توافقنامه نجات زمین گلاسکو

پس از خروج از اتحادیه اروپا، نخست وزیر بریتانیا که عذرخواهی می کند تا نشان دهد این کشور “جهانی” است، در کنفرانس آب و هوای گلاسکو حساب ویژه ای باز کرد و امیدوار بود به توافقی بهتر با ضمانت اجرایی قوی تر، نسبت به پیروزی در اجلاس سران پاریس. ابراز امیدواری کرد که اجلاس گلاسکو آغازی برای پایان تغییرات آب و هوایی در آینده باشد.

کشورهای سراسر جهان شنبه شب به توافق جدیدی دست یافتند که هدف آن کاهش مصرف زغال سنگ به عنوان بدترین عامل تولید گازهای گلخانه ای است. این توافق همچنین کاهش سریعتر انتشار آلاینده ها را ارائه می کند و قول کمک های مالی بیشتری را به کشورهای در حال توسعه برای سازگاری با اثرات تغییرات آب و هوایی می دهد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داد که فاجعه آب و هوایی علیرغم توافق همچنان ادامه دارد. وی در بیانیه ای گفت: کنفرانس جهانی آب و هوا با گام های خوشایند رو به جلو به پایان رسید، اما این کافی نبود.

دبیرکل سازمان ملل متحد در صفحه رسمی خود در توییتر نوشت: نتیجه بیست و ششمین اجلاس آب و هوا، مصالحه ای است که منعکس کننده منافع، تضادها و وضعیت اراده سیاسی در جهان امروز است. وی با اشاره به اینکه این اقدامات کافی نیست، تاکید کرد: زمان انتقال به وضعیت اضطراری فرا رسیده است. نبرد برای آب و هوا، نبرد برای زندگی ماست و این نبرد باید برنده شود.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز اذعان کرد که هیچ پیشرفتی در مورد توافق گلاسکو حاصل نشده است، مگر آنچه قبلاً توافق شده بود. او گفت: “هیچ زمانی برای استراحت وجود نخواهد داشت و کار سختی در پیش است.”

ایران همچنین گفته است که از متن توافق برای پایان دادن به یارانه سوخت های فسیلی ناراضی است و از موضع هند در این زمینه حمایت می کند. پیش از این، وزیر محیط زیست هند گفت که دستیابی به اجماع در مورد پایان دادن به یارانه سوخت های فسیلی دشوار است و سوخت های فسیلی به بخش هایی از جهان اجازه می دهد تا به ثروت و استاندارد بالای زندگی دست یابند.

بر اساس تحقیقات اخیر، علیرغم وعده های داده شده در اجلاس گلاسکو، جهان تا رسیدن به اهداف محدودسازی گرمایش جهانی فاصله زیادی دارد. بر اساس تحقیقات، دمای کره زمین تا 2.4 درجه سانتیگراد در حال افزایش است که فراتر از 1.5 درجه ای است که کشورها متعهد شده اند.

الوک شارما، رئیس اجلاس امسال، به خبرنگاران گفت که از نتیجه مذاکرات ناراضی است، اما توافق حاصل شده باید به طور کلی حفظ شود.

دیدگاهتان را بنویسید