تفاوت معنی دار قیمت مسکن در یاسوج با داده های مرکز آمار


ساعت: 10:16
تاریخ ارسال: 04/11/1401
کد خبر: 1880100

در هفته‌های اخیر، داده‌های مرکز آمار ایران، شهر یاسوج را ارزان‌ترین شهر به دلیل قیمت پایین مسکن معرفی کرده است، اما آمار اعلام‌شده با واقعیت‌های موجود انتقادات متفاوتی را به دنبال داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح زاگرس ، در هفته های اخیر مرکز آمار ایران قیمت مسکن و زمین را در بهار 1400 اعلام کرد، قیمتی که از آن به عنوان گران ترین و ارزان ترین شهرهای ایران یاد می شد. طبق آمار تهران با قیمت مسکن حدود 32 میلیون و 560 هزار تومان گران ترین شهر ایران و شهر یاسوج با متری کمتر از 2 میلیون تومان پایتخت طبیعی ایران اعلام شد. ، یعنی یاسوج با قیمت هر مترمربع یک میلیون و 878 هزار تومان ارزان‌ترین شهر در حوزه قیمت مسکن است.

اعلام آمار قیمت مسکن در شهر یاسوج در شرایطی اعلام می شود که تفاوت قیمت اعلامی با واقعیت های موجود دور از واقعیت است و بر این اساس در مناطق مختلف شهر یاسوج قیمت مسکن و زمین متفاوت است، یعنی در برخی نقاط شهر یاسوج هر متر زمین تا 13 میلیون تومان خرید و فروش می شود و خرید مسکن با این قیمت برای افراد متوسط ​​و کم درآمد جامعه امکان پذیر نیست.

در مناطق کمتر توسعه‌یافته شهر یاسوج که برخی امکانات زیربنایی مانند آسفالت معابر و محدوده ساختمان مشخص نشده است، قیمت مسکن حتی تا 5 میلیون تومان نیز قابل خرید و فروش است.

قیمت اعلامی مرکز آمار ایران حتی در حاشیه شهر یاسوج هم اعمال نمی شود، بنابراین در این مناطق حاشیه ای قیمت هر متر زمین بالای 3 میلیون و 500 هزار تومان است.

به گفته برخی منابع موثق، قیمت زیر 2 میلیون تومان در شهر یاسوج که به عنوان ارزان ترین شهر یاسوج درج شده است، نمی تواند معتبر باشد، زیرا هزینه مسکن حتی در روستاهای دورافتاده مناطق حاشیه ای یاسوج بیشتر است. بیش از 1 میلیون و 700 هزار تومان.

زمانی که آمار ذکر شده مرکز آمار ایران اعلام می کند که یاسوج ارزان ترین شهر است، اما واقعیت های واقعی با آمار اعلام شده فاصله دارد، این موضوع اثرات منفی مختلفی خواهد داشت که گواه مهاجرت بی رویه ساکنان استان های جنوبی خواهد بود. کشور به یاسوج و مشکلاتی از جمله افزایش ترافیک، مشکلات ایاب و ذهاب، ناتوانی در ارائه خدمات به شهروندان و افزایش آسیب های اجتماعی را به همراه خواهد داشت.

لازم به ذکر است پیشتر یکی از مسئولان استانی با انتقاد از آمار اعلام شده از نرخ تورم کشور که رتبه کهگیلویه و بویراحمد را اولین نرخ تورم دانسته بود گفت: این خبر کاملا کذب است و اینکه کهگیلویه و بویراحمد از نظر تورم در رتبه پانزدهم کشور قرار دارند.

لازم به ذکر است که آمار اعلام شده قیمت مسکن در شهر یاسوج که تفاوت قابل توجهی با داده های مرکز آمار دارد باید مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود این آمار بر اساس چه منابع و شاخص هایی در چنین شرایطی اعلام شده است. به گونه ای که صحت نقد موردی در بخش های مختلف مطرح شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید