تصمیم دادگاه تهران: 9 نهاد و مقام آمریکایی باید 312 میلیون و 950 هزار دلار غرامت به خانواده های حوادث تروریستی مجلس و حرم امام بپردازند/ اوباما و بوش از جمله محکومان این پرونده هستند.

تصمیم دادگاه تهران: 9 نهاد و مقام آمریکایی باید 312 میلیون و 950 هزار دلار غرامت به خانواده های حوادث تروریستی مجلس و حرم امام بپردازند/ اوباما و بوش از جمله محکومان این پرونده هستند.

شعبه پنجاه و پنجم دادگاه تهران دولت، برخی نهادها و مقامات آمریکایی را به پرداخت مبلغ 312 میلیون و 950 هزار دلار به عنوان خسارت مادی، معنوی و کیفری به خانواده های حوادث تروریستی مجلس و حرم امام محکوم کرد. (RA).

در بخشی از اقدامات متقابل قانونی علیه دولت آمریکا، در خصوص شکایت برخی از خانواده های شهدا و جانبازان حوادث تروریستی داعش در شورای اسلامی و حرم مطهر امام (ره) علیه دولت، نهادها و مقامات آمریکایی در آن زمان در شعبه پنجاه و پنجم دیوان عدالت تهران به منظور مقابله و جلوگیری از نقض تعهدات بین المللی و رفتار غیرقانونی با حمایت و کمک به گروه تروریستی داعش در انجام اقدامات تروریستی منجر به شهادت و شهادت افراد بی گناه و صدمات جسمی، روحی و مالی وارده به خانواده های آنان پس از طرح دعوی و تشکیل جلسات دادگاه، دولت، برخی نهادها و مقامات آمریکایی را به مبلغ 312 میلیون و 950 هزار دلار به عنوان خسارت مادی، معنوی و کیفری محکوم کرد.

بر اساس رای دادگاه 9 میلیون و 950 هزار دلار بابت خسارت مادی و 104 میلیون دلار بابت خسارات معنوی وارده به خواهان ها منظور شد و معادل 199 میلیون دلار به عنوان خسارت تعزیری تعیین شد.

شاکیان این پرونده خانواده 3 شهید عملیات تروریستی داعش و 6 جانباز این عملیات تروریستی هستند.

متهمان این شکایت 9 فرد و نهاد آمریکایی از جمله دولت آمریکا، باراک اوباما، جورج واکر بوش، تامی فرانکس، سیا، سنتکام، وزارت خزانه داری آمریکا، لاکهید مارتین و گروه امریکن ایرویز هستند.

مبنای حقوقی صلاحیت این دادگاه، قانون قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در دعاوی مدنی علیه دولت های خارجی و آیین نامه اجرایی آن است. لازم به توضیح است دادگاه بدوی پس از دریافت و ثبت درخواست، درخواست و ضمائم را با ترجمه رسمی برای خوانندگان ارسال و به نحو مقتضی ابلاغ کرد.

دلایل شعبه بازپرسی برای انتساب این جنایات به آمریکا از جمله مقامات بلندپایه ای مانند رئیس جمهور سابق آمریکا بر اساس نقش مرکزی و اساسی دولت و مقامات آن کشور در سازماندهی و هدایت گروه های تروریستی از جمله داعش است. ، اخبار و اطلاعات موثق منتشر شده در رسانه های آمریکا و کتاب ها و سخنرانی های مقامات آمریکایی درباره نقش سیا در ایجاد گروه های تروریستی از جمله داعش.

بر اساس این گزارش، دادگاه‌های آمریکا به بهانه‌های مختلف احکامی علیه جمهوری اسلامی ایران صادر کرده و دولت ایران و تعدادی از نهادها و سازمان‌های دولتی را به پرداخت غرامت یا خسارات جزایی محکوم کرده‌اند. در نتیجه، به دلیل نقض مصونیت دولت ایران، دادگاه های ایران به پرونده های مختلفی علیه دولت و مقامات آمریکا رسیدگی کرده و در صدد صدور حکم هستند.

معاون امور بین الملل قوه قضائیه تصریح کرد: رسیدگی قضایی در این پرونده ها جدا از رسیدگی کیفری و سایر اقدامات متقابلی است که ایران در برخورد با این جرایم به آنها متوسل شده یا خواهد کرد.

ساعت 10:30 صبح 26 خرداد 96، چند تن از رزمندگان گروهک تروریستی داعش با حمل سلاح گرم وارد محوطه و ساختمان اداری شورای اسلامی شدند و با تیراندازی به سمت مسئولان و بازدیدکنندگان، موجب شهادت جمعی از هموطنان شدند.

همچنین همزمان با این حمله تروریستی، تعدادی از تروریست‌های داعش با ورود به محوطه بیرونی حرم امام راحل، دست به عملیات انتحاری زدند که در نتیجه این دو حمله تروریستی، 17 نفر از هموطنانمان به هلاکت رسیدند.

دیدگاهتان را بنویسید