تامین سوخت کشور بر اساس استانداردهای روز جهانی انجام می شود/ صنایع و نیروگاه ها باید از مسیر رانت انرژی خارج شوند.


ساعت: 15:32
تاریخ انتشار: 1301/09/30
کد خبر: 1919239

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی تاکید کرد: بنزین مورد تایید سازمان محیط زیست و سازمان استاندارد زیست محیطی نیز هست. پوشش سوخت در کشور طبق استانداردهای جهانی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جلیل سالاری معاون وزیر نفت امروز در مراسم رونمایی از نخستین تفاهم نامه سه جانبه نوسازی و تقویت ناوگان حمل و نقل فرآورده های نفتی کشور به تعداد 500 کامیون سوخت با بیان اینکه این تفاهم نامه در دوره ای است که سوخت مصرف در کشور بالاست در حال کار است، افزود: با توجه به رشد مصرف در کشور در حال تجهیز ناوگان هستیم تا نوسازی ناوگان را انجام دهیم.

و ادامه داد: پارک صدا و سیما از نظر قدمت و مدرنیته در رتبه اول قرار دارد.

سالاری با اشاره به اینکه با توجه به شعاع حمل فرآورده های سوختی باید ایمنی لازم وجود داشته باشد گفت: اکنون این اتفاق در کشور افتاده و می توانیم از ناوگان داخلی استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به همکاری بانک ملت در تامین مالی پروژه های نفتی اشاره کرد و افزود: این همکاری در سال های اخیر نیز وجود داشته است.

وی با بیان اینکه باید به سبد حمل و نقل وسیع تری نگاه کنیم، تاکید کرد: علاوه بر تقویت ظرفیت انتقال در حمل و نقل زمینی، بخش ریلی را نیز فعال کرده ایم تا با شرایط ویژه، 1500 تا 2000 ناوگان را به حوزه ریلی منتقل کنیم.30 تا 35 روزانه میلیون لیتر باید منتقل شود.

سالاری ادامه داد: علاوه بر این با تعریف خطوط جدید برای انتقال محصولات، خط لوله از 16 هزار کیلومتر به 21 هزار کیلومتر افزایش می یابد و بهینه سازی مصرف، رعایت اصول زیست محیطی و ایجاد شبکه جدید انجام می شود.

معاون وزیر نفت گفت: همچنین برای پایداری و تامین سوخت کشور ظرفیت ذخیره سازی را به 16 میلیارد لیتر و ذخایر استراتژیک را به 45 تا 60 روز افزایش می دهیم.

وی با تاکید بر اینکه باید به مدیریت مصرف انرژی توجه کنیم، افزود: با ورود خودروهای جدید به ناوگان حمل و نقل سوخت کشور، مصرف سوخت کاهش می یابد.

سالاری با بیان اینکه با کار پروژه پالایشگاه اصفهان در واقع 55 میلیون لیتر گازوئیل استاندارد یورو در چرخه حمل و نقل داریم، ادامه داد: سوخت یورو 4 و 5 برای خودروهای سنگین که استانداردهای زیست محیطی و آلایندگی لازم را دارند در نظر گرفته شده است. .

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی تاکید کرد: بنزین مورد تایید سازمان محیط زیست و سازمان استاندارد زیست محیطی نیز هست. پوشش سوخت در کشور طبق استانداردهای جهانی است.

معاون وزیر نفت افزود: چالش اصلی مصرف بی رویه سوخت در کشور است. خودروهای فرسوده و معاینه فنی در کنار مصرف بالای بنزین خودروها باعث افزایش مصرف بنزین می شود و با این رشد مصرف نمی تواند این حفره را بپوشاند.

وی با اشاره به اینکه عدم تعادل گاز در فصل زمستان زیاد است، گفت: 600 میلیون مترمکعب گاز به بخش خانگی عرضه می کنیم و مصرف بالای بخش خانگی باعث شده از سوخت مایع در صنایع و نیروگاه ها استفاده کنیم.

سالاری ادامه داد: در 4 سال گذشته مصرف سوخت مایع در صنایع و نیروگاه ها 100 درصد افزایش یافته است.

به گفته وی، صنایع و کارخانه ها باید از مسیر رانت انرژی خارج شده و به سمت بهینه سازی مصرف بروند، اگر بهینه سازی صورت نگیرد، افزایش تولید نمی تواند عدم تعادل سوخت در کشور را جبران کند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی افزود: اکنون ظرفیت 6 میلیارد لیتر سوخت را در کارخانه ها ایجاد کرده ایم تا در صورت کمبود گاز از آن استفاده کنند.

سالاری با بیان اینکه 10 میلیارد لیتر نفت و گاز در نیروگاه ها مصرف می شود، گفت: اینها منابع ملی است و نباید سوخت محور برویم، باید سود محور و ارزش افزوده برویم.

وی به افزایش هزینه ناوگان حمل و نقل اشاره کرد و ادامه داد: توانسته ایم ناوگان را جذب کنیم و بیش از 58 درصد چرخه سوخت توسط حمل و نقل زمینی انجام می شود.

معاون وزیر نفت به تحویل 500 نفتکش اشاره کرد و گفت: ناوگان نیازمند نوسازی و ایمنی است. این ناوگان مجهز به طرح کهاب است. طرح کهاب باید در چرخه انتقال و توزیع اجرا شود

سالاری تیکد: امسال تعهد 200 نفتکش برای اتصال به پروژه کهاب داشتیم اما با این اقدام 500 نفتکش جاده ای با طرح کهاب تامین می شود.

دیدگاهتان را بنویسید