توافق با ایران باید بر اساس استانداردهای آمریکا باشد


ساعت: 13:11
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1817270

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مورد مذاکرات صحبت می کند

مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت واشنگتن خواهان توافقی با ایران است که استانداردهای آمریکا را رعایت کند، در غیر این صورت چنین نخواهد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که آیا توافق هسته ای با ایران بدون روسیه امکان پذیر است یا خیر، گفت که واشنگتن به دنبال توافقی با ایران است که استانداردهای تعیین شده توسط رئیس جمهور را رعایت کند. ایالات متحده باید دسترسی ایران به سلاح های هسته ای را تعریف و مسدود کند.

او گفت: «ما معتقدیم که اگر توافق هسته‌ای منطبق بر استانداردهای تعیین‌شده توسط رئیس‌جمهور باشد و بتواند به طور موثر راه ایران را به سمت سلاح‌های هسته‌ای مسدود کند، این برنامه را دوباره به صندوق بازگرداند.» “محدود کنید. ما این توافق را می خواهیم زیرا به نفع امنیت ملی ایالات متحده است، اما تا زمانی که این اهداف محقق نشود، موافقت نمی کنیم.”

در روزهای اخیر مقامات دولت بایدن اظهارات مختلفی درباره توافق هسته ای با ایران بیان کرده اند و حتی قبل از سالیوان، ند پرایس تلاش کرد از مسئولیت آمریکا در قبال تعهدات برجامی دوری کند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه بدون اشاره به تعهدات واشنگتن برای بازگشت به شورای امنیت گفت: اکنون بر عهده ایران است که به تعهدات خود در توافق هسته ای با قدرت های جهانی بازگردد.

وی ادامه داد: پس از نزدیک به یک سال مذاکره، اکنون بر عهده ایران است که تصمیمات سختی بگیرد. تعدادی از مسائل دشوار وجود دارد که ما روی آنها کار می کنیم.»

وی افزود: علیرغم اینکه برخی از مذاکره کنندگان اعلام کرده اند که توافق هسته ای اجتناب ناپذیر است، پرایس گفت که این توافق نه اجتناب ناپذیر است و نه امن و ما برای هر اتفاقی آماده هستیم.

در همین حال جان کربی، سخنگوی پنتاگون به فاکس نیوز گفت که ایالات متحده همچنان خواهان توافق هسته ای با ایران است.

وی در پاسخ به سوالی درباره برخی ادعاها مبنی بر پیشروی روسیه در مذاکرات وین برای رفع تحریم های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی، گفت: اینطور نیست و نیست که روسیه در حال مذاکره برای توافق هسته ای است.

حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز دوشنبه (اول فروردین) در گفت و گوی تلفنی با فواد حسین وزیر امور خارجه عراق گفت که به مرحله نهایی توافق در وین نزدیک شده ایم. حسن نیت را در عمل نشان دهید.

امیر عبداللهیان همچنین با تاکید بر مذاکرات در وین برای رفع تحریم ها گفت: به مرحله نهایی توافق نزدیک شده ایم. در مورد چند موضوع بسیار مهم باقی مانده، ما ابتکاراتی را از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپا به ایالات متحده ارائه کرده ایم. اکنون بر عهده طرف آمریکایی است که حسن نیت خود را در عمل نشان دهد.

وی گفت: ما مصمم هستیم به یک توافق خوب، قوی و پایدار برسیم. دکتر علی باقری، مذاکره کننده ارشد ایران، در تماس مستقیم و مستمر با انریکه مورا، هماهنگ کننده مذاکرات است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید