تصمیم مضر دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان

تصمیم مضر دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان صنفی کارگری) گفت: متاسفانه افزایش مستمری مستمری بگیران تصویب نشد و تکلیفشان را مشخص نکردند. آنها حتی دلایلی که منجر به عدم تصمیم گیری شده است را بیان نمی کنند تا جامعه کارگری بتواند با مذاکره مشکل را حل کند. در واقع بازنشستگان را در بیم و امید نگه داشتند و این راه خوبی برای برخورد با جامعه ۱۲ یا ۱۳ میلیونی بازنشستگان کارگری کشور نیست.

وی می افزاید: به نظر می رسد این نگرش صرفا فرصتی برای خرید است تا تصمیمی ناعادلانه بگیریم که در گذشته دیده نشده است. ما به این رویکرد اعتراض داریم. دولت نباید بدون تصویب شورای عالی کار زمینه نارضایتی بازنشستگان را فراهم کند. طبق قانون، افزایش حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی ابتدا به تایید مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی می رسد. این مصوبه سپس برای بررسی و تصویب در جلسه هیئت دولت به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه می شود. یعنی هیأت مدیره تأمین اجتماعی افزایش مستمری را متناسب با مصوبات شورای عالی کار تصویب کرده، سازوکارهای اجرای آن دیده شده و برای این کار بودجه ای در نظر گرفته شده است؛ در صورتی که این افزایش مستمری را در دستور کار قرار دهد. دولت تنها تصویب نهایی این مصوبه است. نحوه پرداخت سهم خود از بودجه مصوب برای پیشبرد تصویب را بداند. دولت در امضای مصوبه هیات مدیره تامین اجتماعی و ایجاد نگرانی و سردرگمی بازنشستگان تردید نداشته باشد.

صادقی افزود: از یک طرف افزایش مستمری بازنشستگان را تایید نمی کنند و از سوی دیگر قیمت ها در حال آزادسازی است. دولت نباید اقتصاد و معیشت را تنها بگذارد. اکنون بحث معیشت به حال خود رها شده و تورم متوقف شده و هیچکس جلودار آن نیست. تصمیمات دولت باید به گونه ای باشد که شرایط را بهبود بخشد نه اینکه بدون تصویب افزایش مستمری، این تعلیق و رهاسازی تشدید شود.

دلیل عدم تصویب افزایش حقوق بازنشستگان از سوی دولت
به گزارش ایلنا، رئیس اتحادیه ایثارگران جامعه کارگری با تاکید بر اینکه باید اجازه دهند طبق قانون حقوق بازنشستگان افزایش یابد، تاکید کرد: در صورتی که افزایش مستمری ها به سرعت تصویب نشود و به سازمان مجری ابلاغ نشود، هفته آینده صدای خود را از دولت مخالف حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی بشنویم و برای استیفای حقوق مختلف تلاش خواهیم کرد. راه ها؛ «شاید یکی از آن راه ها حضور در یک اجتماع بزرگ باشد، در مقابل ظلم به بازنشستگان سکوت نمی کنیم.

صادقی ادامه می دهد: کارگران نه نقشی در آزادسازی ارز و حذف ارز ترجیحی داشته اند و نه باعث نابودی اقتصاد شده اند. آنان همواره در خط مقدم نظام ایستاده اند و جان خود را در راه سازندگی و پیشرفت کشور داده اند. اکنون منصفانه نیست که به خاطر این سهل انگاری ها مجازات شویم. به دولت توصیه می کنیم با تصویب افزایش مستمری بازنشستگان اجازه ندهد بین این دسته از کارگران کشور و دولت شکاف ایجاد شود. مستمری بگیران از منابع داخلی تامین اجتماعی حقوق می گیرند و از بودجه دولتی استفاده نمی کنند. دولت برای ایفای تعهدات 40 ساله خود تنها 90 هزار میلیارد تن فولاد را به قانون بودجه اختصاص داده و به صورت سهام در شرکت های مکرر ورشکسته به سازمان پرداخت می کند. ما مجبور شدیم این رفتار را بپذیریم و در عوض انتظار داشته باشیم که تصمیمات به نفع ثروتمندان نباشد. دولت باید در کنار مستمری بگیران و مستمندان باشد.

وی افزود: تخم مرغ یک شبانه از 41 هزار تن به 75 هزار تن افزایش یافت اما افزایش مستمری متوقف شد تا این که این افزایش باری بر دوش بیت المال باشد. اعتراض و انتقاد بازنشستگان این گونه است; توصیه می کنیم لایحه تامین اجتماعی سریعا تصویب و به سازمان مجری بازگردانده شود تا مستمری بگیران آسوده خاطر شوند. بازنشستگان دیگر نمی توانند صبر کنند.

دیدگاهتان را بنویسید