افزایش حقوق بازنشستگان کجا رفت؟

افزایش حقوق بازنشستگان کجا رفت؟

هنوز از وضعیت اصلاح مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اطلاعی در دست نیست، با وجود نظر منفی کمیسیون بر اجرای مصوبه مجلس، هنوز خبری از احتمال اصلاح این مصوبه در دولت نیست. .

می توان گفت در این زمینه بازنشستگان با دو سناریوی خوش بینانه و بدبینانه مواجه هستند، یعنی یا بالاخره دولت مجبور به عقب نشینی از موضوع قبلی خود می شود و یا بیشترین مقاومت خود را برای حفظ این مصوبه به کار می گیرد.

در حاشیه خوش بینانه ماجرا، محمدحسن زاده، معاون فنی و رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی چندی پیش در صفحه اینستاگرام خود گفت: مجلس بر اساس قانون اجرای اصل ۸۵ قانون اساسی این سوال را ارجاع داده است. در خصوص قانونی بودن افزایش مستمری مستمری بگیران از تامین اجتماعی کمیته اجرای آیین نامه ابلاغی، نظر این کمیته لغو مصوبه ابلاغی مجلس به دولت بود.

به گفته رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی، واکنش دولت به این اتفاق نشان می‌دهد که مخالفت اولیه مجلس را می‌پذیرد و بنابراین احتمال می‌رود این مصوبه در روزهای آینده و این بار در این پیشنهاد تجدیدنظر شود. سازمان تامین اجتماعی برای افزایش 38 درصدی مستمری به تصویب سایر سطوح خواهد رسید.

احتمال مخالفت دولت با افزایش حقوق بازنشستگان

از سوی دیگر شکل بدبینانه‌ای نیز وجود دارد و آن اصرار دولت بر حفظ و اعمال افزایش 10 درصدی مستمری‌ها برای سایر سطوح مستمری بگیران است.

علیرضا حیدری، نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، چالش مجلس و دولت را اینگونه می بیند.

وی در این خصوص می گوید: به نظر می رسد دولت قصد بازنگری در افزایش 10 درصدی مستمری بازنشستگان سایر رده های تامین اجتماعی را ندارد.

این کارمند صنف بازنشستگان به صراحت به آخرین سخنان رئیس جمهور اشاره می کند: در رابطه با افزایش عادلانه دستمزد کارمندان، کارگران و مستمری بگیران به حقوق همه توجه داریم. این کار باید انجام شود تا هزینه های دولت افزایش نیابد زیرا آثار تورمی به دنبال خواهد داشت.

از این صحبت ها می توان نتیجه گرفت که مقاومت دولت برای حفظ مصوبه قبلی شورای دولت همچنان ادامه دارد و افزایش 10 درصدی مستمری این دسته از مستمری بگیران به 18 درصد و غیره تغییر نخواهد کرد.

حیدری در این خصوص می گوید: از نظر شرایط تورمی در وضعیتی مشابه سال 74 قرار دارد و در آن زمان دولت به دلیل استقراض خارجی و کاهش قیمت نفت و برای کنترل با تورم نزدیک به 50 درصدی مواجه بود. در شرایط، او فشار شدیدی را برای کنترل تقاضا اعمال کرد

وی ادامه داد: در آن زمان پس‌انداز ملی از این طریق انجام می‌شد و دولت توانست وام‌های خارجی را بازپرداخت کند، هرچند از سوی دیگر قدرت خرید بخش دولتی محدود و در سطح پایینی کنترل شد.

دیدگاهتان را بنویسید