تشریح جلسه غیرعلنی مجلس و دولت در خصوص برنامه هفتم و لایحه بودجه 1402/رأی اعتماد وزیر پیشنهادی هفته آینده برگزار می شود.


ساعت: 17:35
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۳
کد خبر: 1915671

سخنگوی هیات رئیسه شورای اسلامی مجلس با تشریح جلسه مشترک مجلس و دولت تاکید کرد: در این جلسه نحوه تهیه و بررسی برنامه هفتم و لایحه بودجه سال 1402 بررسی شد و دغدغه مشترک مجلس و دولت حل مشکلات معیشتی مردم بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید نظام الدین موسوی سخنگوی هیأت رئیسه شورای اسلامی در تشریح جلسه مشترک مجلس و دولت در خصوص تهیه و بررسی برنامه هفتم و لایحه بودجه سال 1402 گفت: این جلسه پس از مشترک برگزار شد. دیدار مقامات سه گانه کشور و مجلس میزبان رئیس جمهور و اعضای هیئت رئیسه بود. دولت و مسئولان ارشد قوه مجریه بودند، اما تقریباً از ابتدای تشکیل مجلس یازدهم، جلسات زیادی با نمایندگان قوه مجریه به ویژه در دولت جدید برگزار کرده ایم و تلاش برای برگزاری این مشترک است. جلسات افزایش یافته است.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در شورای اسلامی یادآور شد: علاوه بر جلسات متعددی که بین روسای قوای سه گانه، کمیته ها، وزرا و اعضای هیئت رئیسه مجلس و هیئت رئیسه مجلس برگزار کردیم. دولت در سال گذشته و غیره تلاش می شود جلسات مشترک با دولت تداوم یابد و در همین راستا امروز به مناسبت هفته مجلس، دولتمردان، رئیس جمهور و اعضای کابینه در سالن مجلس حضور یافتند.

وی تصریح کرد: در این جلسه موضوعات مختلف مرتبط با مسائل مهم کشور به ویژه مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و موضوعات مهمی که در جلسات گذشته مورد تاکید همه حاضران قرار گرفت از جمله وضعیت اقتصادی کشور و برخی کاستی ها در این زمینه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. حوزه بهداشت و درمان وجود داشت و پزشکی پیگیری و پیگیری شد و علاوه بر روسای قوای مجریه و مقننه که در این جلسه موضوعات گسترده ای را مطرح کردند، وزرای اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت، بهداشت، برنامه مدیر و سازمان بودجه و معاونت اجرایی. رئیس جمهور گزارش های مرتبط با موضوعات مختلف کشور و حوزه تخصصی خود و همچنین گزارش های مطلوبی از نتایج سفرهای استانی و همچنین شاخص های اقتصادی، حوزه صنعت، تجارت و خدمات ارائه کرد.

موسوی با اشاره به اینکه رئیس جمهور در خصوص آخرین وضعیت توسعه برنامه هفتم توسعه و لایحه بودجه سال 1402 نیز توضیحاتی ارائه کرد و تاکید کرد که مجلس و دولت خدمتگزار مردم هستند و برای حل مشکلات مردم به ویژه در حوزه های معیشتی.آنها انجام می دهند. وی علاوه بر تاکید بر تعامل این دو نیرو، چشم انداز خود را در حوزه مشاوره مجلس نیز تشریح کرد.

سخنگوی هیئت رئیسه شورای اسلامی یادآور شد: در این جلسه علاوه بر بررسی موضوعاتی که در لایحه بودجه سال گذشته بود و مواردی که نمایندگان مجلس باید به آن توجه کنند، لزوم تمرکززدایی عدالت محور و توجه به سیاست کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب در برنامه هفتم توسعه مورد تاکید قرار گرفت.

این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه علاوه بر رئیس مجلس، روسای کمیسیون های فرهنگی، برنامه و بودجه و 6 نماینده مجلس نظرات خود را به نمایندگی از سایر فقهای ملت تبیین کردند، افزود: نمایندگان مجلس نظرات خود را بیان کردند. آنها با حضور مستقیم خود که در حال گفت و گو با مردم هستند، در این جلسه موضوعات مختلفی برای گفت و گو داشتند که بیشتر آنها مربوط به مسائل اقتصادی و معیشتی و همچنین پیگیری مصوبات استانی و برجسته سازی تنش های موجود از جمله آب است. تنش های موجود در کشور، لزوم پرداخت بودجه های عمرانی و استانی، مبارزه با فساد در بخش هایی که ممکن است فساد وجود داشته باشد و لزوم استخدام مدیران متخصص متعهد از دیگر مواردی بود که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی یادآور شد: رئیس شورای اسلامی شهر علاوه بر تاکید بر لزوم تعامل و همکاری بیشتر مجلس و دولت برای حل مشکلات مردم، تحلیلی از شرایط داخلی و خارجی ارائه و شرایط موجود را تشریح کرد. آنها نقاط قوت و ضعف آن را برشمردند و تاکید کردند که باید برای رفع این مشکلات تدبیری اندیشیده شود و با ارتقای کارآمدی و افزایش سطح همکاری مجلس و دولت بیشتر این مشکلات برطرف می شود.

موسوی تصریح کرد: با تاکید بر لزوم توجه جدی به مشکلاتی که هم در برنامه هفتم توسعه و هم در لایحه بودجه 1402 وجود دارد و باید بتوانیم در توسعه هفتم مشکلات و مسائل کشور را به صورت مسئله محور حل کنیم. رئیس مجلس تاکید کرد: طرح.

سخنگوی هیات رئیسه شورای اسلامی تصریح کرد: در مجموع یکی از محورهای این جلسه بررسی مسائل روز بود، اما با توجه به اعتراضات و اغتشاشاتی که در این مدت شاهد بودیم، نمایندگان هر دو کشور دولت و مجلس بر لزوم استفاده از بهترین راهکار برای مقابله تاکید کردند و بر این معضل و ایجاد ثبات در کشور و توجه به مطالبات واقعی و اساسی مردم به ویژه در حوزه معیشتی و اقتصادی تاکید کردند.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در شورای اسلامی اظهار داشت: در این جلسه تاکید شد که مردم در کنار انقلاب هستند و توجه جدی به توطئه های دشمن ندارند، دشمن است. در یک جنگ نرم و ترکیبی و همه جانبه و گسترده . که علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و مردم آغاز شد تا حد زیادی شکست خورد و با بی تفاوتی مردم مواجه شد، اما این بدان معنا نیست که نسبت به اقدامات در کشور و همچنین مردم اعتراضی وجود ندارد. با انقلاب و معتقد به نظام هستند. و رهبر هستند، به چارچوب ها و ساختارهای کلی جمهوری اسلامی نیز پایبند هستند، اما نارضایتی ها، شکایات و اعتراضات مشروعی نیز وجود دارد که باید رسیدگی شود که بیشتر آنها در حوزه اقتصادی و معیشتی است.

وی افزود: تاکید مجلس و دولت در این نشست مشترک بر اساس گزارش های ارائه شده نشان می دهد که با وجود تحریم ها و مشکلات و سنگ اندازی های متعددی که دشمنان علیه مردم و ملت ایران به ویژه در در سال گذشته روندها و شاخص‌ها رو به افزایش است و پیش‌بینی می‌شود شاخص کل اقتصاد همچنان رو به بهبود باشد و غلبه بر تحریم‌ها و خنثی‌سازی آن با برنامه‌ها، روش‌ها و راهکارهای خوب انجام شود و در سال آینده بهتر شود. از سوی دیگر تصمیم و تاکید مجلس و دولت این است که لایحه بودجه سال 1402 به گونه ای تنظیم و تصویب شود که به نحوی غیرمتمرکز باشد و استان ها بتوانند راحت تر و بهتر در حوزه عدالت کار کنند. و در این راستا انصاف در پرداخت ها دغدغه مشترک مجلس است و دولت به ویژه رئیس جمهور تاکید کرد که باید در لایحه بودجه به این موضوع توجه شود.

موسوی گفت: برای برنامه هفتم که محصول مشترک این دولت و مجلس خواهد بود، طبق پیشنهاد رئیس سازمان برنامه و بودجه، پس از تهیه لایحه بودجه، برنامه هفتم بلافاصله تدوین می شود. و مجلس و این طرح را به عنوان ولی فقیه ارائه کردند و گفتند که انقلاب مشکل محور خواهد بود.

سخنگوی هیات رئیسه شورای اسلامی افزود: مشکلات اصلی کشور به دلیل اینکه در مراکز پژوهشی و برنامه ریزی محاسبه شده مشخص است و طبق این برنامه ها به گونه ای عمل خواهیم کرد که این مشکلات برطرف شود. تا حدود زیادی حل شد.» از طرفی یک مشکل اساسی در برنامه های توسعه قبلی وجود داشت که امروز در این جلسه به آن اشاره شد که در گذشته گاهی این برنامه ها بدون توجه به توانمندی های کشور و مشکل محور بودن شعاری بود. که باعث شد طبق گزارش دستگاه های کنترل درصدی بسیاری از آنها اجرا نشوند، اما بر اساس آنچه در این جلسه گزارش شد، برنامه های عمرانی قبلی تنها بین 20 تا 40 درصد اجرا شده است. شایسته و نشان می دهد که درست و دقیق نوشته نشده اند.

این نماینده مجلس در مجلس یازدهم یادآور شد: بر اساس نگاه مشکل‌محور مشترک دولت و مجلس، نسبت به تدوین برنامه هفتم توسعه به گونه‌ای اقدام می‌کنیم که نگاه صددرصدی به اجرای آن وجود داشته باشد. بدبینانه ترین حالت 70 تا 80 درصد این برنامه تا پایان دوره 5 ساله اجرا می شود.

وی در پاسخ به زمان تقدیم لایحه بودجه 1402 از سوی دولت و مجلس، گفت: طبق قانون این لایحه باید 24 آذرماه به مجلس ارائه شود که احتمال می رود در همان زمان تقدیم شود.

موسوی در پاسخ به اینکه آیا در این جلسه به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اشاره ای شد یا خیر، اظهار داشت: در این جلسه بحثی مطرح نشد اما روز گذشته سخنگوی دولت اعلام کرد که آقای بذرپاش به عنوان وزیر راه و شهرسازی خواهد بود. وارد مجلس شد، بنابراین به محض ارائه آن از دولت به مجلس، آن را اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی هیات رئیسه شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که جلسه رای اعتماد وزیر راه و شهرسازی چه زمانی برگزار می شود، تصریح کرد: طبق آیین نامه این جلسه 10 روز بعد برگزار می شود. بنابراین احتمالا هفته آینده رای اعتماد به آقای بازرپاش را برگزار خواهیم کرد.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که بر اساس اعلام رئیس مجلس ابتدا باید برنامه هفتم توسعه بررسی و تصویب می شد و سپس تصویب می شد. بررسی لایحه بودجه 1402 در دستور کار قرار گرفت. وی گفت: طبق قانون باید ابتدا برنامه هفتم بررسی و تصویب شود سپس بر اساس آن لایحه بودجه تهیه شود اما بر اساس شرایط موجود در دولت دریافت مصوبات برای تهیه برنامه هفتم با تأخیر امکان پذیر است.

وی در پاسخ به اینکه نظر رئیس سازمان بودجه درباره زمان تهیه لایحه بودجه 1402 و برنامه هفتم ساختاری چیست، خاطرنشان کرد: رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: لایحه بودجه 1402 در حال تهیه است. و پس از اتمام آن برنامه هفتم توسعه را تدوین کرد، بنابراین طبق قانون باید ابتدا برنامه هفتم بررسی شود و سپس لایحه بودجه بررسی شود، اما در صورت تصویب عالی دولت، مجلس به آن عمل خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید