تساوی حقوق بازنشستگان کجا رفت؟

تساوی حقوق بازنشستگان کجا رفت؟

اکبر شیرمحمدی معاون امور فنی و بیمه ای صندوق بازنشستگی کشوری در خصوص آخرین وضعیت همسان سازی حقوق کارکنان دولت و مستمری بگیران گفت: موضوع همسان سازی در واقع به معنای افزایش حقوق بازنشستگان متناسب با افزایش در نظر گرفته شده است. برای کارمندان که در ابتدای امسال افزایش داشتیم در مهر اول 1401 افزایش دیگری داشتیم که قانون اصلاح قانون بودجه سال 1401 و ترمیم حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران کشوری و لشکری ​​و حقوق بود. مستمری بگیران 5 درصد به حقوق ماهانه به اضافه مبلغ ثابت 900000 تومان معادل 16.2 درصد افزایش می یابد.

وی افزود: صندوق بازنشستگی مجری قوانین و مقررات است، آنچه مصوب و ابلاغ شده را اجرا می کنیم و این موضوع افزایشی که در اول مهر 1401 انجام شد در واقع در اجرای حقوقی بود که دولت فکر می کرد. کارمندانی که برای مستمری بگیران نیز انجام شد، اما عنوان تناسبی برای آن در نظر نگرفتند، بلکه نوعی همسان سازی بود.

شیرمحمدی تصریح کرد: ورشکستگی صندوق های بازنشستگی کشوری وجود ندارد اما پوشش حمایتی برای بقا و تامین منابع آتی صندوق ها بسیار مهم است و نسبت تعداد در تامین اجتماعی و صندوق ملی هم اکنون کمتر از یک، یعنی برای تعداد مستمری بگیران که یک میلیون و 630 هزار نفر است، 800 هزار مشترک داریم که طبیعتاً بسیار کم است.

وی ادامه داد: این وضعیت چندان تاثیری در پرداخت های صندوق ندارد زیرا بیش از هفتاد درصد پرداخت های ما متکی به بودجه عمومی است.

معاون فنی و امور بیمه ای صندوق بازنشستگی کشوری گفت: هر چیزی که باعث افزایش دستمزد کارکنان شود طبیعتاً در بازنشستگی تأثیر دارد و این بودجه عمومی است که پرداخت حقوق بازنشستگان را تضمین می کند و در بحث پوشش نگهداری ما، در حال حاضر تعداد مشترکان وارد شده است. ما در شرایطی هستیم که حتی اگر مشترکین جدید داشته باشیم، چون صندوق در چنین وضعیتی قرار دارد، به ضرر بودجه عمومی است، حتی مشترکین جدید هم به نفع صندوق نیستند. . اگر در چند سال آینده بیش از 100 هزار نفر مشترک صندوق شوند، می توان امیدوار بود که این امر غیرممکن است و جذب نیرو بسیار محدود است، بنابراین به دنبال پوشش تعمیر و نگهداری نیستیم.

وی تصریح کرد: در دنیا به سمت صندوق بزرگی می روند که متکی به منابع داخلی است و به نظر می رسد این اتفاق پاسخ مثبتی به دنیا داده است، صندوق بزرگ تامین اجتماعی می تواند به پوشش صندوق های خرد و خرد کمک کند، به نظر می رسد. که ما به این نتیجه رسیده ایم و از نظر بیمه کارشناسان به این نظر رسیده اند که صندوق بزرگ بیمه ممکن است آینده بهتری داشته باشد.

وی در پاسخ به اینکه آیا همسان سازی حقوق کارکنان و مستمری بگیران در سال 1402 اتفاق می افتد، گفت: حقوق بازنشستگان متاثر از حقوق کارمندان است، دولت ساماندهی حقوق کارمندان را مد نظر قرار داده است. امیدواریم با تغییر حقوق کارکنان، حقوق بازنشستگان نیز بهبود یابد و در نتیجه در مسیر بهتری قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید