تاریخچه رانش زمین در محور هراز و تناقض در اظهارات مسئولان


ساعت: 11:08
تاریخ انتشار: 1401/01/15
کد خبر: 1819406

تصاویری از ریزش کوه در محور هراز در منطقه تصنیف در روز طبیعت منتشر شد که تاکنون اظهارات مختلف و جنجالی مسئولان را در پی داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بالا، شاید چند سال پیش که از کوهنوردی صحبت می کردیم، هیچکس تصور نمی کرد که در آینده ای نزدیک برای صحبت با فرزندانمان در مورد کوه، باید عکس آن را نشان دهیم، در حالی که این کابوس ما زخم هایی از این داریم. طبیعت سقوط خواهد کرد و زنگ خطر سال‌هاست که به صدا درآمده است، اما این امر به همراه جنگل‌زدایی و موارد مشابه، در سکوت ادامه دارد و مانند دومینو، هر روز بر سرعت خود می‌افزاید.

در روز طبیعت اتفاقی افتاد، روزی که طبیعت آغوش گرم خود را گشود و مهمان نواز بود که برخی آن را آخرالزمان نامیدند.

آنچه در مورد این رویداد به یقین می توان گفت این است که برای اولین بار است که با این اتفاق وحشتناک با این حجم مواجه می شویم، اما مطمئنا آخرین بار نخواهد بود و باید منتظر پرداخت سناریوهای دیگر باشیم. زخم هایی که به طبیعت وارد می کنیم

تصاویری از ریزش کوه در محور هراز در منطقه تصنیف در روز طبیعت منتشر شد که واکنش های متفاوت و متفاوتی را از سوی مسئولان برانگیخت. در حالی که برخی شاهدان عینی مدعی هستند که لودرها یک روز قبل از وقوع در این معدن مشغول به کار بوده اند و از همه جالبتر دلایل این حادثه ذکر شده است.

وحید رضاییان رئیس اداره حفاظت محیط زیست آمل ریزش سنگ و گرد و غبار را ناشی از رانش زمین و اتصال به معادن در منطقه نمی داند عدم مجوز برای حمل مصالح، جابجایی و ورود به جاده در زمان های غیر مجاز ، ریزش آب از پشت کامیون در جاده و استفاده با جاده دسترسی خطرناک روبرو هستیم.

حسینقلی قوانلو، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران یکی از دلایل اصلی کاهش تولید را محدودیت تولید عنوان کرد. از بالا به پایین نمی توانست این کار را انجام دهد و مجبور شد آن را از پایین ببرد.

وی انفجار معدن را به طور کامل تکذیب کرد و افزود: ریزش معدنی بوده که گاهی در معادن اتفاق می افتد اما در این حادثه با حجم بیشتری مواجه شدیم.

این کارشناس معدن در ادامه دلایل این انحراف را بیان کرد: بیش از 256 واحد معدنی در مازندران وجود دارد که بیش از 40 درصد آنها فعال هستند که بیشتر آنها در حوزه مواد معدنی فعال هستند.

عبداللهی با اشاره به برخی مشکلات معادن خاطرنشان کرد: وجود سیستم مناسب برای زهکشی و زهکشی آب رودخانه باید زمانی باشد که باید حوضچه ای در آن باقی بماند تا در کف باشد تا آب تصفیه شود تا وارد رودخانه شود اما متاسفانه خروجی آنقدر کم است که مستقیماً از شن وارد رودخانه می شود. زیرا باید هزینه پاکسازی دریاچه و همچنین عدم رعایت اصول فنی صحیح استخراج، نبود محوطه برداشت، ایجاد گرد و غبار آلوده و … را بپردازند.

این کارشناس معدن تصریح کرد: فعالیت های مدنی به بهانه اشتغال و اقتصاد در استان منجر به کوهنوردی و برداشت بی رویه شده است در حالی که کار اصولی آسیب کمتری به طبیعت خواهد زد.

وی ادامه داد: ریزش بولدوزرها در کوهستان ها ادامه دارد و باعث از بین رفتن پوشش گیاهی و کندی خاک می شود که این سستی منجر به رانش زمین و رانش زمین می شود.

این کارشناس معدن، تخلیه و بارگیری غیراصولی را علت وقوع معدن خواند و گفت: وقوع زمین لغزش را افزایش می دهد، بنابراین مهم ترین عامل در پیشگیری از این گونه حوادث، بررسی و شناسایی نقاط احتمالی ناپایداری، شناسایی دقیق و عملکرد دقیق معدن است. آیین نامه و جلوگیری از هرگونه دستکاری و اخلال در طبیعت.

وی گفت: رانش به دو عامل داخلی و انسانی تقسیم می شود: عوامل داخلی شامل زمین شناسی مواد سنگی، شیب لایه های زمین شناسی، فرسایش میانگین بارندگی سالانه، پوشش گیاهی و کاربرد، البته هواشناسی استان از خطر رانش ناشی از آن. به گرمایش هشدارها و موارد دیگر … و همچنین عوامل انسانی از جمله تغییر کاربری و شارژ غیر مجاز و …

در حوالی محدوده 40 کیلومتری محور شریانی هراز، حادثه ای در روز طبیعت رخ داد که اگرچه مشکل جانی و مالی برای کسی به همراه نداشت، اما ترافیک سنگین و ترافیکی را با مشکل مواجه کرد، هرچند امیدواریم این حادثه با این حادثه پاسخگو خواهد بود نه، شاید این بار فرار کردیم، اگرچه بعد روانی این حادثه برای کسانی که مدت ها از این جاده شلوغ عبور می کنند مانند یک کابوس خواهد بود، اما دفعه بعد باید منتظر اتفاقات بدتری باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید