چگونه از شر افکار ناخواسته خلاص شویم؟/ سرکوب افکار در کوتاه مدت کار می کند


ساعت: 11:39
تاریخ انتشار: 1401/07/14
کد خبر: 1901543

آیا می توان به راحتی از شر افکار ناخواسته خلاص شد؟ شاید در پاسخی کوتاه بتوان گفت: این امر احتمالاً ممکن است; اما اینکه آیا این در دراز مدت جواب می دهد یا خیر، سوال پیچیده تری است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پس از جدایی، ممکن است فکر کنید که خوب هستید. تا زمانی که از گوشه خیابان فراموش نشدنی رد شوید، یا با یک دوست مشترک برخورد کنید، یا آهنگ عاشقانه خاصی را از رادیو بشنوید. مهم نیست چقدر دوست دارید به این شخص (همسر سابق خود) فکر نکنید. همه چیز یادآور رابطه شما خواهد بود. علاوه بر پاک کردن ذرات حافظه، همانطور که در فیلم Eternal Sunshine of the Spotless Mind دیدیم، می تواند افکار ناخواسته نابود؟

پاسخ کوتاه این است: شاید. اما اینکه آیا این در درازمدت توصیه می شود یا خیر، سوال پیچیده تری است.

جاشوا مگی، روانشناس بالینی و بنیانگذار Pathway to Health Therapy، که در مورد افکار، تصاویر و تکانه های ناخواسته تحقیق می کند. اختلالات فکری و روانی او معتقد است که افکار مردم بسیار کمتر از آنچه که بیشتر مردم فکر می کنند متمرکز و بسیار کمتر کنترل می شود. در یک مطالعه معروف در سال 1996 که در مجله تعامل شناختی به نام نظریه‌ها، روش‌ها و یافته‌ها توسط اریک کلینگر، استاد بازنشسته روان‌شناسی در دانشگاه مینه‌سوتا منتشر شد، شرکت‌کنندگان در مطالعه تمام افکار خود را در طول یک روز و به طور متوسط ​​دنبال کردند. افراد روزانه بیش از 4000 فکر فردی را گزارش می کنند. این افکار زودگذر و به طور متوسط ​​بیش از 5 ثانیه دوام نیاورد.

آیا می توان به راحتی از شر افکار ناخواسته خلاص شد؟

مگی در این رابطه گفت: “افکار دائماً در حال فروکش و جریان هستند و بسیاری از ما متوجه آن نمی شویم.” در مطالعه‌ای در سال 1996، به نظر می‌رسد که یک سوم افکار کاملاً از خارج می‌آیند، طبق گفته Magee، تجربه افکاری که باعث ناراحتی ما می‌شوند طبیعی است. در مطالعه دیگری که در سال 1987 توسط کلینگر و همکاران انجام شد، مردم 22 درصد از افکار خود را عجیب، غیرقابل قبول یا اشتباه یافتند. به عنوان مثال، می توانید تصور کنید که در حال پختن و بریدن انگشت خود هستید. یا در حالی که کودک خود را در گهواره خود حمل می کنید، نوزاد ناگهان از دست شما به زمین می افتد.

در برخی شرایط، سرکوب این افکار ناخواسته منطقی است. به عنوان مثال، در یک امتحان یا مصاحبه شغلی، نمی خواهید با این فکر که شکست خواهید خورد، حواس شما پرت شود. در طول پرواز، احتمالاً نمی خواهید به سقوط هواپیما فکر کنید، و به گفته Magee، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این افکار را می توان از بین برد.

در یک مطالعه در سال 2022 که در مجله PLOS Computational Biology منتشر شد، گروهی از محققان به 80 داوطلبی که برای شرکت در آزمایش دستمزد دریافت کردند، مجموعه ای از اسلایدها را نشان دادند که کلمات مختلفی روی آنها نوشته شده بود. هر نام در پنج اسلاید مختلف تکرار شد. شرکت کنندگان در این مطالعه هنگام مشاهده این اسلایدها، کلمه ای را که با هر اسم مرتبط بود یادداشت کردند. برای مثال کلمه جاده همراه با کلمه ماشین نوشته می شود. محققان به یک گروه گفتند که برای تکرار کلمات پولی دریافت نمی کنند. گروه دیگر می توانند هر تعداد اسم را که می خواهند تکرار کنند. با این روش، محققان سعی می‌کنند آنچه را که وقتی فردی به آهنگی عاشقانه از رادیو گوش می‌دهد و ناامیدانه سعی می‌کند به هر چیزی غیر از سابق خود فکر کند، اتفاق می‌افتد، تقلید کنند.

نتایج نشان داد که وقتی شرکت کنندگان هر نام را برای بار دوم دیدند، نسبت به گروه کنترل به زمان بیشتری برای ایجاد ارتباط جدید نیاز داشتند. به عنوان مثال استفاده از کلمه تایر به جای کلمه جاده; یعنی ابتدا همان کلمه آغازین به ذهنشان می رسد و سپس کلمه جدیدی را جایگزین آن می کنند. پاسخ‌های آزمودنی‌ها به خصوص برای کلماتی که ابتدا با کلمه «به شدت مرتبط» برچسب‌گذاری کرده بودند، بیشتر طول کشید. مطمئناً، شرکت‌کنندگان هر بار که همان اسلاید تکراری را می‌دیدند، سریع‌تر پاسخ می‌دادند، که به این معنی بود که ارتباط آنها بین کلمه کلیدی و اولین پاسخشان (فکری که می‌خواستند از آن اجتناب کنند) ضعیف شده بود.

ایزاک فرادکین، روانشناس و نویسنده ارشد این مقاله تحقیقاتی می گوید: «ما هیچ مدرکی پیدا نکردیم که افراد بتوانند به طور کامل از افکار ناخواسته اجتناب کنند. وی که اکنون عضو مرکز تحقیقات روانپزشکی محاسباتی و پیری در کالج دانشگاه ماکس پلانک لندن است، ادامه داد: نتایج نشان می دهد که ورزش می تواند به طور قابل توجهی به افراد کمک کند از یک فکر خاص دوری کنند.

همانطور که در اخبار پزشکی امروز خواندیم، همه موافق نیستند که نمایش اسلاید از کلمات تصادفی راه خوبی برای نشان دادن اینکه چگونه مردم افکار دارای بار عاطفی خود را سرکوب می کنند، نیست. مطالعه دیگری نشان می دهد که اجتناب از افکار می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. مگی در این باره گفت: “وقتی فکری را سرکوب می کنیم، پیامی به مغزمان می فرستیم.” این تلاش فکر را چیزی می‌داند که باید از آن ترسید. مگی ادامه داد: اساساً با تلاش برای کنترل این افکار، آنها را قوی تر می کنیم.

سرکوب افکار در کوتاه مدت کار می کند

تجزیه و تحلیل 31 مطالعه مختلف در سرکوب فکر که در سال 2020 انجام شد و در مجله Perspective on Psychological Science منتشر شد، نشان می دهد که سرکوب فکر در کوتاه مدت کار می کند. اگرچه شرکت‌کنندگان در سرکوب افکار خود موفق بودند، فکری که از آن اجتناب می‌کردند پس از تکمیل کار بیشتر به ذهنشان خطور می‌کرد.

فرادکین می گوید: «در نهایت، ممکن است منطقی تر باشد که آگاهانه به افکار ناخواسته نزدیک شویم و منتظر بمانیم تا آنها بگذرند تا از آنها اجتناب کنیم. درست مثل هزاران فکر دیگر که هر روز در ذهن شما می گذرد. ما می‌توانیم اجازه دهیم این افکار فقط در ذهن ما باشند بدون اینکه در اینجا خیلی محکم به آنها بچسبیم و سعی کنیم با آنها مبارزه کنیم.”

دیدگاهتان را بنویسید