تمام مطالب قانونی که جنایت «رکنا» را تایید می کند/ تنها یکی از 5 جرم برای توقیف این پایگاه خبری کافی بود!


ساعت: 16:49
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۲۰
کد خبر: 1807420

کارشناس ارشد حقوق جزا معتقد است که آثار نمایش نادرست تصاویر مغایر با آرامش بسیار زیاد است و تا مدت ها در روح و روان باقی می ماند، به ویژه اینکه در حال حاضر ابزارهای اجتماعی زیادی وجود دارد و کودکان و نوجوانان ما به آن دسترسی دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ آژانس Rockna به دلیل پوشش حوادثی که آرامش جامعه را برهم زد و افکار عمومی را جریحه دار کرد و چندین جنایت دیگر ممنوع شد.

برای بررسی دلایل این حادثه به سراغ محدث احمد یوسفی کارشناس ارشد حقوق جزا رفتیم. متن کامل این مصاحبه را در ادامه می خوانید.


* آیا مصادیق جنایت در تصرف سایت خبری رکنا وجود داشت؟

با توجه به اتفاقات اخیر و اقدام خبرگزاری رکنا برای پخش تصاویر و فیلم های جنایت هولناک اهواز چند جنایت مشهود وجود دارد که مهم ترین آنها جریحه دار کردن افکار عمومی است که پیامدهای بسیار زیانباری برای افکار عمومی دارد. روان افراد با یک متخصص صحبت کنید. در بحث جریحه دار کردن افکار عمومی، درست است که شاکی خصوصی وجود ندارد، اما دادستان می تواند به استناد ماده 746 قانون جرایم رایانه ای وارد پرونده شود و با متخلف برخورد کند. این مقاله به این موضوع اشاره دارد که شمارش و مشاهده انتشار هر فیلم در فضای مجازی با عناوین خشونت علیه کودکان، همسر آزاری، سایر خشونت‌ها، خشونت علیه حیوانات و سایر مواردی که موجب نگرانی عمومی و افکار عمومی می‌شود، مشمول این قانون می‌باشد. آیین دادرسی کیفری کامپیوتری شده و با مجرم رفتار مناسبی خواهد شد. البته شایان ذکر است که انتشار مجدد فیلم و تصاویر منتشر شده نیز پیگرد قانونی دارد.

درست است که کار در واحد حوادث هر خبرگزاری اجباری است، اما متولی و متولی این موضوع باید هوشیار باشند و بدانند چگونه اخبار را منتشر کنند تا افکار عمومی جریحه دار نشود. البته قانون این موارد را کاملا جدی گرفته است و حتی ماده 698 قانون مجازات اسلامی نیز حکایت از نگرانی افکار عمومی دارد.


74449a51 b188 4fd7 80b5 d7c5c225229c خبر خاکستری


* آیا این مشکل منجر به منع قانونی شد؟

همین یک جنایت برای توقیف این نشریه کافی است، زیرا آثار منفی آن زیاد است و تا مدت ها در ذهن باقی می ماند، به خصوص که در حال حاضر ابزارهای اجتماعی زیادی وجود دارد و کودکان و نوجوانان ما به آن دسترسی دارند.

قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب 1399 به پلیس و سایر نهادها اجازه می دهد در موارد آزار و اذیت کودکان و نوجوانان و همچنین کودکان و نوجوانان مداخله و اقدامات عملی انجام دهند.

در خصوص عفت عمومی قانونگذار در ماده 638 قانون مجازات اسلامی مقرر داشته است: «عفت محکوم است».

برخورد قاطع با چنین مواردی از تکرار چنین حوادثی جلوگیری می کند و مردم شروع به ارسال این عکس ها و فیلم ها نمی کنند. البته باید برخورد قاطع با مدیر مسئول این خبر صورت گیرد.


c6d35eef 9cf0 496d aae6 09d6bf8d74af خبر خاکستری


* یکی دیگر از جرایمی که مطرح می شود استفاده ابزاری از زنان برای جلب افکار عمومی است، نظر قانونگذار در این زمینه چیست؟

با توجه به پخش چند عکس از زنان در گزارش های بنده، قبل از پرداختن به قانون این جنایت، به یاد دارم که حضرت آیت الله خامنه ای در بازدید از نمایشگاه کتاب در بهار 1377 از ابزاری برای عکاسی از زنان این کتابفروش گفت: برخی فضاها را نباید تحت تأثیر قرار داد. شما کارگزار اسلام و جمهوری اسلامی هستید. بلند نشو اگر کتابی به خواننده و مخاطبش آسیب می‌زند، باید جلوی آن گرفته شود. در همان کشورهای غربی که با وقاحت آزادی بیان خود را بیان می‌کنند، محدودیت‌هایی برای چاپ و انتشار وجود دارد که اگر بیشتر از ما نباشد، کمتر از ما نیست. این جملات به خوبی نشان می دهد که هیچ رسانه ای حق ندارد در هر موضوعی از زنان استفاده ابزاری کند و بالعکس.

یک پرونده حقوقی در این زمینه به شما تقدیم می کنم که البته نشانه کرامت زن در جمهوری اسلامی ایران است. اینطور نیست. در بند 10 ماده 6 قانون مطبوعات مصوب 1379، استفاده از افراد (اعم از زن و مرد) در تصویر و محتوا، تحقیر و توهین به زنان، تبلیغات و تجملات نامشروع و غیرقانونی تجاوز به حریم خصوصی، خانواده و نادیده گرفتن. حیثیت زن معلوم و در قانون مطبوعات ممنوع است.

همانطور که اشاره کردم این موارد باید جدی گرفته شود و نهادهای نظارتی باید فعالیت خود را در فضای مجازی افزایش دهند تا دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم و قانون برای رسیدگی به این موارد شفاف است. البته گاهی اوقات خود ما هستیم که چنین مواردی را توجیه می کنیم و با انتشار و ارسال آن به دیگران آسیب بیشتری به جامعه وارد می کنیم، اما باز هم بحث تنبیه فرد یا خبرگزاریی است که فیلم یا تصاویری آسیب زا می سازد. افکار عمومی نیز کاهش نمی یابد.


* خیلی ممنون، اگر حرفی برای جمع بندی هست بفرمایید.

در آخر باید اشاره کنم که کادر قضایی ما باید بدون توجه به اختلافات جناحی و سیاسی این موارد را در قانون و عدالت حل و فصل کنند تا مردم نیز بدانند که در همه موارد عدالت برقرار است.


* بسیار عالی، بسیار متشکرم

لطفا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید