تصمیمات اشتباه برای ساخت پردیس میلیاردی در یاسوج/ قیمتی که می تواند استان را احیا کند; اما چه فایده ای دارد؟ + عکس

ساعت: 14:24
تاریخ انتشار: 1400/10/24
کد خبر: 1800404

پردیس میلیاردی دانشگاه آزاد یاسود با وجود چندین ساختمان اداری لوکس و بزرگ، اکنون به عنوان یک پروژه میلیاردی رها شده و اندوه فراوانی را برای مردم این دیار به همراه داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح زاگرس ، پردیس بزرگ دانشگاه آزاد یاسوج در دهه اخیر آبستن مشکلات عدیده ای شده و اکنون به عنوان پروژه ای میلیاردی بدون کارکرد و کاربری در گوشه کوه یاسوج رها شده است.

پردیس دوم دانشگاه آزاد یاسوج مجموعه ای به ارزش حدود 30 میلیارد تن برای ساخت در سال 1390 و در کوهستان های منطقه سرابتاوه یاسوج ساخته شده است، ساختمان هایی که اکنون برای تکمیل آن به بیش از 130 میلیارد تن نقدینگی نیاز دارند و به گفته کارکنان پردیس آن را اشغال کرده است. 38 جریب زمین یا به عبارتی کوه.

چه کسی پاسخگوی این هزینه های میلیاردی است؟

این پردیس میلیاردی با وجود چندین ساختمان اداری لوکس و بزرگ، اکنون به عنوان پروژه ای میلیاردی رها شده و اندوه زیادی را برای مردم این دیار به همراه داشته است.

پردیس بزرگ دانشگاه آزاد که به اشتباه در خارج از شهر یاسوج قرار گرفت که امروز نه هیچ منفعتی برای استان در حوزه آموزشی به ارمغان آورد و نه توانست به دست پرسنل خود برسد و به عنوان ابرپروژه میلیاردی رها شد.

86d7f6e9 0636 457f 9efd 23659edfcbc1 خبر خاکستری

تصمیمات اشتباه هنگام ساختن پردیس میلیاردر

دانشگاه آزاد یاسود که برای رسیدن به اهداف دانشجویی در پرو بیشترین بهره را از وجود دانشجویان در دهه های 80 و 90 برد، این پردیس را در ورودی شهر یاسود شیراز احداث کرد. بسیاری از دانشگاه های دیگر این اقدام جز صرف هزینه های زیاد و هدر دادن بیت المال ربطی به آن نداشت.

ساخت این پردیس بدون استراتژی و برنامه به گونه ای بود که مسئولان دانشگاه سراسری از جمله رئیس دانشگاه آزاد از ساخت و ساز بدون تقاضا و راهبرد آن انتقاد کردند.

چه زمانی بی برنامگی اولین بار است؟

دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ایران در بازدید از پردیس میلیاردرهای مرکز استان در جمع خبرنگاران گفت: ساخت 60 هزار متر مربع امکانات آموزشی در شرایط سخت تحریم اقتصادی در شهری که ظرفیت موجود است. به دلیل عدم برنامه ریزی کامل نیست

58e7097c 17ee 4698 be63 52501c6bad96 خبر خاکستری

طهرانچی در این بازدید از مسئولان سابق دانشگاه برای ساخت این پروژه انتقاد کرد و گفت: تحقیقات نشان می دهد که پردیس دانشگاه آزاد در یاسوج حتی بیش از نیاز و ظرفیت آموزشی کل استان است و اصلاً نیازی به آن نیست.
وی همچنین به کمبود دانشجو در استان اشاره کرد و گفت: در حالی که بخشی از فضای آموزشی 40 هزار متر مربعی پردیس شماره یک دانشگاه آزاد یاسوج خالی است و با کاهش دانشجویی مواجه است، کارکنان سابق مجتمع بزرگ و طولانی احداث کرده اند. که نتیجه چیزی جز از دست دادن سرمایه ملت و بدبینی نیست.

خیانت به مردم با ساخت پروژه میلیاردی
همچنین دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در بازدید از این پروژه بزرگ چند میلیاردی، رها شدن پردیس دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج را خیانت به مردم و بی تدبیری دانست.

سورنا ستاری در بازدید از پردیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج با تاکید بر اینکه چنین فضاهای مناسبی نباید بلااستفاده بماند، گفت: آمادگی داریم واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی را به این مکان منتقل کنیم.

93c3a5df be6f 4cda aae8 83e2e051dd35 خبر خاکستری

رحیم اکرامی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسود نیز در جمع خبرنگاران گفت: در سال 1387 زمین از طریق منابع طبیعی به صورت اجاره به دانشگاه آزاد اسلامی واگذار شد و در سال 1388 انجام شد و اولین عملیات عمرانی اجرایی در آنجا آغاز شد.

وی ادامه داد: مساحت این سایت بالغ بر 38 هکتار است و حدود 60 هزار مترمکعب از آن در دست ساخت است و حدود 23 هزار مترمکعب از این مجموعه به دانشگاه واگذار شده و مابقی نصف شده است. تمام شد. “

سهل انگاری در حفظ اموال دانشگاه

یاسود آزاد رئیس دانشگاه نیز با انتقاد از بی توجهی به حفظ و نگهداری این محوطه گفت: متاسفانه مدیران قبلی هیچ تلاشی برای حفظ این محوطه انجام نداده اند. برف، گرما و بارندگی در این 8 سال آسیب جدی دیده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج با تاکید بر استفاده سیار از این پردیس، گفت: این مجموعه هم برای صنعت گردشگری علمی و فرهنگی استان و هم برای رشد علمی کشور مفید خواهد بود و معتقدم این مجموعه می تواند و همچنین اشتغال جوانان.

مردم کجا از این پروژه سود می برند؟

حال پاسخ این سوال اینجاست که چرا این پروژه میلیاردی در این شرایط تحریمی با این قیمت میلیاردی ساخته شد و چرا امروز پس از گذشت یک دهه هنوز راکد و بلااستفاده مانده و چیزی جز تخریب و استهلاک آن باقی نمانده است.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید