیان بود.

در زمان صفویه برنج یک غذای شاهانه بود و البته به غذای مخصوص مهمانی ها و جشن ها به صورت پلو یا چلو با کباب یا خورش تبدیل شد. «ملما پیلو»، «برایان پیلو»، «قوارمه پیلو» و «دولمه پیلو» از غذاهای معروف دوره صفویه هستند.

در دوره قاجار به جایی رسید که «ادوارد پولاک» پزشک ویژه ناصرالدین قاجار می‌نویسد: «ایرانی‌ها ساده زندگی می‌کنند و عموماً عادات غذایی و آشامیدنی متعادلی دارند. غذای اصلی آنها غلات، برنج، سبزیجات، میوه ها و محصولات لبنی است. در شهرها و در میان ثروتمندان، برنج مهمترین جزء غذایی محسوب می شود. از برنج در تهیه سه غذای ایرانی پلو، چلو و یاسن استفاده می شود. این غذاها نقش مهمی در زندگی خانوادگی ایرانی دارند. ایرانی ها حتی نمی توانند بهشت ​​را بدون برنج تصور کنند.


bba8f904 cf85 499e 9e97 1bd9640972e5 خبر خاکستری


* نامگذاری و انواع برنج

برنج ایرانی انواع مختلفی دارد. امروزه حدود 45 نوع برنج در ایران کشت و مصرف می شود.

بیشتر برنج های ایرانی را به نام محل کشت یا شکل ظاهری می شناسند. برخی از آنها داستانی تاریخی مانند برنج صدری دارند که به شرح زیر است: «میرزا آقاخان نوری که در دوره قاجار عهده دار صدارت بود، عده ای را به کشورهای شرق آسیا فرستاد و دانه چغندر و برنج را به ایران آورد. شمال ایران در یکی از داستان ها این برنج از هند آورده شده و به آن برنج صدراعظم می گویند. بعدها به دلیل کاربردهای فراوان نام آن از برنج صدری به برنج صدری تغییر یافت.

برخی از انواع برنج نیز به عنوان کشاورزی شناخته می شوند که ابتدا آنها را کشت و کشت کرد. مثلاً برنج هاشمی که داستان آن از این قرار است: «یوسف هاشمی زاده در سال 64 متوجه چندین خوشه مختلف در مزرعه برنج خود شد که این خوشه ها بلندتر و ساقه باریک تری داشتند. این دسته های خاص و جذاب را جمع کرد و در آغاز فصل بهار خزانه جداگانه ای برای آنها گرفت و کاشت و در فصل برداشت آنها را جداگانه و با دقت جمع کرد و برنج هاشمی متولد شد.


1b738694 fe39 4905 ac9f c4d8313efa7c خبر خاکستری


* خواص دارویی برنج

زینب زمانی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره خواص درمانی این دانه خاص گفت: برنج برای افرادی که از سوء تغذیه شدید رنج می برند بسیار مفید است و مصرف آن باعث کاهش تری گلیسیرید خون و کاهش فشار خون می شود.

وی افزود: مصرف 6 بار در هفته غلات یا غلات کامل (مانند برنج قهوه ای) برای زنان یائسه که دارای کلسترول بالا، فشار خون و سایر علائم بیماری قلبی هستند بسیار موثر است.

این محقق طب سنتی بیان می کند: برنج مقاومت به انسولین را افزایش می دهد و خوردن برنج باعث کاهش سوزش معده و روده می شود.

یک بار اشاره شد: برنج قهوه ای دارای خواص ضد التهابی است. همچنین اگر برنج سفید را در آب خیس کنید، آب آن برای درمان اسهال و قاعدگی مفید است.

برنج خاصیت خواب آور و رفع تشنگی دارد و کمپرس بدن و سر با آرد برنج برای درمان تب توصیه می شود.

در تاریخ ایران، برنج همیشه یک غذای گران قیمت و غذای ثروتمندان و غذای جشن ها و مهمانی ها بوده است و مردم عادی جز در مناطقی که برنج کشت می شد یا به وفور یافت می شد، برنج و چلو نمی خوردند. حتی معلوم است که در دوره قاجار مردم عادی و فقیر سالی یک بار برنج می گرفتند و آن شب نوروز بایرام بود.

استفاده از عبارت «پلوخوری» به جای «پارتی» از گذشته های دور به ایرانیان رسیده است; روزهایی که برنج غذای مخصوص ضیافت ها بود و ایرانی ها به جای اینکه بگویند مهمانی می رویم، می گفتند می خوریم. گسترش مصرف برنج در شهرهای بزرگ ایران از دهه 40 آغاز شد و اکنون به جایی رسیده است که برنج خارجی نیز وارد می شود تا توده ایرانی برنج تمام نشود.


* رفع سردی برنج در گذشته

علی فهرالدین مدرس و نویسنده کتاب مفاتیح الطبع در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز در خصوص تسکین سرمای برنج در ایران و قدیم اظهار داشت: در گذشته شهرهای مختلف بر اساس آب و هوا وجود داشت، هر کدام گیاهی برای تسکین داشتند، از برنج سرد استفاده می کردند، مثلاً در شهرهای شمالی از پونه کوهی وحشی و در برخی مناطق دیگر از زیره سیاه برای این منظور استفاده می کردند.

وی ادامه داد: در گذشته برنج مانند امروز پخته نمی شد و بیشتر به شکل کته استفاده می شد، اما طبیعتاً باعث ایجاد یکسری بیماری ها می شد و برای رفع این مشکل از سرکه در کنار برنج کته استفاده می شد.

خوردن بیش از حد گربه ها باعث غلظت خون می شود و اغلب از بیماری کبد چرب رنج می برند.


3f05958f b438 4b2e 85c5 393dc1d1911b خبر خاکستری


نکته سلامتی ما:

برنج را می توان قدیمی ترین گیاه خوراکی و مهم ترین منبع غذایی انسان در جهان پس از گندم دانست. این گیاه 14000 ساله راه درازی را برای رسیدن به شکل کنونی خود طی کرده است. ضمن اینکه تاریخچه برنج در ایران حداقل دو هزار سال قدمت دارد و این غلات از دیرباز مورد توجه ایرانیان بوده است.

اگر می خواهید همیشه سالم باشید، توجه به سرد یا گرم بودن غذا را فراموش نکنید و طبق ذائقه خود از بهترین برنامه غذایی استفاده کنید. تا حد امکان استفاده از مواد گرم همراه با برنج توصیه می شود. اگر می خواهید دسرهای سرد مانند سالاد یا ترشی میل کنید، توصیه می شود از ادویه های گرم مانند فلفل سیاه استفاده کنید تا اثر غذای سرد را کاهش دهید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید