کریدور شمال-جنوب رشد اقتصادی را تسریع می کند


ساعت: 12:00
تاریخ انتشار: 1401/04/01
کد خبر: 1877733

این کارشناس اقتصادی گفت: ساخت کریدور شمال به جنوب باعث افزایش امنیت منطقه و تسریع رشد اقتصادی می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ احمد گلاب درهایی، اقتصاددان در گفت و گو با تهران نیوز، درباره فواید احیای کریدور شمال-جنوب گفت: از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم، سیاست خارجی و همکاری های خود را به جای غرب بر کشورهای منطقه متمرکز کرده است. این امر منجر به امضای چندین قرارداد اقتصادی شد که یکی از آنها احیای کریدور شمال-جنوب بود.

وی افزود: این کریدور نقش مهمی در انتقال بار از روسیه و کشورهای آسیای میانه از ایران به اروپا و هند دارد. با توجه به جنگ اخیر روسیه و اوکراین و تحریم های بیشماری که علیه روسیه اعمال شده است، انتقال کالاهای روسی اهمیت این کریدور را برای روسیه دوچندان کرده است. بر این اساس طی روزهای اخیر اولین محموله روسیه به هند از طریق ایران آزمایشی را پشت سر گذاشته است. این محموله از سن پترزبورگ به بندر آستاراخان و از آنجا از طریق دریای خزر به ایران و سپس از طریق جاده و ریل به بندرعباس و از آنجا با کشتی های کانتینری به بندر ناواشیوا در هند منتقل می شود.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: راه اندازی این کریدور می تواند نقش بسیار مهمی در اقتصاد ایران داشته باشد، زیرا هند امروز یکی از سریع ترین اقتصادهای در حال رشد در جهان را دارد. همچنین یکی از بزرگترین مصرف کنندگان انرژی پس از چین، ایالات متحده و روسیه است. در مقابل، ایران با وجود منابع انرژی فراوان و همجواری با هند، می تواند نیازهای آن کشور را تامین کند و بازار تجاری خوبی در آن کشور ایجاد کند.

وی گفت: ایران می تواند هند را به بازار عمده محصولات ایرانی تبدیل کند. از نظر هزینه نیز بسیار ارزانتر است و این می تواند علاقه کشورها به استفاده از این کریدور را دو چندان کند و در نتیجه کشور ما از مزایای اقتصادی بی شماری برخوردار شود.

وی در پایان گفت: احداث کریدور شمال – جنوب باعث افزایش فضای اوراسیا، تضمین رشد سریع اقتصادی در منطقه، امنیت و ثبات این دو قاره، افزایش تجارت، فعال‌سازی بنادر ایران در ارتباط با بنادر کشورها می‌شود. در ارتباط با این کریدور، کاهش وابستگی تجاری و ترانزیتی جنوب آسیا به کانال سوئز در نهایت مرکز جدیدی برای تولید، اقتصاد و تجارت ایجاد خواهد کرد.

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید