رئیس سیا: ایران هفته ها تا غنی سازی 90 درصد فاصله دارد/ همکاری نظامی ایران و روسیه به سرعت در حال پیشرفت است

رئیس سیا: ایران هفته ها تا غنی سازی 90 درصد فاصله دارد/ همکاری نظامی ایران و روسیه به سرعت در حال پیشرفت است

ویلیام برنز، مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در مصاحبه با شبکه سی بی اس گفت که برنامه هسته ای ایران در «وضعیت نگران کننده» در حال توسعه است.

پیش از این برخی منابع آگاه به نقل از آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده بودند که ایران عمدا یا ناآگاهانه غنی سازی 84 درصدی را انجام داده است. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: تهران بیش از 60 درصد غنی سازی نکرده است.

این مقام ارشد آمریکایی درباره برنامه هسته ای ایران گفت: ایران راه درازی را پیموده است. اگر ایران بخواهد به غنی‌سازی 90 درصد برسد، چند هفته دیگر فاصله دارد.

اسرائیل و ایالات متحده ایران را به تلاش برای تولید بمب اتمی متهم می کنند، اما مقامات ایرانی بارها گفته اند که برنامه هسته ای تهران با هدف تولید انرژی و سایر اهداف صلح آمیز است.

رئیس سیا: ایران هفته ها تا غنی سازی 90 درصد فاصله دارد/ایران هنوز در مورد بمب اتمی بلاتکلیف است
او پیشرفت در فعالیت‌های هسته‌ای ایران را نگران‌کننده دانست و گفت که ایالات متحده بر این باور است که ایران در حال بررسی از سرگیری برنامه نظامی هسته‌ای خود است، که ما معتقدیم این برنامه در اواخر سال 2003 تعلیق یا متوقف شد. او تصمیمی نگرفته است

برنز که معاون وزیر امور خارجه آمریکا بود، ادامه داد: ایران هنوز تا توانایی ساخت بمب اتمی فاصله دارد. فعالیت‌های ایران در سطح غنی‌سازی اورانیوم و سامانه‌های موشکی با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای با وضعیت نگران‌کننده‌ای پیش می‌رود.

پیش از این خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ به نقل از بازرسان این آژانس نوشته بود که آثاری از اورانیوم غنی شده 84 درصد در ایران پیدا کرده اند که کمی بیشتر از 90 درصد است. ساخت بمب اتمی نیاز به غنی سازی اورانیوم 90 درصدی دارد.

به گفته این آژانس، ایران رسماً در کارخانه‌های نطنز و فردو اورانیوم تا 60 درصد غنی‌سازی می‌کند.

نگرانی آمریکا از همکاری نظامی ایران و روسیه

ویلیام برنز در مصاحبه روز یکشنبه خود ادامه داد: اتحاد روسیه و ایران به سرعت در حال توسعه است. این وضعیت بسیار نگران کننده است.

وی تاکید کرد که روسیه با سرعت زیاد در مسیر خطرناکی حرکت می کند. آمریکا می داند که ایرانی ها صدها پهپاد مسلح را به نیروهای روسیه تحویل داده اند. روس ها از این پهپادها برای آسیب رساندن به شهروندان اوکراینی استفاده می کنند.

رئیس سیا در ادامه گفت: آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا دلایلی دارد که نشان دهد روسیه به ایران پیشنهاد کمک به برنامه موشکی تهران را داده است و حداقل پیشنهاد داده است که در ازای دریافت کمک نظامی از ایران، هواپیماهای جنگنده به ایران بدهد. جنگ در اوکراین

پیش از این نیز خبری مبنی بر برنامه ایران برای خرید جنگنده های پیشرفته سوخو 35 از روسیه منتشر شده بود. برخی منابع ایرانی نیز این خبر را تایید کردند.

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا گفت: همکاری ایران و روسیه با سرعت بالایی در مسیری بسیار خطرناک پیش می رود. این نه تنها برای اوکراینی‌ها، بلکه برای دوستان و شرکای ما در سراسر خاورمیانه خطرناک است.

روسیه و جنگ اوکراین

وی با اشاره به دیدار خود با رئیس سازمان اطلاعات امنیت خارجی روسیه گفت که پوتین بسیار مطمئن است که می تواند اوکراین را درهم بشکند.

برنز گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور فدراسیون روسیه از کسب پیروزی نهایی در اوکراین مطمئن است.

او به سی‌بی‌اس گفت: «فکر می‌کنم پوتین امروز بر این باور است که نمی‌تواند یک پیروزی فوری در اوکراین به دست آورد، اما نمی‌تواند تحمل شکست را داشته باشد. در این مرحله، من معتقدم که پوتین قصد ادامه جنگ را دارد و به خودش کاملاً اطمینان دارد. .

ویلیام برنز که سفیر آمریکا در مسکو بود، ادامه داد: پوتین بدون تلاش برای برون رفت از شرایط کنونی جنگ در اوکراین را ادامه می دهد.
او گفت که دیدارش با همتای روس خود در ترکیه تنها برای هشدار در مورد استفاده از سلاح های هسته ای بوده است نه در مورد جنگ در اوکراین. برنز همچنین گفت که همتای روسی او بسیار متکبر و مغرور بود.

برنز پیش از این سفیر آمریکا در روسیه و اردن بود. او همچنین معاون وزیر امور خارجه در دولت باراک اوباما بود.
برنز همچنین گفت که چین در حال ارزیابی عواقب حمایت تسلیحاتی از روسیه در جنگ اوکراین است.

دیدگاهتان را بنویسید