قله گلاسکو و وعده های رنگارنگ و لعاب; رسیدن به هدف «کربن صفر» به این زودی ممکن نیست!

قله گلاسکو و وعده های رنگارنگ و لعاب;  به هدف رسیدن

روز جدید خشکسالی های پی در پی، آتش سوزی های دسته جمعی، انقراض گونه های گیاهی و جانوری، بالا آمدن آب دریاها و اقیانوس ها به دلیل ذوب شدن یخ های قطبی در سال های اخیر و در زمستان های برفی خانه های مسافر در جهان رایج بوده است. برف روبی از پشت بام خانه ها برای مدتی خنده بر لبان همه به خصوص کودکان می نشیند، اما دیگر نه خبری از این هیجان است، نه خبری از این برف های سفید و بالا آمدن، چه شد؟ چرا دنیای ما تغییر کرده است؟

اجلاس گلاسکو در 31 اکتبر در گلاسکو اسکاتلند با حضور نمایندگانی از 200 کشور جهان برای برگزاری مذاکرات دیپلماتیک در مورد مقابله با گرمایش زمین آغاز شد. در این جلسه شرکت کنید.

اویل پرایس در نشست تغییرات آب و هوایی گلاسکو نوشت: خشکسالی های پی در پی، آتش سوزی های گسترده، انقراض گیاهان و حیوانات، بالا آمدن آب دریاها و اقیانوس ها به دلیل ذوب شدن یخ های قطبی در جهان در سال های اخیر رایج بوده است. زمستان های برفی در مهمانسراها بود و برف روبی از پشت بام خانه ها مدتی خنده را بر لبان همه جا انداخت اما دیگر نه خبری از این هیجان و شادی بود و نه از این برف سفید و زنده. . فایده نداره، چی شد؟ چرا دنیای ما تغییر کرده است؟

دانشمندان معتقدند که علت آن تغییرات آب و هوایی است که نتیجه سوزاندن نفت، گاز، زغال سنگ و توسعه صنعت و شهرنشینی است که آب و هوای جهان را بدتر کرده است.

یکی از نکات کلیدی این معاهده محدود کردن میانگین افزایش دمای جو زمین به کمتر از دو درجه سانتیگراد و عمدتاً حفظ دمای 1.5 درجه سانتیگراد تا پایان قرن جاری است در غیر این صورت میانگین دمای زمین جو نسبت به دوران ماقبل صنعتی به بیش از سه درجه سانتیگراد خواهد رسید.

یکی از اهداف مهم این موافقتنامه اجرای پروژه های توقف انتشار گازهای گلخانه ای در کشورها در اسرع وقت و اجرای برنامه هایی برای نهایی کردن تعادل بین میزان انتشار گازهای گلخانه ای و استفاده مجدد از آنها در سال 2050 است. سپس میزان انتشار گازهای گلخانه ای به تدریج مونوکسید کربن را به صفر کاهش دهید.

کشورها، به ویژه کشورهای توسعه یافته، سال ها قول کاهش گازهای گلخانه ای از جمله کربن را داده اند، اما تحولات چند سال گذشته نشان داده است که چنین وعده ای دست نیافتنی به نظر می رسد، زیرا بحران انرژی اخیر اروپا و حتی بحران برق چین، کارشناسان را به این باور رسانده است. راهی جز استفاده از زغال سنگ و گاز نیست، زیرا استفاده از منابع انرژی جایگزین به اندازه ایالات متحده که رئیس جمهور آن قول داده است برای اقتصاد هزینه داشته باشد. کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2050. اخیراً مجوز اکتشاف نفت در مناطق شمالی خود را صادر کرده است.

گفته می شود، اجلاس گلاسکو و وعده های رنگارنگ و لعاب آن چیزی جز همان وعده نخواهد بود و جهان دیگر قادر به رسیدن به اهداف کربن صفر نیست.

دیدگاهتان را بنویسید