تایید رئیس سیا مبنی بر اینکه برنامه هسته ای ایران یک سلاح نیست

تایید رئیس سیا مبنی بر اینکه برنامه هسته ای ایران یک سلاح نیست

نیویورک – ایرنا – ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بار دیگر اعتراف کرد که برنامه هسته ای ایران یک سلاح نیست.

به گزارش ایرنا، ویلیام برنز، ملقب به بیل برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) شامگاه سه شنبه در اندیشکده بیکر، در ادامه هراس از تحولات هسته ای ایران، مدعی شد که برنامه هسته ای ایران همچنان در حال رشد است. نگرانی .

رئیس سیا در عین حال اذعان داشت: ارزیابی ما در جامعه اطلاعاتی این است که مقامات ایرانی هنوز تصمیمی برای از سرگیری برنامه تسلیحاتی که در اواخر سال 2003 متوقف شده بود، نگرفته اند.

بیل برنز همچنین استدلال کرد که ارزیابی ما این است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در حال حاضر حاضر به مذاکره در مورد اوکراین نیست.

وی تصریح کرد: پوتین در این مرحله در مذاکرات جدی نیست و پیشرفت اوکراین در میدان نبرد می تواند چشم انداز دیپلماسی را شکل دهد.

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در اوایل اسفند 1401 در گفتگو با شبکه CBS در پاسخ به سوال «مارگارت برنان» مجری این شبکه که آیا رهبران جمهوری اسلامی ایران آیا تصمیمی برای ساخت سلاح هسته ای دارید؟ وی گفت تا آنجا که ما می دانیم، ما معتقد نیستیم که رهبران ایران تصمیمی برای از سرگیری برنامه تسلیحاتی که در اواخر سال 2003 تعلیق کرده بودند، گرفته باشند.

وی در عین حال ادعای غنی سازی 84 درصدی اورانیوم در ایران را که در آن زمان مطرح شد، تکرار کرد، اما دو پایه این ابزار، برنامه غنی سازی ایران بسیار پیشرفت کرده است و اگر بخواهند می توانند به 90 درصد برسند. غنی سازی تنها در چند هفته سیستم های موشکی با قابلیت حمل تسلیحات هسته ای نیز پیشرفت زیادی کرده اند.

برنز با بیان اینکه ما هیچ مدرکی مبنی بر عزم ایران برای از سرگیری برنامه تسلیحات هسته ای خود نداریم، همزمان گفت که جنبه های دیگر این چالش در حال پیشرفت است.

به گزارش ایرنا، از زمان امضای برجام در سال 2014 به منظور رفع تحریم های سرکوبگرانه، ایران به عنوان طرف مسئول به تعهدات خود بی عیب و نقص عمل کرده و این موضوع در 16 گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید شده است. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه 2017 (دسامبر 2017) و پس از انجام برخی اقدامات مقدماتی، در نهایت با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی ایالات متحده از آن در 18 می 2018 (دسامبر 2018) 8 مه 2018) در دو مرحله، تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران لغو شد.

اجرای نامتوازن این توافق از یک سو و فشارهای ناشی از اجرا و تقویت تحریم های یکجانبه آمریکا از سوی دیگر، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را به تصمیم گیری یکساله سوق داد. پس از خروج ایالات متحده از برجام برای حذف تدریجی اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته ای، گزینه های دیپلماتیک 60 روزه را بپذیرید.

ایران طی یک سال پس از خروج ایالات متحده از برجام به تمامی تعهدات خود بر اساس آن توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که متعهد شده بودند اثرات خروج واشنگتن از توافق را جبران کنند، اجازه دهد تا به این وعده عمل کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌های خود عمل نکردند، تعهدات خود در برجام را چند مرحله کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته ای برجام است.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه 2021، اقدامات یکجانبه دولت قبلی این کشور برای خروج از توافق با ایران و گروه 1+5 را محکوم کرد، اما همچنان سیاست‌های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفت. و در پوشش حقوق بشر در حمایت از ناآرامی های ایران و همچنین قدرت پهپادهای ایران و ادعای روسیه مبنی بر استفاده از آن پهپادها در جنگ علیه اوکراین، تحریم هایی را وضع کرد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید می کند که اگر طرف آمریکایی واقع بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق در دست بررسی ایران سندی است که تحریم ها را تا حد امکان رفع می کند و منطقه از اجرای آن منتفع می شود.

حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با شبکه قطری الجزیره از طرحی در شورای اسلامی برای تعیین سقف مذاکرات هسته ای خبر داد و خطاب به اروپایی ها گفت: درهای مذاکره برای همیشه باز نمی ماند.

دیدگاهتان را بنویسید