رئیس سیا: ایران دارای بزرگترین زرادخانه موشکی در خاورمیانه است/ زمان فرار هسته ای تهران به چند هفته کاهش یافته است.

رئیس سیا: ایران دارای بزرگترین زرادخانه موشکی در خاورمیانه است/ زمان فرار هسته ای تهران به چند هفته کاهش یافته است.

روتر جدید ویلیام برنز، رئیس سیا مدعی شد که زمان فرار هسته ای ایران به چند هفته کاهش یافته است و برنامه موشکی و پهپادی این کشور نیز نگرانی مهمی برای ایالات متحده است.

ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) صبح پنجشنبه گفت که ایران و روسیه می خواهند نشان دهند که گزینه هایی دارند.

برنز که در یک مجمع امنیتی در آسپن صحبت می کرد، گفت: «با دیدن تصاویر سفر رئیس جمهور [ولادیمیر] پوتین و رهبر ایران آن روز در تهران برای من نوستالژیک نبودند.

به گزارش رسانه های آمریکایی، وی درباره سفر پوتین به تهران مدعی شد: اما واقعیت این است که روس ها و ایرانی ها در حال حاضر به یکدیگر نیاز دارند و هر دو کشور تحت تحریم های سنگین به دنبال خروج از انزوای سیاسی هستند.

رئیس سیا در ادامه ادعاهای خود گفت: اما اگر آنها به یکدیگر نیاز دارند، این بدان معنا نیست که واقعاً به یکدیگر اعتماد دارند، بلکه آنها رقیب انرژی و رقیب تاریخی هستند.

برنز گفت: هر دو طرف به دنبال نشان دادن گزینه های خود هستند.[سفر پوتین به ایران] این نشان می دهد که در صنایع دفاعی روسیه مشکلاتی وجود دارد. “من فکر می کنم محدودیت هایی برای راه هایی که آنها می توانند به یکدیگر کمک کنند وجود دارد.”

وی با تکرار هشدار لوید آستین وزیر دفاع آمریکا به ایران مبنی بر اینکه فروش پهپادهای ایرانی به روسیه ایده بسیار بدی است، گفت: فکر می کنم حق با اوست.

این مقام اطلاعاتی آمریکا درباره شرکت ترکیه در نشست ایران و روسیه توضیح داد: ترکیه بسیار باتجربه است و تمرین زیادی در دستکاری روابط بسیار به ظاهر متناقض دارد.

برنز در مورد برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران مدعی است که زمان نجات هسته ای کشور (تولید مواد شکافت پذیر کافی برای ساخت بمب اتمی) یک سال بیشتر نیست، بلکه چند هفته تخمین زده می شود.

با این حال، وی اذعان کرد که بر اساس بهترین قضاوت اطلاعاتی آمریکا، ایران هیچ تلاشی برای تسلیح و نظامی کردن برنامه هسته‌ای خود انجام نداده است، اما “روند هشدار دهنده است.”

رئیس سیا همچنین درباره برنامه موشکی ایران گفت: در حال حاضر بزرگترین زرادخانه موشکی خاورمیانه را در اختیار دارند. این (برنامه موشکی) و هواپیماهای بدون سرنشین نگرانی اصلی ما هستند.”

پیشتر جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید، اذعان داشت که آمریکایی ها نگران آنچه روسیه از ایران می تواند به دست آورد، بحث های تهران و مسکو را نادیده نگرفتند. (اطلاعات بیشتر)

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، تهران و مسکو را به تحریم های بیشتر در صورت فروش پهپادهای ایرانی به روسیه تهدید کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید