درباره کریدور شمال-جنوب با رئیس جمهور ایران رایزنی می کنم

پوتین در نشست اقتصادی و سرمایه گذاری که توسط بانک وی تی پی برگزار شد روسیه وی در مورد رایزنی امروز خود با رایضی گفت: کریدور شمال-جنوب یکی از پروژه هایی است که به همراه میهمانمان، رئیس جمهور ایران که به تازگی وارد روسیه شده است، در حال بررسی آن هستیم.

رئیسی امروز و پیش از عزیمت به روسیه نیز گفت: اراده دو کشور برای تکمیل کریدور شمال – جنوب یکی از محورهای مذاکرات برای انجام این کار مشترک در این سفر خواهد بود.

این کریدور ارتباط ترانزیتی بین کشورهای شمال اروپا و روسیه از طریق ایران به کشورهای اقیانوس هند، خلیج فارس و جنوب آسیا برقرار می کند.

پوتین پیش از پذیرایی از رئیسی روز چهارشنبه در 2 سفر کوتاه به کشورهای منطقه به امارات و عربستان سعودی رفت و با سران این 2 کشور درباره مسائل دوجانبه، اقتصادی و منطقه ای گفت وگو کرد.

پوتین در بخشی دیگر از سخنان خود به موضوع روابط با چین اشاره کرد و گفت: روسیه آماده همکاری با چین در همه زمینه ها است. از جمله فناوری نظامی.

رئیس جمهور روسیه که کشورش از زمان آغاز درگیری ها در اوکراین تحت شدیدترین تحریم ها قرار دارد، همچنین گفت که قراردادها با سرمایه گذاران آمریکایی و سایر کشورهای غربی ادامه دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که “عقل سلیم” در این زمینه حاکم شود و همکاری های بیشتری صورت گیرد.

پوتین همچنین از رفتار غرب انتقاد کرد و گفت: غرب و آمریکا به هر قیمتی می خواهند سلطه خود را حفظ کنند، به ویژه در حوزه فناوری، اما این غیر ممکن است.

رئیس جمهور روسیه همچنین اعلام کرد که با وجود تحریم های غرب از مارس 2022، تعداد شرکت های خارجی حاضر در روسیه نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش یافته است.

پوتین در این دیدار درباره سامانه پرداخت بین بانکی سوئیفت نیز گفت: سامانه سوئیفت باطل و منسوخ شده و پرداخت با ارزهای ملی با موفقیت جایگزین آن شده است.

کشورهای غربی به بهانه جنگ در اوکراین، چندین بانک روسی را از سیستم سوئیفت به عنوان بخشی از تحریم های خود علیه روسیه حذف کرده اند.

وی همچنین با اشاره به اینکه «نرخ رشد اقتصادی روسیه از اتحادیه اروپا پیشی گرفته است» افزود: تولید ناخالص داخلی روسیه در سال جاری 3.5 درصد افزایش یافت که این نشانه خوبی برای اقتصاد این کشور است.

آندره بلوسف معاون اول نخست وزیر روسیه روز دوشنبه گفت: «انعطاف پذیری مسکو در برابر تحریم های غرب آمریکا و متحدانش را شوکه کرده است».