اقدامات اساسی دولت سیزدهم در توسعه اقتصادی گیلان/ ترانزیت 7 میلیون تن بار با احیای کریدور ریلی شمال – جنوب


ساعت: 11:43
تاریخ انتشار: 06/04/1401
کد خبر: 1892623

یک سال از دولت سیزدهم می گذرد، رئیس جمهور به تمام استان های کشور سفر کرد و گزارش میدانی از نقاط قوت و ضعف هر استان تهیه و با تماس با مقامات عالی اجرایی کشور پیگیری کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش 17 آذر، یک سال از دولت سیزدهم می گذرد، این دولت نیز مانند دولت های گذشته دارای نقاط ضعفی است، اما در محاسبه نقاط ضعف نباید از خدمات گسترده و جهادی دولت غافل شد.

رئیس جمهور به مدت یک سال به تفصیل و مطابق با شرایط ولیعهد از تمامی استان های کشور بازدید و گزارش میدانی از نقاط ضعف و قوت هر استان تهیه و در سطح دستگاه های اجرایی عالی کشور پیگیری کرد. کشور.

تسهیلات سفر استانی دولت بسیار مبتکرانه و مفید و با کمترین هزینه می باشد. زمانی که رئیس جمهور به استانی سفر می کند، معاونان و وزرای خود را به صورت تخصصی به شهرهای هر استان می فرستد و در این سفر، دفتر نظارت رسمی رئیس جمهور نیز معاونان و وزرا را همراهی می کند و نامه های مردم را دریافت و تحویل می دهد. آنها را به مقامات ارشد کشور رساند.

جالب اینجاست که دیده بان دفتر رئیس جمهور فقط به دولت نگاه نمی کند و مطالبات مردم را حتی از قوه قضائیه و مجلس رصد می کند و به دفتر رئیس قوه قضائیه یا دفتر رئیس مجلس می رساند. تلاش می کند دولت را بستری برای بیان دغدغه های حق ملت ایران کند.

استان گیلان نیز از سفرهای نوآورانه دولت در امان نمانده است و در طول سال گذشته کارهای خوبی انجام شده است که به اختصار به آنها اشاره می کنیم.

اسدالله عباسی استاندار گیلان در خصوص پروژه های اجرا شده در استان گیلان می گوید; 938 پروژه عمرانی، 288 واحد مسکن مهر، 296 واحد کمیته امداد و 3906 واحد بهسازی مسکن روستایی در یک سال گذشته به اتمام رسیده و مجموع اعتبار پرداخت شده برای این پروژه ها نسبت به مدت مشابه سال قبل 62 درصد افزایش داشته است. به منابع، در این راستا حدود 2200 میلیارد تومان برای سفر ریاست جمهوری به استان اختصاص یافته است.


آغاز عملیات اجرایی راه آهن سراسری رشت – آستارا

یکی از پروژه های مهم و ملی در استان گیلان پروژه راه آهن رشت – آستارا است که می تواند تحولی در اقتصاد گیلان ایجاد کند که پیش از این در گزارشی مفصل به آن پرداختیم، از بندر شهید رجایی در استان هرمزگان تا رشت در استان گیلان ارتباط ریلی دارد اما برای ارتباط با منطقه قفقاز، روسیه و اروپا باید بیش از 160 کیلومتر راه آهن آستارا – رشت برای اتصال به راه آهن جمهوری آذربایجان احداث شود.

احیای کریدور شمال – جنوب که در سفر رئیس جمهور به روسیه نیز در دستور کار قرار گرفت و با توجه به اهمیت آن، مقام معظم رهبری در دیدار با ولادیمیر رئیس جمهور روسیه بر لزوم احداث و تکمیل آن تاکید کردند. پوتین به ترتیب از طریق اعطای اعتبار کارگاه راه آهن آستارا به رشت و احداث این مسیر در شهرستان مرزی آستارا فعال و عملیات اجرایی آن رسما آغاز شده است.


ترانزیت ۷ میلیون تن بار با احیای کریدور ریلی شمال – جنوب

عنایت رضایی پور فرماندار آستارا گفت: پروژه احداث خط ریلی آستارا – رشت در محدوده شهرستان مرزی آستارا به طول 11.5 کیلومتر آغاز شده است. این مسیر شامل یک پل روگذر چهار کیلومتری و یک تونل یک کیلومتری است و برآورد هزینه ایمن سازی و ساخت این پروژه 1000 میلیارد تومان است. بر اساس بررسی های مشاور پروژه، کریدور راه آهن شمال-جنوب از کشورهای شمال اروپا، روسیه و منطقه قفقاز، حمل و نقل ترانزیتی 7 میلیون تن بار را ارائه می دهد.

به گفته رضایی زمان مورد نیاز برای تکمیل خط ریلی آستارا – رشت 36 ماه است و تمام تلاش دولت تسریع در تکمیل پروژه و اتصال کریدور شمال – جنوب است.آخرین قطعه رشت – خط ریلی آستارا محل ساخت خاتم است که الانبیا (میلادی) در حال ساخت آن است و مراحل تملک زمین به طول 7.5 کیلومتر انجام شده و پیمانکار پروژه در حال تجهیز کامل کارگاه و اقدامات لازم برای ساخت پروژه است.

24312c09 3fe3 447c aa26 6f521910f69a خبر خاکستری


ساحل برای همه است، نه برای سازمان ها و سازمان های خاص

طرح آزادسازی خط ساحلی در 60 متری دریا که بر اساس دستورات و وعده های رئیس جمهور انجام شده است تا مردم بتوانند آزادانه از مواهب طبیعی دریا و ایجاد اشتغال و گسترش فرصت های شغلی در گردشگری دریایی بهره مند شوند. در استان و از اهداف مورد انتظار این طرح آزادسازی 70 درصد نوار ساحلی در 60 متری دریا و اشغال 30 درصد از اماکن تحت تصرف نهادهای دولتی و یگان های نظامی در نوار ساحلی است که اجرایی خواهد شد. از 18 دی 1400 تا 25 بهمن 1400 و مدیریت ساحلی استان از مطالبات و نکات برجسته مقام معظم رهبری و وعده های ریاست جمهوری است.


شروع به تمیز کردن سطل زباله سراوان کنید

یکی از مواردی که در سال های اخیر باعث نگرانی اهالی نجیب رشت شده و در سطح ملی مطرح شد، موضوع زباله های سراوان بود که در دوره گذشته با کمک دولت و همکاری شهرداری رشت، سازمان این مخزن زباله راه اندازی شد مخزن دفع زباله و کنترل شیرابه مربوط به مواد خاک، آهک و ضدعفونی از جمله برنامه های شهرداری رشت است.


راه آهن رشت – خزر

تکمیل عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت – خزر با هدف مهم تجارت و گردشگری و جابجایی مسافر که بر اساس دستور رئیس جمهور در برنامه سفر استانی وی قرار گرفت و این پروژه از قبل از دولت نهم آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. و با سه درصد پیشرفت داشته است که با توجه به تزریق اعتبارات سفر در سال 1400 پیشرفت فیزیکی این پروژه از 67 درصد به 70 درصد افزایش یافته است.

حذف سموم 40 ساله ذخیره شده در انبار جهاد کشاورزی که بلا استفاده رها شده بود و خطرات زیادی برای محیط زیست داشت، پیش بینی شد که این وضعیت ادامه داشته باشد که با هماهنگی جهاد کشاورزی و سازمان بسیج سازندگی اقدامات موثری انجام شد. برای رفع این مشکل و تخریب آن و همچنین پیشرفت این 100 نفر تخمین زده می شود که حدود یک سوم آنها توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که مسئولیت این انتقال را به عهده دارد از سال 1400 منتقل شده و در حال حاضر در حال انجام است. اجرا شد .

در یک سال اخیر اقدامات خوبی انجام شده است که با توجه به تعداد زیاد آنها قابل توضیح نیست، از جمله رفع مشکلات مربوط به عدم انجام تعهدات شرکت های بیمه در قبال بیمارستان ها و بیمه شدگان و همچنین طرح افزایش ظرفیت فرآوری کارخانه کود آلی رشت از 350 تن به 900 تن در روز.

در همین راستا، اسدالله عباسی روز سه‌شنبه هفته جاری در دیدار با معاون نخست‌وزیر و وزیر صنعت و تجارت جمهوری تاتارستان و شورای تجارت و اقتصاد این کشور، نشان داد که توسعه و اقتصاد و روابط تجاری در حال انجام است. در دستور کار، تصریح کرد: روابط استان گیلان با جمهوری تاتارستان روسیه شامل مجاورت تاریخی و جغرافیایی استان ها می شود و موقعیت خاص ژئواکونومیکی، ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی منطقه این امکان را فراهم کرده است که زمینه را فراهم کند. برای توسعه یکپارچه منطقه در سایه دیدارها و گفتگوهای دوجانبه و چندجانبه.

گیلان یکی از استان های مهم جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با روسیه است و زمینه برای آغاز روابط اقتصادی و تجاری دو منطقه به خوبی فراهم شده است و در این راستا خط ریلی رشت – آستارا در حال پیگیری است. با توسعه روابط ایران و روسیه.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید