آمریکا: زمان مورد نیاز ایران برای تولید مواد کافی برای تولید سلاح های هسته ای از یک سال به چند هفته یا کمتر کاهش یافت

آمریکا: زمان مورد نیاز ایران برای تولید مواد کافی برای تولید سلاح های هسته ای از یک سال به چند هفته یا کمتر کاهش یافت

روز جدید ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: رئیس جمهور قول داده است که ایران هرگز به سلاح هسته ای دست پیدا نخواهد کرد. ما همچنان معتقدیم که دیپلماسی موثرترین وسیله برای تحقق این وعده است. ما همچنان بر این باوریم که بازگشت متقابل به پایبندی به برجام سودمندترین مسیر ممکن است و تا زمانی که منافع ما ایجاب کند، آن را دنبال خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری به سوالاتی درباره آخرین تحولات برنامه هسته ای ایران و دیدار سه جانبه روسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه پاسخ داد.

به گزارش وب سایت وزارت خارجه آمریکا، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به این سوال که انتظارات آمریکا از نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه در سوریه چیست و آیا این دیدار برگزار خواهد شد. وی گفت: هر گونه پیشرفت در مسئله سوریه و اینکه آیا تعاملات دیپلماتیک مانند تعاملات ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نگران کننده است، گفت: ما در مورد دستور کار صحبت می کنیم.[این نشست] من آن را به این سه طرف واگذار می کنم. ما چند بیانیه از آن کشورها در مورد موضوعات مورد بحث دیده‌ایم، اما اجازه می‌دهم در مورد آن صحبت کنند.

پرایس در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهارات اخیر سید کمال هرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی مبنی بر اینکه بر کسی پوشیده نیست که ما توانایی فنی ساخت بمب هسته ای را داریم، اما بمب هسته ای نداریم، ادامه داد. چیسیت درباره چنین اظهاراتی به ویژه پس از سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به منطقه گفت: فکر می کنم ما به صراحت اعلام کردیم که پس از خروج دولت قبلی از برجام.[توافق هسته‌ای]بر کسی پوشیده نیست که مواد شکافت پذیر ایران افزایش یافته و زمان فرار آن یعنی. زمان مورد نیاز برای به دست آوردن مواد شکافت پذیر کافی برای تولید یک سلاح هسته ای، اگر بخواهد سلاح تولید کند، به شدت کاهش یافته است. از حدود یک سال به چند هفته یا کمتر رسید.

وی ادامه داد: دلیل اینکه ما همچنان در حال تصمیم گیری هستیم که آیا می توانیم به بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام برگردیم یا نه، دقیقاً به این دلیل است که بازگشت دوجانبه به پایبندی به اعمال مجدد محدودیت ها بر برنامه هسته ای ایران منجر می شود. مدت زمانی را که در حال حاضر خیلی کوتاه است افزایش می دهد و فراتر از آن چیزی است که دیگران می خواهند ببینند. همچنین تضمین می‌کند که برنامه هسته‌ای ایران بار دیگر مشمول سخت‌ترین مفاد راستی‌آزمایی و نظارتی می‌شود که مورد توافق قرار گرفته و تحت نظارت آژانس قرار می‌گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت: رئیس جمهور قول داده است که ایران هرگز به سلاح هسته ای دست پیدا نخواهد کرد. ما همچنان معتقدیم که دیپلماسی موثرترین وسیله برای تحقق این وعده است. ما همچنان بر این باوریم که بازگشت متقابل به پایبندی به برجام سودمندترین مسیر ممکن است و تا زمانی که منافع ما ایجاب کند، آن را دنبال خواهیم کرد.

پرایس در پاسخ به این سوال که آیا گفته‌های ایران در این زمینه را باور نمی‌کند و فکر می‌کند ایران درباره آن لاف می‌زند، گفت: «ما می‌دانیم که آنها مواد شکافت‌پذیر بیشتری به دست آورده‌اند». می دانیم که زمان فرار آنها به طور چشمگیری کاهش یافته است. اما رئیس جمهور قول داده است که ایران هرگز به سلاح هسته ای دست نخواهد یافت.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در سفر پوتین به تهران این نگرانی وجود دارد که وی از این فرصت برای دستیابی به پهپادهای بیشتری با قابلیت حمل تسلیحات از ایران استفاده کند؟ همه تحریم های ما رعایت شده و به قوت خود باقی است. هر گونه معامله ای مشمول تحریم هایی خواهد بود که ما تهیه کرده ایم یا احتمالا کشورهای دیگر در سراسر جهان آماده کرده اند. بنابراین این چیزی است که ما همچنان به نظارت آن ادامه خواهیم داد.

پاسخ پرایس به سوالی درباره نشست سه جانبه روسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه در حالی است که سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران میزبان رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای نشست آستانه در مورد حل و فصل بحران سوریه خواهد بود. .
اردوغان دیروز به تهران سفر کرد و طبق اعلام کرملین، پوتین امروز وارد تهران می شود.

روسای جمهور این کشورها نیز در حاشیه این نشست دیدارهای دوجانبه ای خواهند داشت و در مورد مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی گفتگو خواهند کرد.

واکنش پرایس به اظهارات کمال حرازی پس از آن صورت می گیرد که کمال حرازی اخیرا در مصاحبه با الجزیره تاکید کرده بود که ایران با هیچکس در مورد برنامه موشکی و سیاست های منطقه ای خود مذاکره نخواهد کرد زیرا این به معنای تسلیم شدن است.

حرازی گفت: مذاکره مستقیم با آمریکا در سایه دیوار قطور بی اعتمادی و همچنین سیاست های این کشور دشوار است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر کسی پوشیده نیست که ما امکان فنی ساخت بمب هسته ای را داریم اما تصمیمی در این زمینه نگرفته ایم. تنها در چند روز ما غنی‌سازی اورانیوم را از 20 درصد به 60 درصد افزایش داده‌ایم و به راحتی می‌توانیم به 90 درصد برسیم.

دیدگاهتان را بنویسید