راه حل های کوتاه مدت مشکل آلودگی تهران را حل نمی کند


ساعت: 09:57
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۰۱
کد خبر: 1912796

نماینده مردم تهران در شورای اسلامی با تاکید بر اینکه راه حل های کوتاه مدت معضل آلودگی تهران را حل نمی کند و باید به دنبال راه حل های اساسی و بلندمدت باشیم، گفت: حدود 80 درصد آلودگی هوا در کلان شهرها، به خصوص در تهران از وسایل حمل و نقل متاثر می شود و حمل و نقل جاده ای سیار است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محسن پیرهادی نماینده مردم تهران در شورای اسلامی گفت: در سال‌های اخیر رقابت شهرهای پیشرفته دنیا برای تشویق مردم به عدم استفاده از وسایل نقلیه موتوری است اما هنوز به تفاهم نرسیده‌ایم. علت آلودگی هوا در کلان شهرها وقتی سیاست ما افزایش بزرگراه ها و پارکینگ های طبقاتی باشد، میزان استفاده شهروندان از خودروی شخصی افزایش می یابد و فقط ترافیک شهری و در نتیجه آلودگی هوا و سایر مشکلات مربوط به آن را افزایش می دهیم.

وی همچنین گفت: آمارهای وزارت بهداشت نشان می دهد که در سال گذشته 20 هزار نفر بر اثر هوای کثیف جان خود را از دست داده اند. در شهری مانند تهران که تعداد خودروها 6 برابر ظرفیت معابر عمومی است، حتی اگر تمام خودروهای شهر برقی و هیبریدی شوند، نمی توان مشکل آلودگی هوا را به طور کامل حل کرد، زیرا بیشتر ذرات کوچکتر از 2.5 میکرون ناشی از اصطکاک سطح لاستیکی با آسفالت است که ربطی به برقی بودن یا نبودن خودرو ندارد.

نماینده مردم تهران در شورای اسلامی با تاکید بر اینکه راه حل های کوتاه مدت معضل آلودگی تهران را حل نمی کند و باید به دنبال راه حل های اساسی و بلندمدت باشیم، گفت: طبق مطالعات و تحقیقات انجام شده حدود 80 درصد از آلودگی هوای کلان شهرهای تهران به ویژه از وسایل نقلیه موتوری متاثر است و 20 درصد مابقی ناشی از فعالیت های معدنی، صنایع آلاینده ثابت و سیستم های سرمایشی و گرمایشی منازل و منابع تولید گرد و غبار در اطراف تهران است. بنابراین مهمترین راه حل برای برون رفت از این وضعیت کاهش انگیزه استفاده از وسایل نقلیه موتوری در ترافیک درون شهری است.

رئیس فراکسیون مدیریت شهری همچنین تاکید کرد: با گسترش خطوط حمل و نقل ریلی، با ایجاد مسیرهای ایمن و جذاب برای دوچرخه سواری و پیاده روی می توان شهروندان را به صورت غیرمستقیم به عدم استفاده داوطلبانه از خودروهای شخصی تشویق کرد. هر چه در این زمینه موفق تر باشیم و تمایل شهروندان به استفاده از وسایل نقلیه موتوری اعم از موتورسیکلت، خودروهای شخصی و تاکسی را کاهش دهیم، می توان امیدوار بود که وضعیت آلودگی هوا و حتی ترافیک شهر کاهش یابد. راه حل این معضل مکرر ورود هماهنگ دولت و مجلس برای تخصیص بودجه بیشتر برای تکمیل پروژه های حمل و نقل عمومی است.

پیرهادی همچنین خاطرنشان کرد: قانون هوای پاک تقریباً 5 سال پیش در 34 ماده با هدف کاهش تدریجی آلودگی هوا تصویب شد، اما هنوز نهادها و سازمان های مرتبط با آن نتوانسته اند به یک نتیجه مشترک در مورد علت آلودگی هوا برسند. وی بیان کرد: علاوه بر لزوم اجرای این قانون و اجرای اقدامات و هماهنگی های لازم، باید به این نکته نیز توجه داشت که مدیریت شهری در کشورهای پیشرفته دنیا دیگر برای ارتقای کیفیت خودرو یا سوخت تلاش نمی کند. در شهرهای پیشرفته دنیا برای حل مشکل ترافیک، مبلمان شهری را تغییر می‌دهند، مسیرهای دوچرخه‌سواری جذاب و ایمن ایجاد می‌کنند، دوچرخه‌های مشترک، پارکینگ دوچرخه و ایمنی را ترویج می‌کنند و استفاده از دوچرخه را دلپذیرتر و روزانه و زیرزمینی ترامواهای شهری می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید