تنفس هوای «ناسالم» برای گروه های حساس در مناطق پرتردد تهران

تنفس هوای «ناسالم» برای گروه های حساس در مناطق پرتردد تهران

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین کیفیت هوای پایتخت هم اکنون (22 فروردین) در وضعیت «قابل قبول» قرار دارد، اما کاهش سرعت باد و افزایش ترافیک وضعیت نابسامان را برای گروه‌های حساس به همراه خواهد داشت. در اکثر مناطق با ترافیک بالا

پیش‌بینی‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد کاهش سرعت وزش باد و افزایش ترافیک تا صبح روز سه‌شنبه (۲۲ فروردین) باعث افزایش غلظت آلاینده‌ها و ایجاد وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس در بیشتر مناطق پرترافیک می‌شود. افزایش سرعت باد در طول روز پراکندگی آلاینده ها را تسهیل می کند.

افزایش ناپایداری جوی و احتمال رگبار پراکنده همراه با وزش باد شدید تا ساعات پایانی روز سه شنبه باعث کاهش غلظت ذرات معلق و ایجاد شرایط قابل قبول در اکثر مناطق می شود.

با توجه به کاهش نسبی سرعت باد تا بامداد چهارشنبه (3 فروردین) و افزایش تردد وسایل نقلیه، غلظت آلاینده‌ها افزایش می‌یابد و کاهش کیفیت هوا در برخی نقاط پرتردد پیش‌بینی می‌شود.

ناپایداری جوی در طول روز و وزش باد نسبتا شدید در زمان های مختلف شرایط مناسبی را برای پراکندگی آلاینده ها ایجاد می کند.

افزایش سرعت وزش باد تا اواخر وقت چهارشنبه همراه با رگبار باعث کاهش غلظت ذرات معلق و ایجاد شرایط قابل قبول در بیشتر مناطق می شود.

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین شاخص آلایندگی «ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون» ۹۵ و در شرایط قابل قبولی قرار دارد. همچنین شاخص آلودگی هوای پایتخت طی 24 ساعت گذشته «ذرات معلق زیر 2.5 میکرون» با میانگین 87 است و کیفیت هوای پایتخت در شرایط قابل قبولی قرار داشت.

لازم به ذکر است کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم می شود که بر اساس آن از 0 تا 50 در محدوده هوای پاک، از 51 تا 100 هوا قابل قبول، سالم یا متوسط ​​و از 101 تعیین می شود. تا 150 هوای ناسالم برای گروه های حساس. در محدوده 151 تا 200 هوا در محدوده ناسالم برای همه گروه ها و در محدوده 201 تا 300 هوا در محدوده بسیار ناسالم قرار دارد. بر اساس این طبقه بندی، شرایط کیفی هوا در محدوده 301 تا 500 خطرناک است.

دیدگاهتان را بنویسید