تعطیلی مدارس ضربه بدی به نظام آموزشی وارد کرد/دولت دو اقدام تحسین برانگیز برای بازگشایی مدارس انجام داد


ساعت: 10:59
تاریخ ارسال: 06/10/1401
کد خبر: 1894238

کارشناسی ارشد مطالعات تربیتی در گفتگو با دانا:

کارشناس نظام آموزش و پرورش با اشاره به اقدامات مهم دولت سیزدهم برای بازگشایی مدارس به ضرورت تبیین افت تحصیلی و لزوم جبران خسارت خانواده ها اشاره کرد و گفت: تعطیلی مدارس ضربه بدی به نظام آموزشی وارد کرده است. و حضور در این سال افت تحصیلی را ریشه کن می کند و برمی گردد. باعث شادی مدارس خواهد شد.

میرزاده سخنگوی سابق کمیسیون آموزش و تحقیقات شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار آموزش و پرورش شبکه خبر؛ راه دانا; وی گفت: در سال تحصیلی جدید تمامی نواقصی که از دوران تاج گذاری در افت تحصیلی دانش آموزان رخ داده است جبران می شود و به همین دلیل علاوه بر خود دانش آموزان، خانواده های آنها نیز تلاش می کنند که داشته باشند. تعامل دو طرفه با اولیای مدرسه برای جبران هر چه بیشتر مشکلات پیش آمده در دوران کرونا.



تعطیلی مدارس ضربه بدی به نظام آموزشی وارد کرده است

وی درباره تبعات تعطیلی مدارس گفت: زمانی که رئیس کمیسیون آموزش بودم نامه ای به وزارت آموزش و پرورش نوشتم و نسبت به تعطیلی کامل مدارس اعتراض کردم. من از ابتدا با تعطیلی مدارس به شکلی که تقریباً دو سال طول کشید و مشکلات زیادی برای دانش آموزان ما ایجاد کرد، به شدت مخالف بودم. این تعطیلات ضربه بسیار سنگینی به سیستم آموزشی ما وارد کرد. ضربه ای که تا مدت ها باید با عوارضش دست و پنجه نرم کنیم.


«آموزش مجازی» می تواند مکمل «آموزش حضوری» باشد.

کارشناس ارشد مطالعات تربیتی افزود: در نامه ای که در مجلس حضور داشتم به وزارت آموزش و پرورش نوشتم، یادآور شدم که باید برنامه درسی مدارس را آماده کنیم تا مدارس تعطیل نشوند. آیا در اوج کرونا همه دفاتر را تعطیل کردیم؟ آیا همه کارمندان دولت رفتند و در خانه هایشان نشستند؟ نه، لازمه این بود که امور کشور شروع شود و به هر حال این اتفاق افتاد و این رویه باید در اداره مدارس انجام می شد تا دانش آموزان ما گرفتار مشکلاتی مانند افت تحصیلی نشوند. البته باید توجه داشت که آموزش مجازی می تواند سیستم آموزشی ما را به عنوان مکمل آموزش حضوری متحول کند. بنابراین می توان از شبکه شاد در این راستا استفاده کرد.»


بازگشایی مدارس در سال جاری فضای صمیمی را در مدارس ایجاد می کند

میرزاده یکی از مواردی را که می تواند مانع تعطیلی مدارس شود، بیان می کند. وی گفت: اگر در این مدت به مدیر مدرسه تفویض اختیار می‌کردیم و مدیران به معلمان اعتماد می‌کردند و دست معلمان را باز می‌گذاشتند تا دانش‌آموزان را به گروه‌های مختلف تقسیم کنند، امکان بازگشایی مدارس وجود داشت. یادگیری حضوری؛ مثلاً معلمان بر اساس شناختی که از دانش آموزان داشتند، آنها را به گونه ای تقسیم کردند که دانش آموزانی که فرصت استفاده از برنامه شاد را دارند در خانه بمانند و دانش آموزانی که ضعیف هستند و نیاز به راهنمایی بیشتر معلم دارند. اما معتقدم اگر در این دو سال مدارس باز بود و کلاس ها طبق برنامه ریزی خاصی برگزار می شد، با تنشی که امروز در مدارس شاهد آن هستیم مواجه نمی شدیم. در این شرایط بازگشایی مدارس در سال جاری می تواند این تنش ها را برطرف کند و فضای دوستی را به مدارس بازگرداند.»



تلاش همه برای بازگرداندن شور و امید به مدارس

وی با اشاره به تنش هایی که در سال گذشته پس از تعطیلی مدارس بین دانش آموزان و حتی دانش آموزان و معلمان ایجاد شد، گفت: در سال تحصیلی گذشته که مدارس باز بودند، آمارها نشان از ناسازگاری دانش آموزان با خود و معلمان داشت. گویا دانش آموزان از کلاس و درس بیگانه شده بودند و به دلیل عادت به محیط خانه تحمل کلاس و مدرسه را نداشتند. بنابراین، اگر در پیک دو ساله کرونا کلاس‌ها دایر می‌شد و مدارس به کار خود ادامه می‌دادند و هر دانش‌آموز یکی دو روز در هفته به مدرسه می‌رفت، قطعاً شاهد چنین وضعیتی نبودیم. به هر حال باید تمام تلاش خود را برای رفع آن و بازگرداندن شور و امید به آموزش در مدارس انجام دهیم.»


«افت تحصیلی» یکی از بزرگترین آفت های نظام آموزشی بود

طراح «طرح ممنوعیت تبلیغات در کلاس های خصوصی» در شورای اسلامی در ادامه بحث درباره یکی از مهم ترین معضلاتی که گریبانگیر نظام آموزشی ما با تعطیلی مدارس شده است، گفت: پس از بحث بر سر ناسازگاری دانش آموزان، موضوعی مطرح شد. مشکل تماس گرفت”افت تحصیلیاین یکی از بزرگترین آفت های سیستم آموزشی بوده است که در سیستم آموزشی ما و در همه سطوح ریشه دوانده است. زیرا دانش آموزان پاسخ سوالات را از یکدیگر می گرفتند و برای استاد می فرستادند. در نتیجه افت تحصیلی یکی از بزرگترین آفت های تعطیلات مدارس در دوران کرونا بود. می بینید که در یک روستا یا حتی در شهرهای کوچک که هر کلاس پنج تا 10 دانش آموز داشت، تعطیل می شوند. چه لزومی داشت که این مدارس تعطیل شوند؟ در حالی که بسیاری از این شهرها و روستاها حتی کرونا نداشتند.»


تعطیلی مدارس، حوزه «آموزش و پرورش» را بسته است.

وی توضیح داد: شاید یکی از مهم ترین مسائلی که به اختلافات دامن می زد، عدم ارتباط استاد و شاگرد بود. نباید فراموش کرد که حوزه «آموزش و پرورش» و همچنین حوزه «آموزش و پرورش» بسیار مهم است و این ناهماهنگی ها دقیقاً ناشی از تأثیراتی است که به دلیل تعطیلی مدارس و سکوت حوزه بر دانش آموزان وارد شده است. آموزش و پرورش که امیدواریم انشاءالله اجازه داده شود.


دو اقدام تحسین برانگیز دولت سیزدهم برای بازگشایی مدارس

میرزاده به نقطه قوتی در بازگشایی مدارس اشاره کرد و گفت: با این حال دو اقدام مهم دولت سیزدهم که به سیستم آموزش و پرورش رسید این بود که اولاً متوجه بدتر شدن وضعیت شد و با وجود اعتراضات فراوان به بازگشایی مدارس. مدارس، جسورانه تصمیم گرفت و برای بازگشایی مدارس تلاش کرد و ثانیاً به محض روی کار آمدن شرایط را برای واکسیناسیون عمومی جامعه مهیا کرد. این دو اقدام مهم زمینه را برای بازگشایی مدارس و شرایط حضور دانش آموزان در سال تحصیلی 1402-1401 فراهم کرد.


افت تحصیلی مانعی برای پیشرفت و دستاوردهای علمی بین المللی است

وی افزود: اما مقوله افت تحصیلی و خطراتی که این آفت برای دانش آموزان دارد باید به درستی برای خانواده ها تبیین شود. زیرا دانش آموزان سرمایه اصلی نظام آموزشی ما هستند و اگر شور و شوق تحصیلی آنها از بین برود نه تنها سرنوشت آنها از بین می رود، بلکه ناخودآگاه موفقیت هایی که در عرصه های علمی مانند المپیادهای جهانی داریم از بین می رود. به تدریج تحت الشعاع قرار می گیرند و این هدف نهایی دشمنان ماست تا شاهد روزی باشیم که دانش آموزان ما نتوانند در المپیادهای علمی بدرخشند. اما تبیین افت تحصیلی و لزوم جبران خانواده ها در سال تحصیلی جدید یکی از خواسته ها و نیازهای مهمی است که باید قبل از شروع مدارس برطرف شود.


ادامه مطلب؛

چرا برخی از والدین از بازگشایی مدارس مصون هستند؟/ برخی از والدین مسئول عقب ماندگی فرزندانشان هستند. سیستم آموزشی وجود ندارد!

“بازگشایی مدارس”؛ جبران عقب ماندگی یا حاضر به خطر مرگ!؟/ یادگیری فعلی با حل مشکلات حاصل می شود نه با صدور بخشنامه!

بازگشایی مدارس؛ امکان پخش بدنه و نمایش / هزینه سرویس برخی از مدارس شهر تهران معادل شهریه می باشد. در دوران کرونا!

دیدگاهتان را بنویسید