تعیین تعاریف طرح های انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق های بازنشستگی

تعیین تعاریف طرح های انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق های بازنشستگی

نمایندگان در جلسه علنی امروز شورای اسلامی در جریان بررسی دومین گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح انتقال سوابق بیمه ای یا مستمری بین صندوق های بازنشستگی با اصل ماده (1) با 180 رای موافق، یک رای مخالف و 4 رای موافق. از 232 نماینده حاضر در جلسه ممتنع شد.

همچنین در ادامه بررسی جزئیات این ماده، نمایندگان با پیشنهادات سید شمس الدین حسینی مبنی بر اصلاح ماده (1) موافقت کردند.

در ماده 1 این طرح، تعاریف و اصطلاحات قید شده است:

الف- صندوق بازنشستگی: کلیه سازمان ها و صندوق های بیمه ای فعال در حوزه تامین اجتماعی دولتی و غیردولتی اعم از دولتی، غیردولتی و خصوصی و…

ب- بیمه شده: شخصی است که در قوانین و مقررات جاری هر صندوق بازنشستگی مشترک صندوق محسوب می شود و با پرداخت حق بیمه قادر به برخورداری از حقوق و مزایای قانونی می باشد.

ج- سابقه بیمه ای: مدتی که بیمه شده در هر یک از صندوق های بازنشستگی عضویت داشته و طبق مقررات صندوق مربوطه حق بیمه پرداخت کرده است.

ت- مستمری استحقاقی: وجوهی است که در صورت بازنشستگی یا از کارافتادگی به بیمه شده و در صورت فوت وی به بازماندگان واجد شرایط طبق سنوات پرداخت قابل بیمه، طبق ضوابط جاری هر صندوق بازنشستگی پرداخت می شود.

د- مستمری تجمیعی: وجوهی است که براساس احکام این قانون بر اساس جمع بندی پرونده های بیمه ای برای برقراری مستمری به نسبت مدت بیمه (سال های پرداخت حق بیمه) به بیمه شده یا بازماندگان واجد شرایط وی پرداخت می شود. در هر یک از صندوق های بازنشستگی

ج- صندوق بازنشستگی اصلی: صندوق بیمه ای است که بیمه شده قبلاً طبق قوانین و مقررات مربوط در آن عضویت داشته است.

ج- صندوق بازنشستگی هدف: صندوقی است که بیمه شده در زمان ارائه درخواست عضو فعال آن بوده و قصد دارد پرونده بیمه خود را از صندوق مبدا به این صندوق انتقال دهد.

در ادامه بررسی ماده (1)، سید شمس الدین حسینی در پیشنهادی برای الحاق به این ماده گفت: در اینجا آمده است که پیوند فرد و سازمان قطع می شود و این در حالی است که به جای سازمان، کارفرما باید به عنوان واژه های دیگر از جمله بیمه گر و بیمه شده نیز تعریف شود، در غیر این صورت مشکل ایجاد می شود، بنابراین پیشنهاد می شود کارفرما را به عنوان کارفرما اعم از دستگاه های اجرایی یا اشخاص حقوقی غیردولتی که بیمه شده برای آنها کار کرده یا در حال کار است”.

دیدگاهتان را بنویسید