تاییدیه خودروهای لوکس لغو شد، حالا لیست اسامی منتشر می شود

تاییدیه خودروهای لوکس لغو شد، حالا لیست اسامی منتشر می شود

بالاخره پیگیری برای واگذاری خودروی لوکس تا حدودی به پایان رسید و دیوان عدالت اداری اعلام کرد که این جایزه به ناجا لغو شده است.

جنجال بر سر پاداش نقل و انتقالات خودرو برای بازیکنان تیم ملی از زمانی شروع شد که خبر رسید بازیکنان می توانند خودروهایی وارد کنند که حداقل ده ها میلیارد سود برای آنها به همراه داشته باشد. قرار گرفتن نتایج تیم ملی در جام جهانی در کنار این جایزه و اتفاقات و شرایط پیرامون جام جهانی، مردم را نسبت به این موضوع حساس کرد. اما پاداش مورد بحث ربطی به بازی های جام جهانی نداشت و در درجه اول برای صعود تیم ملی در جام جهانی داده شد. علاوه بر حساسیت مردم، تعداد زیادی از ورزشکاران سایر رشته ها نیز به این موضوع واکنش نشان دادند و از تبعیض بین فوتبال و سایر رشته ها گلایه کردند؛ گله هایی که گاهی به دعوا بین بازیکنان فوتبال و شخصیت های دیگر منجر می شود.

سپس لیست حواله گیرندگان روزنامه اعتماد را فاش کردیم و نوشتیم که لیست حواله گیرندگان یک خودرو با لیست کسانی که تیم ملی را به جام جهانی یاری رساندند تفاوت فاحشی دارد. در گام اول اسامی چند نفر از اعضای فدراسیون و مربیان تیم ملی در جریان صعود تیم قطر 2022 حذف شد که از جمله آنها شهاب الدین عزیزی خادم، رئیس وقت فدراسیون، میتبی خورشید، رئیس وقت فدراسیون بود. محمودرضا رضایی، مسئول رسانه ای وقت تیم ملی و دراگان اسکوچیچ، سرمربی وقت تیم ملی. ، کریم باقری و وحید هاشمیان مربیان آن زمان تیم ملی و نوشتیم که افراد جدیدی به جای این نفرات وارد لیست شدند.

همچنین فاش کردیم که نام 14 یا 15 نفر بدون ضابطه و بدون ارتباط با تیم ملی به لیست اضافه شده است. لیستی که در فدراسیون دست نوشته و در جایی خارج از فدراسیون چاپ شده و به نهادهای مربوطه تحویل داده شده است. در عین حال از نهادهای نظارتی خواستیم فهرست اسامی دریافت کنندگان حواله را منتشر کنند اما این اتفاق نیفتاد. تاکید کردیم چند هزار میلیارد تومان پول در میان است و موضوع حواله خودروهای لوکس به زمان بستگی نداشته باشد. درست در آن زمان حسین کنعانی زادگان ملی پوش فوتبال کشورمان در یک برنامه تلویزیونی قیمت خودروی وارداتی خود را 100 میلیارد تومان اعلام کرد. اظهارنظری که موجی از خشم و تعجب را در بین مردم و ورزشکاران به راه انداخت و حتی با شنیده های ما باعث ناراحتی سایر ملیت ها از سوی کنعانی ها شد که چرا به آنها حمله شده است.

افشای تخلفات رسانه ای در بحث نقل و انتقالات خودرو، علاوه بر فشار افکار عمومی و سایر ورزشکاران، دستگاه های کنترلی و اجرایی را نسبت به این معضل حساس کرد. اولاً سردار هادیان فر چند روز پیش گفته بود که خودروهای لوکس فوتبالیست ها شماره گذاری نمی شوند مگر اینکه تایید رسمی دولت پشت آن باشد و تنها در صورت تحقق این امر، خودروهای آمریکایی یا خودروهایی که دارای وضعیت کلاسی هستند، شماره گذاری نمی شوند. شماره گذاری شود

سرانجام روز سه شنبه دیوان عدالت اداری با رد این پرونده اعلام کرد که خبری از واگذاری خودروی ملی پوشان نیست. شورای عالی دیوان عدالت اداری تصویب نامه های هیات وزیران برای واردات خودروهای خارجی توسط بازیکنان فوتبال را لغو کرد. دلیل ابطال این تصویب نامه از سوی دیوان عدالت اداری «تبعیض غیرقانونی بین ورزشکاران» اعلام شد. ساعاتی پس از انتشار این خبر، خبرگزاری «دادگاه» هفت دلیل اصلی لغو تصمیم واردات خودرو از بازیکنان فوتبال را منتشر کرد: این تصمیم مصداق تبعیض غیرقانونی و مغایر با اصل سوم قانون اساسی است. رعایت شرایط ماده 4 قانون تنظیم مقررات صنعت خودرو، عدم رعایت شرط ماده 17 قانون صادرات و واردات، عدم رعایت شرایط ماده 5 آیین نامه اجرایی صادرات و قانون مقررات واردات و ماده 40 قانون گمرک، عدم شمول معافیت گمرکی در ماده 119 قانون پرونده گمرکی و سایر قوانین خودروهای خارجی، عدم رعایت شرایط ماده 138 آیین نامه اجرایی قانون. در مورد پرونده گمرک خودروهای خارجی و در نهایت اجرای این تصمیم خارج از اختیارات هیات وزیران بود.

طبق شنیده ها ملی پوشان پس از انتشار خبر لغو این مصوبه ناراحت شدند و این ناراحتی را به گوش مدیران فدراسیون رساندند. پیام نسامیم، دروازه بان تیم ملی سپاهان پس از برد بزرگ تیمش مقابل هواداران، به لغو این تصمیم واکنش نشان داد و از اتخاذ چنین تصمیمی انتقاد کرد و مدعی شد بازیکنان برای واردات این خودروها از جیب خود پول داده اند. وی ابراز امیدواری کرد که این مشکل هر چه زودتر حل شود.

به جز فوتبالیست ها و کسانی که نامشان به ناحق در لیست حواله گیرندگان قرار گرفت، بقیه از انتشار این خبر ابراز خوشحالی کردند. رصد شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که ورزشکاران و افکار عمومی از جلوگیری از تبعیض رضایت دارند، بنابراین می‌توان گفت اقدامات دیوان عدالت اداری به عنوان مرجع ناظر در این زمینه قابل توجه است. اقدام پلیس راهور مبنی بر عدم پلاک خودروها همانند گذشته با استقبال مثبت روبرو شد.

با تمام این تفاسیر باز هم می توان کارهای مثبت دیگری را در این حوزه انجام داد که از مهم ترین آنها می توان به انتشار فهرست افرادی که اسامی آنها برای دریافت نقل و انتقال خودرو اعلام شده است اشاره کرد. شاید برخی بگویند حالا که این مصوبه لغو شده چه اهمیتی دارد که نام چه کسانی در لیست بوده است؟ دیگر اینکه بزرگترین تخلف در این زمینه درج غیرقانونی اسامی در لیست پاداش ملی پوشان بوده است. گمرک، دیوان عدالت اداری و نهاد ریاست جمهوری یا وزارت ورزش باید ماهیت افرادی را که می خواستند از این شرایط سوء استفاده کنند را برای مردم روشن کنند تا همه جوانب پرونده «ارجاع دروازه» احراز شود.

هر روز که می گذرد باید اقدامات نظارتی در عرصه فوتبال افزایش یابد. همچنین باید در مورد پاداش 20 هزار دلاری که هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال برای قهرمانی در جام جهانی تایید کرده است، اقدام شود. البته طبق شنیده ها سازمان بررسی پیگیر بازگشت این پول است که در واقع بیت المال است. کسانی که بی‌مسئولانه از فوتبال تغذیه می‌کنند باید بدانند که شرایط تغییر کرده است.