تب نقل و انتقال خودرو کاهش یافته است/ خریداران مجبور نیستند بیش از 0.3 درصد پورسانت بپردازند

تب نقل و انتقال خودرو کاهش یافته است/ خریداران مجبور نیستند بیش از 0.3 درصد پورسانت بپردازند

حمل و نقل و خرید و فروش خودرو در بازار بسیاری از دلالان خودرو را با مشکل جدی مواجه کرده است، برخی از آنها برای جبران این رکود در بازار، از خریداران و فروشندگان پورسانت بیشتری دریافت می کنند. در حالی که برخی از اتحادیه های کارگری نمایشگاه خودرو می گویند که کمیسیون آنها از هر طرف 0.3 درصد محدود شده است.

اقتصاد آنلاین – فاطمه جوادی: معاملات در بازار خودرو کاهش یافته است. برخی تا مشخص شدن ورود خودروهای وارداتی اعم از نو و کارکرده به بازار دست نگه داشتند و ورود خودروهای جدید به بازار تا حدودی از تب قیمت ها کاسته شد. با اینکه در این بازار رکود همچنان خرید و فروش وجود دارد و با وجود اینکه برخی خودروها روزها در صف فروش هستند، اما به نوعی خریدار پیدا می شود و خودرو را می خرد.

این در حالی است که نمایندگی های خودرو که این روزها با رکود در بازار و کاهش حجم معاملات مواجه هستند، سعی دارند به نوعی هزینه های خود را پوشش دهند و با افزایش کارمزد، کاهش حجم معاملات را جبران کنند؛ بنابراین با توجه به افزایش قیمت خودروها در بازار، کارمزد آنها به رقم قابل توجهی تبدیل شده و سود خوبی کسب می کنند.

گزارش های میدانی خبرنگار اقتصادی آنلاین حاکی از آن است که برخی از خریداران خودرو مجبور به پرداخت مبلغی بالاتر از نرخ کارمزد مصوب به فروشندگان خودرو و اعلام و امضای مبایعه نامه ای مبنی بر پرداخت این کمیسیون با رضایت آنها هستند. آن را طوری ساخته اند که جای هیچ شک و شبهه ای باقی نمی ماند. به گونه ای که برخی از غرفه داران حتی تا 2 درصد کمیسیون از طرفین دریافت می کنند. یعنی یک درصد خریدار، یک درصد فروشنده.

حسین حسینی رئیس اتحادیه نمایشگاه های خودرو مشهد در گفتگو با خبرنگار اختاز آنلاین می گوید: بازار خودرو همچنان در سکوت است و خبری نیست; به یک معنا در دو هفته گذشته افزایش قیمت خودروهای داخلی و خارجی نداشته ایم و بعید می دانم در ماه های آینده شاهد افزایش قیمت خودرو باشیم.

وی افزود: با توجه به دسترسی به فضای مجازی، قیمت خودرو در سراسر کشور یکسان و یکسان است، البته در برخی مناطق برخی خودروها مشتری ندارند، بنابراین طبیعی است که قیمت آن خودرو در آنجا ارزان‌تر باشد. نسبت به جاهای دیگر

حسینی درباره کارمزد نمایشگاه های خودرو گفت: کارمزد نمایشگاه ها شش دهم درصد در دو طرف یا سه دهم درصد در هر طرف معامله است. مالیات بر ارزش افزوده 9 درصد است که از مبلغ کارمزد کسر می شود و مبلغ دیگری از خریدار و فروشنده اخذ نمی شود. بنابراین به عنوان مثال کارمزد خودروی 500 میلیون تومانی حدود 3 میلیون تومان است که مالیات بر ارزش افزوده 270 هزار تومانی از آن کسر می شود. لیست قیمت معتبر است، اگر غرفه داران بیشتر از آن دریافت کنند، خلاف آن است و اگر مردم آن را گزارش کنند، با آن برخورد می کنیم.

رئیس اتحادیه نمایشگاه های خودرو مشهد گفت: مردم با جواز کسب به نمایشگاه های مجاز مراجعه کنند تا قراردادشان در فضایی امن تسویه شود و کلاهشان گم نشود.

به گزارش اختازآنلاین، گزارش میدانی غرفه داران نشان می دهد که نرخ مصوب اتحادیه برای دریافت کارمزد شش دهم درصدی را اجرا نمی کنند، به طوری که برخی از غرفه داران در مجموع دو طرف معامله یک درصد و برخی دیگر از هر کدام یک درصد دریافت می کنند. طرف معامله . علاوه بر این، برخی از غرفه داران علاوه بر پورسانت، 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده از مشتری دریافت می کنند.

اکنون به نظر می رسد تعزیرات باید وارد این بخش شود و نظارت جدی داشته باشد، مخصوصاً نمایشگاه های خودرو در شمال شهر تهران که از هر طرف یک درصد کارمزد دریافت می کنند و مثلاً برای معامله یک خودرو به ارزش 1.7 میلیارد تومان. از هر کدام طرفین حدود 19 میلیون تومان پورسانت دریافت می کنند. زیرا مصرف کنندگان در این زمینه با مشکلات و چالش های فراوانی روبرو هستند و حقوق خود را نمی شناسند.