تصاویر و فیلم های جنجالی از رفتار برخی ماموران در جریان اعتراضات؛ پلیس یا پلیس تقلبی؟

تصاویر و فیلم های جنجالی از رفتار برخی ماموران در جریان اعتراضات؛  پلیس یا پلیس تقلبی؟

روز جدید در پاسخ به این موضوع، کارشناسان انتظامی و قضایی خواستار رفع سریع این موضوع شدند و ضمن تاکید بر لزوم برخورد قانونی پلیس، هر گونه تعلل در این موضوع، علاوه بر خدشه دار شدن وجهه پلیس، موجبات ایجاد حیثیت را فراهم می کند. محیطی برای سوء استفاده از قدرت لباس پلیس برای مجرمان

روزنامه همامیهن نوشت: انتشار عکس هایی از افرادی که لباس نیروهای ویژه به تن کرده و رفتارهای مخرب و هولناکی از خود نشان می دهند، باعث شده تا یکی از فعالان رسانه ای این افراد را پلیس های قلابی که هدفشان کشتار است، خطاب کند. هر چند پیگیری این هموطن ثمربخش نبود، اما کارشناسان انتظامی و قضایی در پاسخ به این معضل با تاکید بر لزوم برخورد قانونمدار پلیس، خواستار رسیدگی سریع به این مشکل شدند. هرگونه تأخیر در این زمینه، علاوه بر تضعیف اعتماد به پلیس، زمینه را برای سوء استفاده متخلفان از لباس پلیس فراهم می کند.

پس از شروع اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی، تصاویر و فیلم هایی از این اعتراضات در شبکه های اجتماعی منتشر شد. انتشار این عکس ها و رفتار مشکوک مردمی که در این تظاهرات حضور داشتند از همان ابتدا با واکنش های مردمی مواجه شد. بنابراین در یک مورد پلیس مجبور شد پیامی در مورد فیلم منتشر شده ارسال کند. در همین حال، تصاویری از درگیری شدیدتر نیروهای امنیتی با معترضان منتشر شد که این بار به جای نهادهای مسئول، یکی از فعالان رسانه ای در توئیتر توضیحاتی در این باره منتشر کرد که جای تامل دارد. برخی از تصاویر منتشر شده حاوی صحنه هایی از رفتارهای عجیب و خشن افرادی است که لباس نیروهای ویژه یا یگان های پلیس را به تن کرده و با در دست داشتن تجهیزات آن نیرو مانند باتوم و… اقدام به تخریب اموال شهروندان می کنند. شکستن شیشه خودروها، منازل و مغازه ها و در مواردی استفاده از الفاظ توهین آمیز علیه برخی افراد از جمله این رفتارهاست که به جای کمک به ایجاد آرامش در جامعه، تاثیرات منفی روانی بر شهروندان می گذارد و باعث ایجاد احساساتی مانند عصبانیت، وحشت و وحشت می شود. عدم اطمینان در بین شهروندان ایجاد می کند. بیستم مهر سردار اشتری فرمانده کل نیروی انتظامی کشور گفت: در روزهای اخیر افرادی را دستگیر کردیم که در نقش پلیس به سمت جمعیت تیراندازی می کردند. این افراد جذب گروه های ضد انقلاب شده بودند».

اما این روزها تصاویری منتشر شده است که برخی از این افراد وارد کوچه ای می شوند و با قمه درب خانه های مردم را می کوبند و حتی یکی از آنها از دیوار خانه ای بالا می رود. دانیال معمار سردبیر روزنامه همشهری با انتشار تصویری از این ویدئو در توییتر نوشت: «چند هفته پیش پلیس اعلام کرد که مراقب اراذل و اوباش پلیس باشید.» حالا فیلم این اشرار منتشر شده است. سازمان های امنیتی به دنبال آنها هستند، اما مراقب باشید. ماموریت آنها تخریب و کشتار است و هیچ محدودیتی برای خشونت ندارند.» با این حال، بسیاری از عکس های منتشر شده از این افراد با لباس نیروهای ویژه در اعتراضات نشان دهنده رفتارهایی است که باعث شکایت شهروندان می شود و این سوال را ایجاد می کند که آیا نیروهای رسمی پلیس اجازه دارند این کار را انجام دهند. در تظاهرات اینگونه رفتار کنید.اگر این افراد واقعاً پلیس هستند چرا دیگر افسران پلیس که در گروه های بزرگ در خیابان حضور دارند از شهروندان در مقابل صدمات این افراد حمایت نمی کنند اما تاکنون پلیس هیچ مقامی اعلام نکرده است. موضع گیری در برابر رفتارهای خشونت آمیز این افراد البته خبرنگار همهان در تماس با مرکز اطلاع رسانی پلیس کلانشهر جویای عکس های منتشر شده اخیر و انتساب این افراد به پلیس شد و مقرر شد این موضوع بررسی شود.البته در زمان نگارش این گزارش به سوالات هموطنان پاسخی داده نشد، اما این بار این شهروندان هستند که انتظار برخورد پلیس با آنها را دارند. افراد zi، چه افسران بد و چه پلیس های قلابی، و وضعیت را به آنها گزارش دهید.

پلیس باید به اسناد توجه کند

احمد علیرضابیگی، رئیس سابق پلیس راهنمایی و رانندگی کشور، فرمانده سابق انتظامی استان‌های آذربایجان شرقی، فارس و اصفهان و عضو فعلی کمیسیون داخلی کشور و شوراهای مجلس در این باره به هممهان گفت: امکان دسترسی متخلفان به لباس پلیس.” دارند، اما اینکه می توانند به چنین اراده ای دست یابند، به سختی می تواند عینی باشد. اگر بخواهیم بگوییم که این اقدامات با مستندات ارائه شده توسط پلیس انجام نشده است، بلکه این افراد دست به کار شده اند. چنین رفتاری فقط در لباس سوات نیاز به بررسی و تعمق اساسی از سوی سوات و پلیس دارد و به زودی باید شاهد دستگیری افرادی باشیم که دست به چنین اقداماتی زده اند. وی در پاسخ به این سوال که بارها تصاویری از برخورد خشونت آمیز افراد با لباس پلیس و نیروهای ویژه با افراد و اموال شهروندان منتشر شده است، این افراد چگونه می توانند در ملاء عام و با لباس پلیس دست به چنین اعمالی بزنند و با آنها برخورد کنند؟ نشید گفت: پلیس باید از چنین اسنادی استقبال کند. پلیس نمی خواهد افسران خود مرتکب چنین رفتارها و اشتباهاتی شوند. اصل بر این است که رفتار و عملکرد پلیس بر اساس قانون است و قانون چنین اختیاری به این نیرو نداده است. بنابراین چنانچه افرادی با لباس پلیس و یا به عنوان عوامل آن نیرو مرتکب تخلفی شده اند، سازمان پلیس ضمن استقبال از مطالب ارائه شده در این خصوص، موضوع را بررسی و اعلام کند که این افراد افراد شرور و شرور و لباس فرم می پوشند. پلیس آنها مردند یا پرسنل اشتباه آن نیرو بودند. به فرض غیرممکن است اگر پلیس چنین اراده ای نداشته باشد، نهادهای کنترل کننده رفتار پلیس نیز باید به این اسناد و مدارک توجه کنند. در چنین مواردی مجلس باید اسناد را بررسی و تأیید کند و نتایج را مبنای تصمیم گیری های بعدی قرار دهد. رئیس سابق پلیس راهنمایی و رانندگی کشور تاکید کرد: پلیس برای حفظ آبروی خود باید با دقت به این معضل برخورد کند و مردم را در جریان آن قرار دهد و تا زمانی که این کار انجام نشود این علامت سوال از رفتار پلیس در ذهن ها باقی خواهد ماند. از مردم.” مردم هستند.”

پلیس باید به مردم گزارش دهد

عثمان مزین، وکیل دادگستری، در این باره به خبرنگار «همه میهن» گفت: «فقط قضات دستگاه قضایی مانند دادستان، قاضی، بازپرس یا دادستان می توانند حکم صادر کنند. در کنار قضات ضابطان قضایی هم داریم که بازوی اجرایی قضات هستند. این افراد مأموران انتظامی هستند که زیر نظر و آموزش دادستان به منظور حل جرم و جمع آوری آثار، علائم و شواهد جرم فعالیت می کنند. دادستان مسئول اعمال این مقامات است. افسران پلیس اعم از درجه داران، افسران و فرماندهان، ضابطان عمومی هستند که آموزش های لازم را می بینند و با پوشیدن لباس مخصوص زیر نظر و دستور دادستان وظایف خود را انجام می دهند. دلیل اصلی داشتن یونیفورم و نشان نظامی افسران عمومی این است که می توان آنها را شناخت. وی ادامه داد: در ماده 29 قانون آیین دادرسی کیفری علاوه بر ضابطان عام، ضابطان خاص نیز مورد اشاره قرار گرفته اند. این افراد شامل روسا، معاونین، افسران زندان، ماموران وزارت اطلاعات، افسران نیروی مقاومت بسیج، سپاه و سایر نیروهای مسلح هستند که برخی وظایف ویژه نگهبانی بر عهده آنها گذاشته شده است. این افراد زمانی ضابط به حساب می آیند که مقام قضایی برایشان تعیین تکلیف کند. به عنوان مثال، دادستان باید به مامور اداره اطلاعات دستور دهد در مکان خاصی تحقیق کند یا فرد خاصی را دستگیر کند. ضابطین مخصوصاً ضابطین خاص باید امین باشند و آموزش های لازم را داشته باشند و دارای کارت ضابط ویژه باشند. دستورات به این افراد باید کتبی باشد و نمی توانند به آنها دستور شفاهی بدهند. این وکیل دادگستری تصریح کرد: حتی اگر مردم به فراخوان نهادهایی مانند نیروی مقاومت بسیج یا نیروی انتظامی در خیابان ها حضور داشته باشند و لباس های مخصوص تهیه شده توسط این سازمان ها را بپوشند، گاز اشک آور پرتاب کنند، مردم را با باتوم و … بزنند. این افراد کارمند دولتی نیستند. به همین دلیل ارتکاب این اعمال توسط آنها امکان تعقیب، پیگیری و مجازات را دارد. مهمترین ماده 126 قانون جرایم نیروهای مسلح است. در این ماده سوء استفاده از نشان، نشان و لباس پلیس توسط قانونگذار جرم انگاری شده و در دادگاه نظامی پیگرد قانونی دارد. به عنوان فردی که سرباز نیست اما لباس نظامی به تن دارد یا نظامی که از آن لباس برای انجام امور شخصی خود استفاده می کند. مزین تاکید کرد: افرادی که در اعتراضات اخیر اموال شهروندان را تخریب می کنند یا با آنها برخورد می کنند اگر سرباز نباشند حق پوشیدن لباس نظامی را ندارند اما از آنجایی که لباس نظامی به تن دارند می توان آنها را متهم به سوء استفاده از تابلوها کرد. ، نشان و لباس نظامی تعقیب شد. اگر بگوییم این افراد ضابطان خاص هستند و قوه قضاییه پرونده هایی به آنها داده است باز هم این افراد حق پوشیدن لباس نظامی را ندارند. یونیفرم نظامی باید منحصراً و به طور خاص توسط پرسنل نظامی پوشیده شود. این لباس برای مردم تکالیف و حقوقی ایجاد می کند. به همین دلیل فقط سربازان رسمی مجاز به پوشیدن آن هستند. هر نظامی باید لباس های مرتبط با سازمان خود را نیز بپوشد.

این وکیل دادگستری گفت: به نظر می رسد جرایم افراد با لباس پلیس در یک ماه گذشته افزایش یافته است. عکس ها و شواهدی از این رفتارها نیز موجود است و قابل انکار نیست. این رفتارها می تواند به جایگاه قانونی پلیس لطمه بزند. اما تاکنون گزارشی از نحوه برخورد با این افراد و مجازات آنها منتشر نشده است.» وی با بیان اینکه اگر این افراد نظامی هستند، البته باید یگان، درجه و فرماندهی آنها را جرم و دادگاه نظامی اعلام کنند، گفت: ، “اگر این افراد نظامی نباشند اما لباس نظامی بپوشند مجازات آنها شدیدتر خواهد بود.” و آنها به دو اتهام تخریب و سوء استفاده از علائم و نمادهای نظامی تحت تعقیب قرار خواهند گرفت. پلیس نباید به افراد تحت امر خود اجازه ارتکاب اعمال شنیع و جنایتکارانه را بدهد. اما اگر این افراد اراذل و اوباش هستند، نیروی پلیس مسئول حفاظت از محل این لباس باید به دنبال آنها برود. در هر دو مورد، تعقیب و ردیابی آنها بر عهده دادستان و نیروهای نظامی حامل متخلفین است. «اینکه هیچ یک از این افراد تحت تعقیب قرار نگرفته و به افکار عمومی معرفی نشده اند، می تواند به عنوان فقدان اراده پلیس برای تعقیب عاملان این اعمال تلقی شود. در پاسخ به این سوال که آیا گفته می شود متخلفان دست و پنجه نرم می کنند کافی است یا توضیح نحوه برخورد با متخلفان وظیفه نیروی انتظامی است؟ وی گفت: پلیس یک نهاد مردمی است که تکیه گاه آن اعتماد مردم است، بنابراین برای جلوگیری از آسیب به پشتوانه آن، وظیفه دارد در صورت کشف یا شناسایی تخلف، مشکل را به مردم گزارش کند. توسط افسران آن و پیگیری مشکل از دو طریق یکی نظارت و بازرسی از نیروی انتظامی مجری مجازات های داخلی و در مرحله بعد ارائه مجرم یا مجرم به دادگاه نظامی برای تعیین مجازات. تخریب اموال عمومی، تخریب اموال شهروندان، شکنجه و سوء استفاده عمدی آنها، استفاده از الفاظ رکیک علیه شهروندان و ورود اجباری به منازل و سرپناه های مردم به دلیل عمومی بودن آنها و صرف وجود فیلم و تصویر. باید مورد بررسی قرار گیرد، تحقیقات انجام شده است و افسر یا عامل مجرم باید تحت تعقیب قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید