تقاضای سرمایه گذار برای احداث کشتارگاه صنعتی/ ضرورت ساماندهی مجتمع های دامپروری در استان

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرترک، حمید رمضانی مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی در نشست خبری گفت: در خراسان شمالی جمعیت دام سبک و سنگین 2 میلیون و 300 هزار دام است که سه درصد جمعیت دام کشور را تشکیل می دهد.

رمضانی گفت: در خراسان شمالی تعداد کشتارگاه های صنعتی در حوزه دامپروری دو کشتارگاه است که در شهرستان های بجنورد و اسفراین واقع شده اند و در شش شهرستان دیگر نیز کشتارگاه های سنتی فعال است.

وی همچنین بر لزوم لغو کشتارگاه های سنتی و احداث کشتارگاه های صنعتی در استان تاکید کرد و گفت: سرمایه گذاران برای احداث کشتارگاه های صنعتی در حوزه دامپروری در شهرستان های مانه، سملگان و شیروان اعلام آمادگی کرده اند.

این مسئول در بخشی دیگر از سخنان خود به ذبح دام سبک و سنگین در استان اشاره کرد و اعلام کرد: در 11 ماهه امسال 105 هزار راس دام و در سال گذشته 72 هزار راس دام ذبح شده است.

وی افزود: کشتار دام استان در 11 ماهه امسال نسبت به سال گذشته حدود 47 درصد افزایش داشته است.

رمضانی اجرای طرح خرید تضمینی دام و همچنین متعادل سازی جمعیت دام توسط چوپانان استان را از دلایل افزایش کشتار دام در سال جاری عنوان کرد.

وی افزود: در 11 ماهه امسال 725 هزار راس دام زنده با پروانه و گواهی بهداشتی از استان خارج شده اند و این در حالی است که در سال گذشته 550 هزار راس دام زنده از استان خارج شده اند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی افزود: در 11 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خروج دام زنده از استان 31 درصد افزایش داشته است.

وی یادآور شد: در 11 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خروج دام زنده بدون مجوز از استان به شدت کاهش یافته است.

رمضانی یکی از دلایل این امر را افزایش تعداد گشت های نظارت و بازرسی از مبادی استان عنوان کرد.

وی افزود: در 11 ماهه امسال 10 هزار تن گوشت قرمز کشتار شده از استان به بازارهای هدف ارسال شد.

این مسئول در خاتمه در پاسخ به گلایه مردمی مبنی بر وضعیت نامناسب بهداشت و نگهداری مجتمع دامپروری منطقه ینگه قلعه بجنورد گفت: اداره کل دامپزشکی استان نیز از این مشکل گلایه دارد.

وی گفت: مجتمع های دامپروری استان باید زیرساخت هایی داشته باشند که ندارند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی همچنین با اشاره به اینکه هنگام پرورش دام در این مجتمع ها باید شاخص های بهداشتی رعایت شود، افزود: در این مجتمع ها فقط باید یک نوع دام نگهداری شود در حالی که در این مجتمع های دامپروری (البته با به استثنای مجتمع دامپروری قرلاق، حیوانات سبک و سنگین در کنار هم نگهداری می شوند و این حیوانات تحت تأثیر عوامل بیماری زا قرار می گیرند.

وی گفت: اتحادیه ها در این مجتمع ها باید مدیریت شوند.

رمضانی افزود: برای ساماندهی وضعیت این مجتمع های دامپروری باید انسجام قوی بین دستگاه ها و توزیع امکانات وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید