ترانزیت کالا بین هند و فنلاند از طریق شبکه ریلی ایران فعال است


ساعت: 11:38
تاریخ ارسال: 1301/04/13
کد خبر: 1880765

وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر کالاهای هندی از طریق ایران بین 17 تا 18 روز به فنلاند می رسد، اما از دریای سرخ دو ماه طول می کشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رستم قاسمی در مراسم معرفی 319 دستگاه خودروی تولید یا تکثیر داخلی به شبکه ریل گفت: کشور ما دارای فرصت های ژئوپلیتیک زیادی است که می تواند در حوزه حمل و نقل برای کشور سودمند باشد.

وی افزود: با تکمیل کریدورها می توانیم به یک مسیر ترانزیتی تبدیل شویم که علاوه بر درآمدی که دارد، نتایج اجتماعی و بیمه ای نیز خواهد داشت.

قاسمی با بیان اینکه هنوز فرصت ترانزیت وجود دارد و اگر از آن استفاده نکنیم این فرصت را از دست خواهیم داد، تصریح کرد: کشورهای همسایه از ما می خواهند کریدورهای جدیدی در مسیر حمل و نقل ایران ایجاد کنیم. تعداد کالاهایی که می توانند از کشور ما عبور کنند بسیار زیاد است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نیازمند تحول اساسی در حوزه حمل و نقل به ویژه در حوزه ریلی هستیم، گفت: ادامه روش فعلی ما را به جایی نمی رساند. خطوط ریلی یا بزرگراه ها در سال و در نهایت می توانیم به 100 کیلومتر در سال برسیم، اما جهش آن چیزی نیست که مردم انتظار دارند.

قاسمی تاکید کرد: در حال حاضر کانتینر از هند به بندر شهید رجایی می آید. با قطار به رشت می رود و از آنجا با کامیون به آستارا می رود و به راه آهن آذربایجان و در نهایت فنلاند تحویل می شود. زمان ترانزیت کالا در این مسیر 17 تا 18 روز است اما در صورت حمل از مسیر دریای سرخ 45 روز تا دو ماه زمان می برد.

وی به نبود زیرساخت ریلی در قطعه 162 کیلومتری رشت – آستارا اشاره و تصریح کرد: گاهی می گویم ساختمان وزارت راه را بفروشیم و 162 کیلومتر بسازیم اما بودجه فعلی وزارت راه اینگونه نیست. ساخت این 162 کیلومتر را پوشش دهد.

وزیر راه و شهرسازی کریدورهای اصلی ریلی را چابهار – سرخس، چابهار – رشت و چابهار – آستارا و همچنین بهسازی خط ریلی اینچه دانست و گفت: کشورهای جنوبی ما خواستار کریدورهای جدید برای اتصال هستند. روسیه از طریق ایران اخیراً قراردادی با روسیه برای انتقال 10 میلیون تن بار امضا کردیم. ترکمن ها به دنبال عقد قرارداد برای حمل بار از طریق کانال ترانزیتی ایران هستند. ترکیه که طی چند روز آینده به آن سفر خواهیم کرد چنین درخواستی را مطرح کرد.

قاسمی با اشاره به ارائه طرحی به هیات دولت برای بهبود وضعیت حمل و نقل گفت: تمرکز اصلی ما بر توسعه حمل و نقل ریلی است. البته در حمل و نقل هوایی مشکلات زیادی داریم که باید حل شود.

وی با اشاره به توان تولیدکنندگان داخلی در ساخت واگن، زیرساخت و حتی لکوموتیو تاکید کرد: برای حمل و نقل ریلی داخلی با تقاضای خوبی مواجه هستیم که بخش معدن حجم زیادی از آن را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: با تاکید بر اینکه می توانیم تولیدکننده داخلی واحدهای حمل و نقل ریلی واحد باشیم، تصریح کرد: در سال 1381 اوباما تحریم های فلج کننده ای را علیه ایران اعلام کرد و پس از آن من وزیر نفت شدم، نه حتی یک شرکت داخلی در میادین بالادستی نفت. ما نداریم و 100 درصد نیازهای بالادستی ما در بخش نفت وابسته به کشورهای خارجی است. این شرکت ها سه ماه فرصت داشتند تا ایران را ترک کنند. در آن زمان به عنوان عضو اوپک به آلمان رفتم. یک بحث چالش برانگیز برگزار شد. گفتند ما میزان وابستگی صنعت نفت ایران را می دانیم و من به آنها گفتم کشورهای تولید کننده قطعات تکی از کجا می آیند. ما همچنین می توانیم تولید کنیم. در حال حاضر هیچ بخش بالادستی صنعت نفت که وابسته به کشورهای خارجی باشد وجود ندارد. بنابراین، ما می توانیم به تولید ناوگان با تکنولوژی بالا در بخش راه آهن دست یابیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید