افزایش 27 درصدی حقوق بازنشستگان کجا رفت؟

افزایش 27 درصدی حقوق بازنشستگان کجا رفت؟

به گفته آنها، سال هاست که تکالیف قانونی در تعیین حداقل دستمزد و مستمری از سوی دولت های مختلف اعمال نمی شود و مستمری مستمری بگیران متناسب با شرایط اقتصادی کشور نیست. در چنین شرایطی معیشت آنها به طور جدی تهدید می شود.

این موضوع در نیمه اول سال گذشته با چالش جدی مواجه شد و ماه ها اعتراض خیابانی بازنشستگان تامین اجتماعی را به دنبال داشت. چون دولت حتی با مصوبه شورای عالی کار هم عمل کرد. در حالی که طبق این مصوبه مقرر شد مستمری سایر سطوح حقوقی 38 درصد (به اضافه مبلغ ثابت 516 هزار تومان) افزایش یابد، سازمان تامین اجتماعی تنها 10 درصد به حقوق آنها (معادل افزایش مستمری کشوری) اضافه کرد. بازنشستگان).

به گفته صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، پس از چندین ماه جمع آوری مستمری بگیران و دخالت مجلس، دولت مسئولیت پرداخت مابه التفاوت را بر عهده گرفت و 28 درصد باقی مانده را اعمال کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در بودجه سال آینده باید حقوق بازنشستگان به ویژه کم درآمدها افزایش یابد و به طور دائم و تا پایان عمر به افراد دارای شرایط بازنشستگی مشخص شده تعلق می گیرد. در قانون بیمه های اجتماعی و قانون مدیریت خدمات کشوری و بر اساس مصوبات جدید بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی. سه میلیون و 600 هزار مستمری بگیر منتظر اجرای مصوبه قانونی برای یکسان سازی حقوق مستمری بگیران هستند، حقوق مستمری بگیران در سال 1401 برای افراد مختلف مانند الحاقیه در دوران بازنشستگی متفاوت است. حقوق بازنشستگی بیمه 1401 مبلغی کمتر از حقوق مستمری بگیران کشور است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در بودجه سال آینده باید حقوق بازنشستگان به ویژه کم درآمدها افزایش یابد.

در تعریف حقوق بازنشستگی یا مستمری در اصطلاح عام می توان گفت که مبلغی است که ماهانه، مستمر و مادام العمر به افراد دارای شرایط بازنشستگی مندرج در قانون تامین اجتماعی و مدیریت خدمات کشوری و خدمات کشوری داده می شود. بر اساس مصوبات جدید بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی.

سه میلیون و 600 هزار مستمری بگیر منتظر اجرای مصوبه قانونی یکسان سازی حقوق مستمری بگیران هستند، حقوق مستمری بگیران در سال 1401 برای افراد مختلف و همچنین کمک هزینه بازنشستگی متفاوت است. حقوق بازنشستگی بیمه 1401 مبلغی کمتر از حقوق مستمری بگیران کشور است.

نمک مرتضوی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره عدم پرداخت افزایش حقوق به برخی مستمری بگیران اظهار کرد: همکاران ما در سازمان تامین اجتماعی معتقدند که به طور کامل اجرا شده است اما برخی از مستمری بگیران معتقدند که این افزایش حقوق به برخی مستمری بگیران انجام شده است. اجرا نشده است. کارگروهی برای رسیدگی به این موضوع تشکیل شده و اگر حق با مستمری بگیران باشد، کسری آن اجرا می شود.

وی در پاسخ به این سوال که بازنشستگان چگونه باید اعتراض خود را ثبت کنند؟ وی تصریح کرد: این امر راه و چارچوبی دارد. شما به عنوان رسانه شکایت خود را مطرح می کنید و این خواسته این قشر از جامعه است.

حسن ایزدان (بازرس کانون بازنشستگان کارگری استان تهران) در این باره می گوید: تصمیمات جدید حقوقی مستمری بگیران تامین اجتماعی در سامانه بارگذاری شده و قابل مشاهده و اخذ است اما اخذ آن کمی سخت است. او اضافه می کند:
بازنشستگان نمی توانند با تلفن همراه سفارش دریافت کنند، آنها باید این کار را با رایانه یا لپ تاپ انجام دهند. همچنین در صورتی که اپلیکیشن «تامین من» را روی گوشی موبایل خود نصب کنند، برای دانلود قرار می گیرد. به گفته بازرس مرکز بازنشستگی، چند روزی است که احکام وارد سامانه شده و پرداخت ها بر اساس مصوبات قانونی جدید آغاز شده است. رئیس کمیته اصل 90 شورای اسلامی در توئیتی به نشست تخصصی کمیته اصل 90 با وزیر ارتباطات در خصوص حقوق بازنشستگان آن وزارتخانه اشاره کرد. نصرالله پیمان فر (رئیس کمیسیون اصل 90) در توییتر خود نوشت: امروز در جلسه فوق العاده کمیسیون اصل 90 با وزیر ارتباطات، طبق وعده مدیران مخابرات مصوب شد که از ماه آینده، مزایای معوق مستمری بگیران در مخابرات به صورت ماهانه پرداخت می شود.

همچنین مطالبات مستمری بگیران گران مخابرات باید از محل فروش اموال مازاد پرداخت شود. سلطان مرتضوی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، درباره آخرین وضعیت پرداخت بدهی دولت به صندوق تامین اجتماعی، اظهار کرد: خوشبختانه در دوره ای که دولت سیزدهم عهده دار آن شد، بخش زیادی از مطالبات صندوق تامین اجتماعی توسط دولت وصول شد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: سال گذشته 88 هزار میلیارد تومان و یک بار 120 هزار میلیارد تومان در 2 مرحله جمع آوری کردیم که می توان گفت در تاریخ بی سابقه بوده است. منظور من منحصر به فرد نیست. بلکه منحصر به فرد است.

وی یادآور شد: اما مطالبات انباشته سال های گذشته بابت نقل و انتقالات بدون پشتوانه ایجاد شده موجب مطالباتی برای صندوق ها شده است. آقای رئیس جمهور هم دستور داده اند حتی در آخرین جلسه اقتصادی دولت تاکید کردند که برای پرداخت مطالبات سازمان تامین اجتماعی جدول زمانی تنظیم شود و پیگیر هستیم. ما، وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و سایر ادارات در حال اجرای این دستور هستیم.
وی با بیان اینکه خوشبختانه در این دولت مطالبات به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است، گفت: برای دریافت مابقی مطالبات حداقل 70 هزار میلیارد تومان در بودجه سال 1402 داریم که مطالبات سازمان تامین اجتماعی را کاهش دهید. دولت.

وی در نامه ای به محمدباقر کلیباف، رئیس شورای اسلامی، به تشریح ایرادات تصویب نسبت حقوق کارکنان و مستمری بگیران در سال 1402 پرداخت که در این نامه آمده است: حضرت حجت الاسلام والمسلمین آقای دکتر رئیسی رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران در خصوص تعیین حقوق به رونوشت تصویب نامه هیأت محترم وزیران به شماره 3607/ ت 61124 هجری شمسی مورخ 15/1/1402 مراجعه فرمایید. نسبت کارمندان و مستمری بگیران دستگاه های اجرایی در سال 1402 پس از بررسی ها و اعلام نظر اولیه هیأت رسیدگی و اجرای مصوبات دولت با قوانین و مستندات به فصل تنها ماده و تبصره 4 الحاقيه قانون اجراي هشتاد و پانصد و سي و اصل هشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و اصلاحات بعدي و ماده 10 آيين نامه براي اجراي آن جزئيات از جمله اعلاميه. نظر نهایی در خصوص اقدامات لازم در مهلت قانونی و اعلام نتیجه به این طرف ابلاغ خواهد شد.

رسیدگی به حقوق بازنشستگان

بدیهی است پس از انقضای مهلت یک هفته ای مقرر در قانون، قسمت تجدیدنظرخواهی رأی از درجه اعتبار ساقط می شود. با توجه به اینکه جزء 1 بند الف تبصره 12 ماده 1 قانون بودجه سال 1402 افزایش حقوق کارمندان را ذکر کرده است، بند 3 این مصوبه افزایش حقوق تعدادی از کارکنان را نسبت به تغییر عنوان و ترتیب تعیین می کند. آثار و پیامدهای آن متفاوت است و هر کدام خلاف قانون است.

در حالی که جزء الف تبصره 12 ماده 12 قانون بودجه سال 1402 کل کشور با علم و آگاهی قانونگذار از وجود ماده 76 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1385 و علیرغم ترتیبات مقرر به تصویب رسید. پیش بینی شده در این ماده اما قسمت اول تبصره الف فوق الذکر مصوبه خاصی در مورد حداقل حقوق کارکنان کشوری در سال جاری دارد لذا بند 5 این مصوبه و تبصره های آن در مورد تعیین حداقل حقوق و دستمزد کارکنان دولت و تعیین حداکثر حقوق 7 برابر این خلاف قانون است. ضمناً سایر بندهای رأی که ​​به موجب این بند صریحاً یا ضمناً تأیید شده است، بر اساس مغایرت فوق مغایر قانون است. با توجه به اینکه حداقل حقوق کارکنان دولت بر اساس بند الف تبصره 12 ماده 1 قانون بودجه سال 1402 کل کشور تعیین شده است، طبق بند 6 این مصوبه مبلغی کمتر از رقم مذکور برای آن دسته از کارمندان کشوری که در طول سال در حال حاضر شاغل بوده و… خلاف قانون است.

بر اساس بند 1 ماده 1 قانون اصلاح قانون بودجه سال 1401 کل کشور و اعاده حقوق مستخدمین و مستمری بگیران کشوری و لشکری ​​مصوب 1401 مبالغ موضوع این قانون مشمول قانون می باشد. کسورات بازنشستگی و همانطور که در تبصره جزء 1-2 این قانون آمده است، بازنشستگی نیز در محاسبه مستمری لحاظ می شود. لذا توجه داشته باشید که یک بند ۶ مصوبه مبنی بر این است که کسر بازنشستگی از مبلغ موضوع قانون فوق الذکر صرفاً در هنگام تعیین پاداش بازنشستگی و ذخیره مرخصی علاوه بر اینکه انحصار دادن به موارد فوق امری تشریعی و نیازمند راه حل قانونی است و در عین حال تشدید مقررات قانونی غیرقانونی است.

دیدگاهتان را بنویسید