تذکراتی که به جای مردم به کارمندان داده شد


ساعت: 15:01
تاریخ انتشار: 05/02/1401
کد خبر: 1885174

مرگ بیش از بیست نفر در سیل تابستان تنها ناشی از بی احتیاطی انسان نیست. با فروکش کردن سیل، هر لحظه ابعاد جدیدی از این فاجعه آشکار می شود، از هشدارهایی که به جای مردم به مسئولان داده شد تا پیچ و خم پیام های استانی که نتوانست آنها را بازدارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شیرازه ، در حالی که آمار جان باختگان سیل در سه شهرستان فارس رو به افزایش است، هیچ یک از مسئولان استانی و شهرستانی بی توجهی خود را در اطلاع رسانی و هشدار به موقع به مردم نمی پذیرند.


13816b7f 1414 4222 81c4 631e2cf01b69 خبر خاکستری



اگرچه مدیرکل هواشناسی فارس از قرار گرفتن اخطارها بر روی سایت سازمان هواشناسی کشور خبر داد، اما طبق معمول در دفتر مقامات عالی کشور از جمله دفتر مقام معظم رهبری، دفتر رئیس جمهور، رئیس شورای اسلامی و سازمان مدیریت بحران کشور و مسئولان این سازمان به این کشور اعزام شده اند، اما اکنون با وقوع چنین حادثه تلخ و تاسف باری که موجب جان باختن 24 نفر از هموطنانمان شده است، علامت سوال بزرگی ایجاد شده است که آیا منطقی تر و منطقی تر است که این هشدارها به سران کشورها ارسال شود یا همان پیام ها و هشدارها را در سایت ها، خبرگزاری ها و سیستم های محلی قرار دهند؟



در عین حال سازمان هواشناسی معتقد است هشدارهای لازم داده شده و مدیریت بحران در استان ادامه دارد.

هشدار زرد یک هشدار قوی نیست

مسعود حکیت مدیرکل هواشناسی استان فارس: وی در پاسخ به این سوال که ارسال تذکر به مسئولان کشور برای مردم بومی در بستر رودخانه چه سودی دارد؟، به شیرازه گفت: یکی از دریافت کنندگان این تذکر سازمان مدیریت بحران کشور است و از آنجا ارسال شده است. به مدیریت بحران استان.

وی افزود: هشدارهای ما و سازمان بحران جدا نیست. خیلی وقت ها ما تذکر نمی دهیم، سازمان بحران به آنها تذکر می دهد. همه ما یک سازمان هستیم، نه دو دستگاه متفاوت.

هکیت با بیان اینکه هشدار داده شده در سایت کشور اخطار سطح زرد بوده است، گفت: این اخطار مکرر گزارش می شود و اخطار قوی نیست.

مدیرعامل سازمان هواشناسی فارس با اشاره به اینکه اخطار زرد به معنای احتمال آسیب لکه‌ای است که گسترده نیست، افزود: با توجه به نقشه‌های موجود سازمان هواشناسی که بارش‌های یک تا دو میلی‌متری را نشان می‌دهد، باید صادر کنیم. یک اخطار زرد.. در یک دوره طولانی 3-4 روزه طبق نقشه های هواشناسی که ملاک ماست باید اخطار زرد می دادیم.

وی در پاسخ به این سوال که این میزان آب یکی دو میلی متر جمع نمی شود، گفت: این موضوع در حال بررسی است. چگونه مطمئن شویم که مشکل دیگری وجود ندارد؟ بارش قطعا یک یا دو میلی متر است. آن هم در منطقه ای که در حوزه آبخیز نیست.

مدیرکل هواشناسی استان فارس در پایان تاکید کرد: بر اساس پیش بینی ها هشدار سطح زرد کافی است.


65325ef5 9f31 4a8e 9d0b cfc68a65cf2a خبر خاکستری




اخطارها کافی نبود

اما خلیل عبداللهی، مدیرکل مدیریت بحران استان فارس معتقد است که این هشدارها کافی نبوده است.

وی در گفت و گوی رادیویی گفت: هرچند فقط احتمال بارش پراکنده پیش بینی می شد. اما بخش هواشناسی باید به اندازه کافی قوی باشد که بتواند چندین روز قبل را محاسبه و پیش بینی کند.

عبداللهی افزود: این در حالی است که یک ماه پیش به ما اطلاع دادند که این توده وارد شده بارندگی شدید دارد و جلسات مدیریت بحران برگزار می شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس گفت: اینکه ابر را شناسایی نکردند قابل قبول نیست، حتی من شب قبل با صداسیما تماس گرفتم و گفتم هواشناسی با این سطح چنین چیزی را پیش بینی کرده بود و برای آخر هفته اعلام شد. و من گفتم این مربوط به الان است و گفتند نه ربطی به الان ندارد.

یوسف کارگر فرماندار استبان وی با اشاره به فیلم های منتشر شده در فضای مجازی به شیراز گفت: تذکرات لازم داده شد و در فیلم ها مشخص است اما چون هوا صاف بود مردم توجه نکردند.


a3a519c5 6566 4670 b8ee ae52cad02acb خبر خاکستری




به گزارش شیرازه ، سیل مانند زلزله بلای طبیعی نیست که قابل پیش بینی و پیشگیری نباشد. مرگ بیش از 20 همشهری نمی تواند ناشی از بی تفاوتی مردم باشد. با فروکش کردن سیل، هر لحظه ابعاد جدیدی از این فاجعه آشکار می شود، از هشدارهایی که به جای مردم به مسئولان داده می شد تا پیچ و خم هشدارهای استانی که نتوانست جلوی آنها را بگیرد. نبود اختیارات مدیریتی برای جلوگیری از ورود مردم به بستر رودخانه مشکل اصلی است که با توجه به اینکه مسئولان شهر می دانستند این منطقه یک منطقه تفریحی برای مردم است به خوبی قابل مشاهده است.


انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید