توافق ایران و آمریکا بر سر برجام الان یا 6 سال بعد؟ | پنجره توافق بسته می شود

توافق ایران و آمریکا بر سر برجام  الان یا 6 سال بعد؟  |  پنجره توافق بسته می شود

روز جدید : روایات متفاوت مقامات ایرانی و آمریکایی درباره مذاکرات دو روزه دوحه با اظهارات هشدارآمیز مقامات اروپایی مبنی بر محو شدن احتمال توافق همراه شد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در دیدار با یایر لاپید، نخست وزیر موقت جدید اسرائیل، گفت: ایران کشوری است که آمادگی پذیرش توافق روی میز را ندارد، اما آنها به تلاش خود ادامه خواهند داد.

تقابل قالیباف و رئیسی در انتخابات 1404 آیا پرونده سیاسی بر قالیبافی سنگینی می کند؟

مکرون در پنجم ژوئیه هنگام پذیرایی از لاپید در کاخ الیزه گفت: «ایران همچنان از استفاده از فرصتی که برای دستیابی به یک توافق خوب به او داده شده است خودداری می‌کند». ما به تلاش خود برای دستیابی به این هدف در هماهنگی نزدیک با شرکای خود ادامه خواهیم داد.”

اکنون برای رسیدن به توافق به یک راه حل نیاز است

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت که در 5 ژوئیه با حسین امیرعبدلاخیان، وزیر امور خارجه ایران تماس گرفت و هشدار داد که پنجره احیای برجام به زودی بسته می شود.

بورل در 5 ژوئیه در توییتی نوشت: «اگر می‌خواهیم توافقی انجام دهیم، اکنون تصمیم‌گیری لازم است. این هنوز ممکن است، اما فضای سیاسی برای احیای برجام ممکن است به زودی محدود شود.”

از سوی دیگر، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت که ایران در هفته‌ها و ماه‌های اخیر بارها خواسته‌های بیش از حدی را مطرح کرده است که فراتر از محدودیت‌های توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است.

ظریف: یکی از آشنایان به من گفت که فایل صوتی لو رفته است، امیدواریم منتشر نشود

وی بدون اشاره به فقدان اراده سیاسی کاخ سفید برای مقابله با مخالفان توافق در واشنگتن، گفت که خواسته های جدید نشان دهنده عدم جدیت تهران است.

دور بعدی مذاکرات در حال حاضر در دستور کار نیست

لارا روزن، روزنامه‌نگار آمریکایی که مذاکرات از سرگیری برجام را از طریق منابع مختلف رسمی و غیررسمی دنبال می‌کند، در حساب کاربری خود گزارش داد: مذاکرات غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن با هدف شکستن بن‌بست در مورد چگونگی نجات توافق هسته‌ای 2015 ایران انجام شد. در دوحه قطر بدون پیشرفت مورد انتظار به پایان رسید.

علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران و معاون وزیر امور خارجه که در راس هیئت ایران در مذاکرات 28 تا 29 ژوئن در دوحه حضور دارد، گفت که او و انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات ایران، درباره دیدار با ایران گفت‌وگو کردند. امکان بعدی تماس است. به گزارش خبرنگار ایرانی عباس اصلانی، باقری روز 12 تیر گفت: زمان و مکان دور بعدی مذاکرات در حال نهایی شدن است.

با این حال، خانم روزن نوشت: “یکی از مقامات اروپایی به من گفت که چنین ملاقاتی وجود ندارد.”

این دیپلمات اروپایی در 5 ژوئیه گفت: «ایرانی ها این موضوع را مطرح می کنند. اما این در دستور کار نیست.”

همچنین ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که در حال حاضر دور دیگری از مذاکرات با ایران برنامه ریزی نشده است.
اتلاف وقت

در تحولی دیگر، راب مالی، نماینده آمریکا در امور ایران، به NPR گفت: «به نظر می‌رسد که ایرانی‌ها در این مرحله در موقعیتی نیستند که بتوانند پاسخی ارائه دهند».

رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران در مصاحبه با NPR گفت: «ایالات متحده از اینکه تصمیم‌گیرندگان در ایران هنوز نتوانسته‌اند به یک اجماع داخلی در مورد اینکه آیا می‌خواهند به برجام بازگردند یا خیر، قدردانی می‌کند.

اظهارات وی پس از آن بیان شد که مقامات آمریکایی و اروپایی گفتند ایران در مذاکرات غیرمستقیم هفته گذشته با میانجیگری اتحادیه اروپا در دوحه، خواسته های جدید و گسترده ای را اضافه کرده است.

راب مالی، نماینده ایالات متحده در ایران در مصاحبه ای با استیو اینسکیپ از NPR که در 5 ژوئیه پخش شد، گفت: «در حال حاضر، ارزیابی ما این است که آنها هنوز آن تصمیم اساسی را نگرفته اند، چه علاقه داشته باشند یا نه. آنها باید دیر یا زود تصمیم بگیرند زیرا در مقطعی این معامله به یک معامله منقضی شده تبدیل می شود.»

مالی گفت، در مذاکرات هفته گذشته در دوحه، مذاکره کنندگان اتحادیه اروپا “چارچوب بسیار دقیقی را برای آنچه که به نظر آنها یک نتیجه عادلانه است، روی میز گذاشتند.” ما گفته ایم که آماده انجام این توافق هستیم. کشوری که هنوز بله نگفته ایران است.

مالی گفت: ما منتظریم ببینیم ایران می تواند به خط پایان برسد یا خیر. بنابراین… کشوری که الان باید پاسخگو باشد ایران است. اگر آنها برای انجام این کار آماده نبودند، مشخص نیست که چرا آنها آماده رفتن به دوحه بودند.

مالی، در مصاحبه با NPR، نشست دوحه را یک “فرصت از دست رفته” توصیف کرد و گفت: “اتحادیه اروپا می خواست حداقل تلاش بیشتری کند و بنابراین هر دو هیئت را به دوحه دعوت کرد. برای دیدار با آنها، به این امید که ایرانی ها برای رسیدن به بله، تمایل نشان دهند. اما به نظر نمی رسد در این مرحله پاسخی بدهند.»

وی افزود: پس… بیش از یک فرصت تلف شده بود.
هنوز احتمال توافق وجود دارد

مالی به NPR گفت: «هنوز زمان برای حل این مشکل وجود دارد. هنوز زمان برای بازگشت به توافقی که جواب داد وجود دارد. امیدواریم ایران این راه را انتخاب کند. این راهی است که ما به آن متعهد هستیم.”

دودلی ایران در آستانه انتخابات آمریکا

سینا عضدی، تحلیلگر روابط بین الملل و عضو ارشد شورای آتلانتیک گفت: جمهوری اسلامی ایران در تصمیم گیری های کلان سیاست خارجی به نوعی مشکل مزمن دارد، مشکلی که به نظر می رسد با تثبیت قدرت حل نشده باشد. محافظه کاران ایرانی از زمان انتخاب ابراهیم رئیسی در سال گذشته.

عضدی گفت که او معتقد است در حالی که رژیم ایران تصمیم گرفته است که برجام را می‌خواهد، اما با نزدیک شدن به چرخه انتخابات آمریکا، برخی از رهبران ایران معتقدند که بازگشت ایران به معافیت‌های تحریمی توافق می‌تواند خطرناک‌تر باشد. و دولت جمهوریخواه بعدی ایالات متحده دوباره آن را دور خواهد زد.

عضدی، یکی از اعضای غیرمقیم شورای آتلانتیک گفت: «از نظر این طیف، آنها قبلاً شوک تحریم ها را پشت سر گذاشته اند. و سوالی که می پرسند این است که آیا در زمانی که ما به سختی می توانیم روی پای خود بمانیم؟ [با بازگشت به توافق]دوباره افشا شد [شوک] آیا قرار است تحریم کنیم؟»
توافق الان یا 6 سال بعد؟

علی واعظ، مدیر برنامه ایران در گروه بین‌المللی بحران، با نزدیک شدن به انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده در نوامبر و پس از آن، گفت که احتمال توافق کمتر است.

واعظ به سی‌ان‌ان گفت: «با نزدیک شدن به انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، اشتهای دولت بایدن برای توافق کاهش می‌یابد.» مشکل این است که دموکرات ها کنترل کنگره را در ماه نوامبر از دست خواهند داد، که به نوبه خود علاقه ایران را برای برخورد با دولت اردک لنگ که دیگر کنگره را کنترل نمی کند، کاهش می دهد.

وی ادامه داد: احتمالا ایرانی ها تصمیم خواهند گرفت که این توافق را تا انتخابات بعدی آمریکا حفظ کنند. [انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴] در حالی که اهرم های آنها دست نخورده است به تاخیر بیاندازند. اما ایرانیان در سال 2025 انتخابات ریاست جمهوری دارند و باید منتظر نتایج انتخابات باشند. در آن مرحله، معامله مرده خواهد بود و طرفین باید از ابتدا بر سر یک معامله جدید مذاکره کنند، که احتمالا چندین سال طول می کشد.”

واعظی گفت: «به این ترتیب، گزینه‌ها بین توافق الان یا شش ماه آینده نیست، بلکه بین توافق از الان یا شش سال آینده است.

دیدگاهتان را بنویسید