تخفیف بیمه شخص ثالث پس از تغییر شماره ثبت

در بهمن ماه 1397 با دستور بیمه مرکزی کلیه شرکت های بیمه موظف شدند تخفیفات را فقط به مالک حساب کنند و انتقال آن به انتقال گیرنده غیر از خانواده مالک غیرقانونی شد. بنابراین در قانون بیمه شخص ثالث امکان انتقال تخفیف در زمان فروش خودرو وجود ندارد. در واقع داشتن تخفیف بیمه شخص ثالث در زمان فروش خودرو پاداشی نیست و تخفیف به خریدار منتقل نمی شود.

دلیل این امر این است که تخفیف های بدون مطالبه به دلیل عدم دریافت خسارت بیمه ای به صاحب پلاک تعلق می گیرد، بنابراین شرکت بیمه تخفیف ها را برای فرد نگه می دارد. برای این منظور زمانی که شخصی خودروی خود را می فروشد و با کارت خودرو به شرکت بیمه مراجعه می کند، شرکت بیمه مراقبت می کند تا شماره ثبت نام را مطابق اطلاعات کارت تغییر دهد و تخفیف را برای فرد نگه می دارد. فرد می تواند تخفیف بیمه شخص ثالث را برای خود نگه دارد و به اعضای درجه یک خود اعم از پدر، مادر، همسر و فرزندان بدهد. زمانی که تخفیف بیمه نزد صاحب حق باقی می ماند، باید تخفیف را به وسیله نقلیه دیگری از همان نوع منتقل کند.

در مجموع هفت نوع وسیله نقلیه تحت قانون بیمه شخص ثالث طبقه بندی می شوند که شامل خودروهای سواری، موتورسیکلت، کامیون، سواری، کشاورزی، راه سازی و حمل زباله می شود. در قانون مذکور مثلاً نمی توان تخفیف موتور سیکلت را به سفر یا کامیون یا کامیون به اتوبوس منتقل کرد، فقط تخفیف بیمه شخص ثالث را می توان به همان وسیله نقلیه منتقل کرد.

پیش نیاز انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث پس از تعویض پلاک

تخفیف بیمه نامه شخص ثالث فقط به خودروهای مشابه قابل انتقال است. شماره ثبت خودرو نیز باید از افراد درجه یک باشد. پس از تغییر شماره ثبت، تخفیف های بیمه نامه قبلی به خریدار منتقل نمی شود. بنابراین پس از تغییر شماره ثبت، در صورتی که مالک شماره ثبت جدید از قبل دارای تخفیف بیمه شخص ثالث باشد، برای خودروی جدید ثبت نام می شود، در غیر این صورت تخفیف های بیمه از صفر محاسبه می شود و خریدار باید بیمه نامه جدیدی خریداری کند. برای اشخاص ثالث

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث باید به طور کامل انجام شود. امکان انتقال بخشی از بیمه وجود ندارد. اگر زمان تمدید بیمه شخص ثالث فرا رسیده باشد، تخفیف می تواند به خودروی جدید منتقل شود. تخفیف بیمه شخص ثالث به کودکان زیر 18 سال قابل انتقال نیست. تخفیف بیمه شخص ثالث که به خودروی جدید منتقل می شود با تخفیف های بیمه نامه خودروی مقصد قابل تلفیق نیست.

انتقال تخفیفات بیمه به اشخاص ثالث تنها در هنگام انتقال سند قطعی امکان پذیر است و امکان انتقال تخفیف بیمه برای خودروهایی که با وکالت یا وکالتنامه به فروش می رسند وجود ندارد. فروشنده و صاحب خودرو مهلتی برای انتقال تخفیف ندارند. پس از فوت مالک خودرو، وراث یا نماینده قانونی وراث می توانند نسبت به انتقال تخفیف بیمه به اشخاص ثالث اقدامات لازم را انجام دهند.

مدارک مورد نیاز جهت انتقال تخفیفات بیمه به اشخاص ثالث

مدارکی که برای انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث لازم است شامل کپی سند خودرو و بیمه نامه شخص ثالث خودروی قدیمی، اصل الحاقیه حذف سوابق خودروی قدیمی، اصل و کپی خودروی جدید می باشد. سند و بیمه نامه جدید خودرو.

با توجه به اینکه سابقه پلاک و تخفیف بیمه شخص ثالث به مدت نامحدود در بانک اطلاعات ترافیک و بیمه نگهداری می شود، با انتقال پلاک های قدیمی به خودروی دیگری، سوابق رانندگی و بیمه مانند عدم تخفیف خسارت به مالک قبلی پلاک به هیچ وجه گم نمی شود و افراد می توانند با توجه به سوابق بیمه ای خود از تخفیف برخوردار شوند.

دیدگاهتان را بنویسید