۱۲۰۰ میلیارد تومان برای کریدور شمال به جنوب مصوب شد


به گزارش خبرگزاری موج، بذرپاش امروز جمعه در نشست مشترک شورای برنامه ریزی و توسعه و فعالان اقتصادی استان کردستان با اشاره به اهمیت توسعه شبکه ریلی صورت گرفته در توسعه راه های استان اظهار کرد: توسعه ترانزیتی کردستان و مرز باشماق علاوه بر استان، نفع بسیار زیادی برای کل کشور به دنبال دارد.

وی افزود: کریدور شمال به جنوب کشور در غرب کشور است که ۳۲۰ کیلومتر آن در کردستان است که ۱۶۰ کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده است.

بذر پاش تاکید کرد: در این سفر ۱,۲۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه مصوب شد که انتظار داریم این اعتبار بیشتر شود و مقدار باقی‌مانده در این دولت به بهره‌برداری برسد.

وی در ادامه به خط ریلی همدان سنندج اشاره کرد و بیان داشت: الان که کردستان به یک شبکه ریلی وصل شده بستر برای رغبت بیشتر سرمایه‌گذاران و تجار فراهم خواهم کرد.

وی ادامه داد: ادامه مسیر به سمت باشماق این خط ریلی را به یک مسیر ترانزیتی از شرق به غرب کشور تبدیل می‌کند و همه کشور از این ظرفیت ایجاد شده منتفع خواهند شد.

بذرپاش با اشاره به اینکه فرودگاه دوم این استان امروز به مدار حمل و نقلی اضافه شد گفت: فرصت اقتصادی بزرگی به دلیل مجاورت با مرز باشماق و منطقه آزاد بانه و مریوان ایجاد شد.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: مردم به دلیل اینکه سال‌های سال منتظر بهره‌برداری این فرودگاه بودند به نوعی باور نداشتند که افتتاح می‌شود.

بذرپاش با بیان اینکه از سال ۱۳۸۳ احداث کریدور شمال – جنوب آغاز شده و از مجموع یک هزار و ۴۸۰ کیلومتر کریدور ۳۲۰ کیلومتر در استان کردستان واقع شده است، تصریح کرد: ۱۵۵ کیلومتر از این طرح به بهره‌برداری رسیده و ۱۲۸ کیلومتر در دست اجرا و ۳۷ کیلومتر آن در حال مطالعه است.

وی به پیشرفت این طرح اشاره کرد و بیان داشت: پیشرفت فیزیکی این کریدور در حال حاضر ۵۰ درصد و اعتبار هزینه شده در این طرح کلان تاکنون هفت هزار و ۹۱۰ میلیارد ریال است.

وزیر راه اذعان کرد: سازمان برنامه و بودجه کشور برای تکمیل این پروژه مهم و حیاتی استان از طریق اخذ تسهیلات از ظرفیت ماده ۵۶ اقدام خواهد کرد.

وی تصریح کرد: برای تکمیل این پروژه یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در در این سفر مصوب شد و انتظار داریم این اعتبار با توجه به اینکه یک مسیر مهم شاهراهی است اختصاص پیدا کند.

بذرپاش خاطر نشان کرد: یکی از اصلی‌ترین پروژه‌هایی که تأثیر بسزایی در تکمیل زنجیره حمل و نقلی دارد اتمام پروژه کریدور شمال به جنوب است.

وی اضافه کرد: طی چند روز اخیر یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان پروژه مختلف در حوزه راهداری به بهره‌برداری رسیده است و ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پروژه جدید حوزه راهداری کردستان هم تعریف شده است.

بذرپاش با بیان اینکه ۵ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان پروژه در این سفر تعریف شده است، عنوان کرد: ۶ پروژه بازآفرینی در نایسر با توجه به نیاز و جمعیتی که در این ناحیه منفصل شهری وجود دارد اجرا می‌شود.

وی گفت: در حوزه نهضت ملی کردستان یکی از استان‌های پر مشکل در تأمین زمین بود که خوشبختانه با تلاش و پیگیری‌هایی که صورت گرفت این مشکل را برطرف کردیم.

وزیر راه با اشاره به اینکه امروز کار ساخت ۱۸ هزار و ۵۰۰ مسکن ملی در کردستان آغاز شده است

وی بیان داشت: در کنار این مهم کار احداث ۱۳ هزار واحد روستایی که ۷ هزار مسکن روستایی و ۶ هزار زمین روستایی است


آیا این خبر مفید بود؟


دیدگاهتان را بنویسید